غریزه مادری چیست و آیا واقعی است؟

شادی‌های مادرانه

مادر

غریزه مادری چیست؟ ویژگی ذاتی با مفهومی ساختگی

غریزه مادری یعنی این که هر زنی ذاتا تمایل به مادر شدن داشته باشد و به درستی بلد باشد که چطور از نوزادش مراقبت کند.

غریزه مادری یعنی این که زن باید ذاتا به مادر شدن تمایل داشته باشد و بعد از تولد کودک هم به درستی بداند که چطور از او مراقبت کند. این تصورات از پیش تعیین شده میتواند استرس و اضطراب غیر ضروری برای زنان ایجاد کند و آنها را همیشه در نگرانی این که شاید مادر کاملی نباشند قرار میدهد.

 

غریزه مادری می گوید همه زنان بچه میخواهند و ذاتا به روش های مراقبت از کودک آشنا هستند و هر چیزی غیر از این یک استثنای منفی به حساب می آید ولی از نظر عملی میتوان گفت که غریزه مادری مفهومی کاملا ساختگی و اغراق آمیز است.

به دلیل وجود فشارهای اجتماعی که به زنان القا میکند باید فوری با کودک خود پیوند برقرار کنند ، مادری که نمیتواند ارتباط قوی فوری با نوزادش برقرار کند احساس شرم و گناه می کند.

 

غریزه مادری چیست؟

به گفته دکتر کاترین مونک ، روان شناس و استاد روان شناسی پزشکی در کلمبیا ، غریزه چیزی ذاتی یا طبیعی است که شامل واکنش رفتاری ثابتی به محرک های خاص می شود.

از آنجا که مادر شدن یکی از طبیعی ترین فرایندها در جهان است ، به لحاظ نظری غریزه مادری مفهومی فوق العاده است و هر زنی به صورت طبیعی تمایل به فرزند آوری دارد و بعد از زایمان به صورت خود به خود حس پرورش دهنده او بیدار می شود و بدون این که کسی به او بگوید میداند که نوزادش به چه چیزهایی نیاز دارد ، چرا گریه می کند و چطور باید به او شیر بدهد.

 

اغلب جنبه های مراقبت از کودک آموختنی است . ممکن است مادران بعد از مدتی در اثر شناخت تدریجی معنی گریه نوزاد را متوجه شوند و از نحوه گریه کردنش تشخیص دهند که دلش درد میکند یا پوشکش باید عوض شود یا این که گرسنه است. این آگاهی به تدریج کسب می شود و ذاتی و غریزی نیست.

 

محققان دریافتند زمانی که بچه دار می شوید ساختار مغز پدر ، مادر و حتی والدین رضاعی کودک تغییر کرده و هورمونهای سروتونین ، اکسی توسین و دوپامین در بدن افزایش پیدا میکند. براساس یک پژوهش ، مردان و زنان در تشخیص گریه نوزاد به یک اندازه مهارت دارند. محققان دریافتند چیزی که با توانایی تشخیص گریه نوزاد و درک خواسته های او ارتباط مستقیم دارد ، مدت زمانی است که با کودک می گذرانید نه جنسیت یا نسبتی که با نوزاد دارید.

 

آیا غریزه مادری واقعی است؟

برخی از دختران از کودکی اطمینان دارند که میخواهند روزی مادر شوند و کاملا طبیعی مراقبت از کودکان دیگر و عروسکهایشان را بر عهده می گیرند ولی تعداد زیادی از پژوهش ها نشان میدهد که والدین مراقبت از کودک را نه آسان میدانند و نه غریزی به خصوص اگر فرزند اول باشد.

 

برخی پژوهش ها نشان میدهد که پیوند عاطفی اولیه بین مادر و نوزاد هنگام شیردهی و به دلیل ترشح هورمون اکسی توسین ایجاد می شود.

برخی دیگر نیز ایجاد پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد را هنگام باردرای و اولین باری که حرکت جنین حس می شود ارتباط می دهند.

 

با این حال هیچ پژوهشی وجود غریزه مادری را تایید نمیکند و تصور وجود غریزه مادری در همه زنان ، نادرست است. پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان داد که اصلا غیر عادی نیست مادری نتواند بلافاصله بعد از تولد نوزاد با او ارتباط برقرار کند و برای بروز عشق مادرانه اش به کودک نیاز به زمان داشته باشد.

 

اغلب زنانی که در این پژوهش شرکت کردند با وجود داشتن تماس پوستی هنگام شیردادن یا در آغوش گرفتن نوزاد حدود یک هفته طول کشید تا بتوانند نسبت به نوزادشان احساس مادرانه داشته باشند و در برخی دیگر ایجاد چنین پیوندی ماه ها زمان برد.
فروشگاه اینترنتی لباس مردانه وب‌پوش

 

شروع احساسات مادرانه

بسیاری از خانمها که به تازگی بچه دار شده اند در روزهای اولی بعد از زایمان می ترسند که مادر کاملی نباشند ، این احساس به این دلیل ایجاد می شود که حس مادری آن طور که انتظارش را داشتید هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

 

احساسات مادرانه به مرور زمان و با تماس های مکرر پوستی مادر و نوزاد و شیردهی به او و در آغوش گرفتن نوزاد بیشتر خواهد شد. مادران به مرور زمان با افزایش آگاهی و اطلاعات و بیشتر وقت سپری کردن با کودک تجربیات بیشتری بدست می آورند و حتی قبل از این که کودکتان تب کند با نگاه کردن به او متوجه خواهید شد که بیمار است.

 

زمانی که مادر و نوزاد با هم می گذرانند و تمرکز مادر روی نوزاد به او کمک میکند تا معنای جزئیات رفتاری کودکش را بهتر متوجه شود. این موضوع که شما قبل از باردار شدن چه احساسی در مورد بچه ها داشته اید مقیاس درستی برای این که قرار است چگونه مادری باشید ، نیست. پس برای این که مادر خوبی باشید نیازی نیست که برای بچه ها غش و ضعف بروید.

 

همین که شما نگران این هستید که چطور یک مادر خوب باشید نشان میدهد که به نوزادتان علاقمند و دلبسته هستید. شما قطعا میتوانید مادر خوبی باشید فقط برای شناخت موجود کوچکی که در آغوشتان است نیاز به زمان ، تجربه ، بهبود جسمانی و سلامت روحی دارید.

اگر به صورت مداوم دچار احساس غم یا خشم قطع نشدنی هستید یا حس میکنید ممکن است به خودتان با کودک صدمه بزنید یعنی درگیر افسردگی بعد از زایمان شده اید باید برای درمان اقدام کنید.

 

عواملی که ایجاد پیوند بین مادر و نوزاد را سخت میکنند

همه مادران از همان ابتدا ارتباطی قوی با نوزادشان ندارند و این مساله زمانی پیچیده تر خواهد شد که مادر با افسردگی پس از زایمان درگیر باشد. تلاش برای مراقبت از نوزاد همزمان با فشارهای عاطفی اصلا کار ساده ای نیست به خصوص این که افسردگی پس از زایمان با غم و اندوه عادی متفاوت است. دیگر مواردی که میتواند مانع از ایجاد پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد شود عبارتند از :

• زایمان سخت و آسیب زا که باعث میشود مادر نتواند تا مدتی نوزاد را در آغوش بگیرد.

• زایمانی که طبق انتظار پیش نرفته

• فکر کردن به این که تمام وقت مادر صرف مراقبت از کودک می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *