قطع عادات ماهانه: یائسگی

ارتباط موثریائسگی یعنی خانم ها دیگر نمی گویند: باید از تامپون استفاده کنم.

اگر خانمی یک سال عادت ماهانه نشود یائسه شده است. خانم ها تقریبا بین ۴۵ و ۵۵ سالگی با میانگین سنی ۵۱ سال یائسه می شوند. این تعریف ممکن است ابتدا حاضر و آماده به نظر برسد اما در برخی موقعیت ها فرد را سخت به فکر فرو می برد.

با هورمون درمانی دوره ای یعنی مصرف استروژن در چند روز از سیکل قاعدگی و مصرف پروژستین در چند روز آخر چه اتفاقی می افتد؟ اگر فرد هنوز عادت ماهانه می شود (زیرا پروژستین باعث می شود جداره ی رحم بریزد) اما تخمک گذاری نمی کند آیا یائسه است؟ از نظر تخصصی آخرین عادت ماهانه ی او عقب می افتد. برای رها شدن از شر علایم پیش از یائسگی باید استروژن کافی مصرف کند اما دیگر بارور نیست.

موضوع پیچیده ی دیگری وجود دارد: اگر خانمی عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) را انجام داده باشد دچار یائسگی ناشی از جراحی شده است. اما اگر رحم خود را برداشته و تخمدان ها باقی مانده باشد از نظر هورمونی یائسه نیست زیرا تخمدان ها هنوز استروژن تولید می کند. پزشک با آزمایش خون و تجزیه ی سطح هورمون ها تشخیص می دهد هورمون ها در سطح یائسگی هستند یا خیر.

نگرانی اصلی این است که چه اتفاقی برای هورمون ها به خصوص استروژن می افتد. تغییرات هورمونی باعث مسائل متعدد بهداشت جسمی و احساسی می شود.

وقتی خانمی یائسه می شود با کاهش تولید هورمون ها عادات ماهانه قطع می شود. تخمدان ها هنوز کمی استروژن و تستوسترون تولید می کنند اما به جای تولید هورمون در سیکل قاعدگی (که باعث قاعدگی و باروری چهار یا پنج روز در ماه می شود) بدن به طور پیوسته اندکی هورمون تولید می کند. نوع استروژنی که تخمدان ها تولید می کنند نیز از فعال به غیر فعال تغییر می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *