قدمت و زادگاه مرکبات جهان شناسایی شد

شواهد ژنتیکی نشان می دهد که ریشه همه درختان مرکبات به دامنه های جنوب شرقی هیمالایا می رسد.

گروهی بین المللی از دانشمندان می گوید که اولین مرکبات حدود ۸ میلیون سال قبل، پیش از انتشار در سایر جهان، در این ناحیه ظاهر شدند.

همین درختان بودند که به تدریج تنوع پیدا کردند و میوه هایی مثل پرتقال و لیمو از آنها سر در آورد.

مرکبات بخش های وسیعی از باغ های میوه جهان را تشکیل می دهند اما تاریخ آنها تاکنون روشن نبود.

دانشمندان در آمریکا و اسپانیا برای درک سرمنشا مرکبات ژن های بیش از ۵۰ نوع مختلف از میوه های آنها از پرتقال ماندارین چینی گرفته تا پرتقال سویل را تحلیل کردند.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه “نیچر” چاپ شده دریافت که درختان مدرن مرکبات از چندین گونه طبیعی می آیند که در منطقه ای شامل بخش شرقی آسام، شمال میانمار، و غرب استان یونان چین وجود داشت.

وقتی میلیون ها سال قبل آب و هوا تغییر کرد، بادهای موسمی (مانسون) ضعیف تر و هوا خشک تر شد، این گیاهان توانستند از هیمالایا در سراسر جنوب شرقی آسیا پراکنده شوند.

این گیاهان سپس در حدود ۴ میلیون سال قبل از آنجا در باقی جهان از جمله استرلیا پراکنده شدند.

تحلیل ها نشان می دهد که مرکبات امروزی نتیجه میلیون ها سال تکامل و سپس هزاران سال اصلاح نباتات به دست انسان هستند.

نقشه های ژنتیکی انواع مختلف مرکبات که امروز یافت می شود ممکن است به دانشمندان کمک کند دریابند کدام میوه ها توانایی مقاومت در برابر آفات را دارند و احتمالا امکان تولید انواع تازه آنها را فراهم می کند.

گوهانگ آلبرت وو، سرپرست تحقیقات از موسسه ژنوم مشترک وزارت انرژی آمریکا، گفت: “درک تنوع گونه ها و ارتباط ژنتیکی اولین قدم در اصلاح و تولید انواع تازه مرکبات است که هم در برابر بیماری ها مقاومند و هم طعم مطلوبی دارند.”

دکتر لیا لیچ از آزمایشگاه جوردل در باغ های گیاهشناسی رویال، کیو، در بریتانیا گفت که این تحقیقات می تواند به میوه های خوش طعم تری منجر شود.

او گفت: “این مطالعه نشان می دهد که میوه هایی که امروز بدیهی فرض می کنیم تاریخ پیچیده ای از مهاجرت، اختلاط میان گونه ها، و مبادله دی ان ای میان جمعیت های مختلف داشته اند.”

رکوردهای فسیلی قابل توجهی از مرکبات وجود ندارد اما فسیل یک برگ که در جنوب شرقی چین به قدمت حدودا ۸ میلیون سال پیدا شده به مطالعه تازه کمک کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *