غذاها و نوشیدنی‌هایی که الکل دارند و نمی‌دانیم

غذاهای کاهنده انرژی

بسیاری از مردم تصور می‌کنند الکل فقط در نوشیدنی‌های الکلی وجود دارد و عده‌ای از آن اجتناب می‌کنند و عده‌ای دیگر مشتاق آن‌ها هستند. در این مطلب تعدادی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که الکل دارند و کسی از آن خبر ندارد، آورده شده‌اند.

نان

مواد اولیه‌ی نان با آبجو یکی است و هر دو نیز برای آماده شدن باید فرآیند تخمیر را بگذرانند. اگر تکه‌ای نان را ببُرید و آن‌را بو کنید، می‌فهمید که بوی آن مشابه بوی الکل است. تفاوت نان با الکل در این است که نان برای آماده شدن نهایی باید وارد تنور شود و اکثر الکل تولید شده طی فرآیند تخمیر در تنور بخار می‌شود. با این حال درون نان بخشی از الکل تولید شده باقی می‌ماند و ممکن است میزان موجودی الکل در نان در برخی تکه‌ها به ۱.۹ درصد حجمی نیز برسد. نان‌هایی که مدت زمان بیشتری تحت فرآیند تخمیر بوده‌اند، درصد الکل بالاتری دارند و حذف این میزان الکل کار چالش‌برانگیزی است.

آب پرتقال و دیگر میوه‌ها

آب پرتقال شکر بالایی دارد و به همین دلیل الکل موجود در آن نیز بالا می‌رود. آب برخی دیگر از میوه‌ها نیز الکل نسبتاً بالایی دارد. به طور کل آب پرتقال می‌تواند تا نیم درصد الکل داشته باشد و از آنجا که میزان الکل آن زیر حد آستانه‌ی اتحادیه‌ی اروپایی است، آن‌را نوشیدنی الکلی نمی‌نامند. لازم به ذکر است که آب برخی از میوه‌ها ممکن است تا ۰.۷۷ گرم بر لیتر الکل داشته باشد. به همین خاطر مقادیر زیاد آب میوه برای کودکان توصیه نمی‌شود.

سُس سویا

سُس سویا یک ادویه‌ی بامزه‌ی شور است که از دانه‌های سویا گرفته می‌شود. این سُس بین ۱.۵ تا ۲ درصد الکل دارد. فرآیند تولید سُس سویا شباهت زیادی به فرآیند تولید شراب و آبجو دارد. به همین خاطر برخی از سُس‌های سویا دارای میزان الکل مشابه آبجوهای سبک هستند، ولی با این حال به‌عنوان خوراکی الکلی شناخته نمی‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *