فراگیری زبان از طریق مبادله اینترنتی

 
نیویورک تایمز نگاهی دارد به روی آوری تعداد هر چه بیشتری از علاقمندان به امکانات اینترنت برای فراگیری زبان های خارجی. این روزنامه می نویسد هر چند که پیچیدگی های دستور زبان و فراگیری یک زبان دیگر بر جای خود باقیست اما اینترنت با ظرفیت های گسترده خود در حال جایگزینی راه های قدیمی برای آموزش زبان است.

نویسنده نیویورک تایمز با اشاره به تجریه شخصی خود می نویسد که چگونه با ایمیل و یا پیوستن به شبکه های گروهی – اجتماعی روی اینترنت علاقمندانی را پیدا کرده که در مقابل فراگیری زبان انگلیسی حاضرند به وی یک زبان دیگر را بیاموزند.

یک وب سایت جدید به نام لایو موکا که مرکز آن در شهر سیاتل آمریکاست اخیرا کار خود را آغاز کرده و با ترکیبی از ارائه دادن یک شبکه اجتماعی قابلیت های فراگیری ۳۸ زبان مختلف را در این وب سایت گنجانده است.

در مراحل اولیه استفاده از مطالب آموزشی این وب سایت رایگان است ولی برخی از ابزارهای پیشرفته تر آن مستلزم پرداخت حق الاشتراکی است که از ۱۰ دلار شروع می شود. مسئولان این وب سایت می گویند حسن این ابزار برخورداری از امکان تمرین و آموزش زبان به طور زنده با مشترکان دیگر است.

نویسنده نیویورک تایمز براساس تجربه کوتاه خود در استفاده از این وب سایت می نویسد با توجه به تنوع مشترکان به هنگام تبادل متن تمرینها تعداد زیادی از آنها به تصحیح متون و آموزش زبان علاقه نشان داده و هر یک متناسب با تجارب عملی و زنده خود راه حلهایی را برای آموزش ارائه می کنند.

وب سایت لایو موکا در عین حال با الهام گرفتن از بازیهایی که در وب سایت فیس بوک وجود دارد سعی کرده یک عنصر تفریحی و سرگرم کننده نیز به آموزش زبان بیافزاید. این وب سایت حتی در نظر دارد در آینده خدمات آموزشی بهترین کاربران خود را به عنوان یک محصول ویژه به علاقمندان فراگیری زبان بفروشد.

نیویورک تایمز در ادامه این مطلب به وب سایت های دیگری که کار آموزش زبان را از مدتها پیش آغاز کرده اند می پردازد. برخی از آنها در کنار تبادل نوشتار برخی از متون آموزشی را با صدای یک فرد بومی و آشنا به هر زبان ضبط کرده و روی وب سایت قرار داده اند تا آموزش زبان علاوه بر جنبه بصری مکمل سمعی نیز داشته باشد.

یکی دیگر از این وب سایتها توسط موسسه اسکایپ ارائه می شود. هر علاقمندی با مراجعه به وب سایت این موسسه و تماس با شماره تلفن مخصوصی می تواند از این خدمات به طور رایگان استفاده کند. هر کاربر اسکایپ می تواند در آن سوی خط تلفن با دانش آموز دیگری که می خواهد زبان جدیدی یادگرفته و یا زبان خود را آموزش دهد ارتباط برقرار کرده و از طریق گفتگو یکدیگر را در آموزش زبان یاری رساند.

کارشناسان آموزش زبان گسترش این نوع امکانات در شبکه اینترنت را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند که هنوز هم تکیه اصلی باید به مبادله متن باشد. چون اکثر افراد زبان خود و یا یک زبان خارجی را بصورت نوشتاری بهتر می دانند.

این کارشناسان همچنین توصیه می کنند که در صورت برگزیدن اینترنت برای آموزش زبان هر مشترکی باید به دنبال فردی بگردد که برقرار ارتباط با او ساده و موثر باشد چون در نهایت امتیاز اینترنت بر کتاب این است که آموزش به شکل زنده و دو طرفه صورت می گیرد بنابراین نزدیکی ارتباط بین دو دانش آموز در سرعت فراگیری آنها بسیار موثر خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *