قرصی که ابتلای به امراض قلبی را کاهش می‌دهد

قرص سر درد

تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگرانی از ایران و بریتانیا نشان داده که ترکیبی از قرص حاوی چهار ماده می‌تواند ‌موارد حمله قلبی را تا یکسوم کاهش دهد.

قرص پلی پیل (Polly pill) حاوی آسپرین برای رقیق کردن خون، ماده استاتین برای کاهش کلسترول و دو ماده دیگر برای کاهش فشار خون است. هزینه تولید یک چنین قرصی برای مصرف روزانه بسیار اندک است.

پژوهشگران این تحقیق توصیه کرده‌اند که چنین قرصی تولید شود و در کشورهای کم درآمد جهان که پزشکان امکانات کمتری برای رسیدگی و ارزیابی شرایط بیماران دارند، در اختیار پزشکان قرار گیرد.

بیماری‌های قلبی و حمله قلبی یکی از دو عامل اصلی مرگ و میر در جهان است و هر سال بیش از پانزده میلیون نفر به همین خاطر جان خود را از دست می‌دهند. چاقی، سیگار و کمبود تحرک بدنی نیز خطر بروز امراض قلبی را بیشتر می‌کند.

این تحقیقات، که نتیجه آن در نشریه لانست منتشر شده، در بیش از صد روستای ایران انجام شده و حدود شش هزار و هشتصد نفر در آن مشارکت داشتند. به نیمی از این افراد قرص پلی پیل داده شد و به آنها توصیه شد که شیوه زندگی سالم‌تری را انتخاب کنند و نیم دیگر فقط توصیه به شیوه زندگی سالم‌تر را دریافت کردند.

این افراد بیش از پنجاه سال سن داشتند و ابتلا یا عدم ابتلای قبلی به عارضه قبلی مورد توجه نبود.

این آزمایش پنج سال به طول انجامید و نتیجه آن بروز ٢٠٢ عارضه عمده قلبی در میان ٣۴٢١ نفری بود که قرص پلی پیل را هم مصرف می‌کردند. تعداد مبتلایان در میان ٣۴١٧ نفری که قرص مصرف نمی‌کردند ٣٠١ نفر بود.

براساس نتیجه این تحقیق، تجویز قرص پلی پیل از ابتلای یک نفر در هر ٣۵ به عارضه جدی قلبی ظرف پنج سال جلوگیری می‌شود.

تام مارشال، از پژوهشگران دانشگاه برمینگام در بریتانیا، گفته است که این تحقیق نشان داد که استفاده از این قرص یک استراتژی قابل بررسی در کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط جهان است.

در این تحقیقات مشخص شد که استفاده از این قرص باعث کاهش قابل توجه در کلسترول بد می شود اما فشار خون را فقط اندکی کاهش می‌دهد.

دکتر نضال صراف زادگان، پژوهشگر دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان، گفته است که با توجه به هزینه اندک قرص پلی پیل، امکان قابل توجهی برای استفاده از آن برای بهبود بهداشت قلب و عروق و کاهش مرگ و میر در نتیجه ابتلای به این بیماری ها وجود دارد.

فکر تولید و استفاده از قرص پلی پیل در سال ٢٠٠١ مطرح شد اما این اولین آزمایش عمده در این زمینه بوده است.

در کشورهای ثروتمندی مانند بریتانیا، پزشکان فرصت و امکانات لازم را دارند تا نیاز بیماران را به طور فردی ارزیابی کرده و تعداد قابل توجهی از داروها، مانند استاتین‌های کاهش کلسترول، را تجویز کنند.

پرفسور مارشال گفته است که استفاده از قرص پلی پیل در بریتانیا احتمالا تغییر چندان زیادی را در مقایسه با وضعیت کنونی ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این، این دارو در بریتانیا مجوز تولید ندارد و اخذ مجوز برای آن ممکن است آسان نباشد.

بنیاد قلب بریتانیا گفته است مهمترین اولویت برای این کشور این است که افرادی را که دارای فشار خود و کلسترول بالا هستند اما از آن آگاهی ندارند شناسایی و داروهای مناسب را برای آنان تجویزکرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *