غنی‌ترین معدن طلای جهان کجاست؟

 امروزه فلز طلا از معادن بسیار مختلفی در سراسر دنیا از آمریکا گرفته تا اروپا و آسیا استخراج می‌شود. با این وجود غنی‌ترین مخازن طلای جهان در منطقه‌ای خاص است. حدود ۵۵% از طلای جهان از حوزه رودخانه‌ی «ویت‌واتِرس‌رَند» در افریقای جنوبی استخراج می‌شود. کشف این منبع سرشار از طلا در ویت‌واترس‌رند، منجر به راه‌اندازی یک وسوسه طلایی، در سال ۱۸۸۶ میلادی شد. شبیه به داستان کشف الماس‌های بزرگ ر گذشته، این حس وسوسه‌انگیز باعث مهاجرت هزاران خارجی برای کشف و استخراج معدن طلا در این منطقه شد.

۲.۷ میلیارد سال پیش دو پوسته‌ی بزرگ در مرحله شکل‌گیری زمین که به کراتون معروف هستند، با هم برخورد کردند. پوسته‌های در حال شکل‌گیری، کراتون‌های کاپوال و زیمباوه بودند، که پس از برخورد با یکدیگر، باعث فرونشست و ترکیب مضاعف ویت‌واترس‌رند شدند. این منطقه پُر از تخته‌سنگ‌های رسوبی خردشونده است، که سن آنها عمدتاً بین۲.۶ تا ۲.۸ میلیارد سال است.

منطقه ویت‌واترس‌رند، به طول ۳۵۰ کیلومتر و عرض آن ۲۰۰ کیلومتر است. نام ویت‌واترس‌رند اگر از اسم آفریقایی اش ترجمه شود به معنی مرز آب‌های سپید است.  همچنین در سال ۲۰۰۵ میلادی، طی یک پژوهش اعلام شد، بیش از ۲۵۰.۰۰۰ تن فلز اورانیوم هم در ویت‌واترس‌رند وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *