فیس‌بوک ممکن است موجب خودکم‌بینی شود

تحقیقات جدیدی که در میان کاربران فیس بوک انجام شده، نشان می دهد که فیس بوک ممکن است موجب خود کم بینی و اختلال در تغدیه شود.

به نوشته سایت آمریکایی «کریستین ساینس مانیتور»، بیش از نیمی از افرادی که به یک نظرسنجی پاسخ داده اند می گویند تحت تاثیر استفاده از فیس بوک نسبت به وزن خود حساسیت بیشتری پیدا کرده اند و فقط ۲۵ درصد می گویند که از ظاهر و اندام خود راضی هستند.

این تحقیقات براساس نظرسنجی آنلاین از ۶۰۰ نفر از کاربران فیس بوک و توسط « مرکز اختلال در تغذیه » در ایالت مریلند آمریکا صورت گرفته است. یکی دیگر از نتایج این تحقیقات این است که ۳۲ درصد از کاربران فیس بوک به خاطر مقایسه عکس های خود با عکس دوستانشان در شبکه فیس بوک احساس ناراحتی می کنند، ۳۷ درصد از آنها نیز احساس می کنند که باید برخی از اعضای صورت و یا اندام های خود را تغییر دهند، ۴۴ درصد آرزو می کنند که اندام و یا وزن آنها مشابه دوستانشان بود.

سایت «کریستین ساینس مانیتور» می نویسد که حتی پزشکان یک مرکز روان‌درمانی در ایالت مریلند نیز از نتایج این تحقیقات به شدت تعجب کرده اند. یکی از این پزشکان می گوید که از سالها پیش مشخص بود که تحت تاثیر فرهنگ موجود در جامعه آمریکا بسیاری از مردم و به خصوص جوانان از مشخصات ظاهری و بدن خود ناراضی اند ولی درصد و میزان این نارضایتی جای تعجب دارد.

به گفته پزشکان این مرکز از مدت ها پیش نمونه های مربوط تاثیر استفاده از فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی بر میزان نارضایتی افراد از مشخصات ظاهری خود مشخص شده بود. تحت تاثیر این موارد آنها تصمیم گرفتند که این نظرسنجی را در مورد نقش شبکه های اجتماعی در افزایش رفتارهایی نظیر اختلال در تغذیه و نگرانی از وضعیت ظاهری افراد انجام دهند.

این نظرسنجی به صورت آنلاین در میان کاربران شبکه فیس بوک در گروه سنی ۱۶ تا ۴۰ سال انجام شده است و نتایج آن نشان می دهد که این قبیل نگرانی ها و وسواس ها که به اختلال در تغذیه و مشکلات روحی منجر می شود در سطح جامعه آمریکا عمومی است.

پژوهشگران «مرکز اختلال تغذیه» در ایالت مریلند می افزایند که شبکه اجتماعی فیس بوک در حقیقت این شرایط را فراهم می کند که افراد با مقایسه خود با دیگران، احساس نارضایتی و عدم اعتماد به نفس بیشتری بکنند. افزایش روشهای ارتباطی جدید مثل پیامک های حاوی تصویر و یا تماس از طریق شبکه های اجتماعی باعث شده است که افراد خود را همواره در حالت مقایسه با دیگران ببینند و فشار روحی ناشی از آن به رفتارهایی مثل اختلال در تغذیه برای کاهش وزن و یا حدی از افسردگی منجر شود.

به نوشته خبرگزاری «کریستین ساینس مانیتور» در این میان نوجوانان بیش از همه تحت فشار فضای مقایسه خود با دوستان و هم سن و سال های خود قرار دارند و بنابراین احتمال ابتلا به عوارضی نظیر اختلال در تغذیه در میان آنها بیشتر از بزرگسالان است.

یکی از پژوهشگران تاکید می کند که این شرایط محصول دستاوردهای متناقض ابزارهای ارتباطی نوین مثل شبکه های اجتماعی است. استفاده از فیس بوک از یک سو به خاطر ایجاد تماس بین کاربران به آنها احساس خوبی را منتقل می کند ولی از سوی دیگر به طور مستمر این حالت را در آنها تشدید می کند که دیگران در مورد آنها چه فکر می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *