لباس جدید فضانوردان مریخ

دانشمندان و فضانوردان روز به روز خود را برای سفر به مریخ آماده می‌کنند اما مساله مهم دیگری به غیر از نحوه رسیدن به فضا و ساخت پناهگاه روی این سیاره سرخ، لباس‌هایی است که فضانوردار باید به تن کنند.
دانشجویان و محققان دانشگاه طراحی رود آیلند آمریکا مشغول طراحی لباس‌هایی هستند که قرار است در ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ استفاده شوند. این برنامه شبیه‌سازی کاملا آن چیزی است که در مریخ در انتظار فضانوردان است. در نتیجه لباس باید کاملا احساس واقعی به فضانورد بدهد و او را در شرایط واقعی مریخ‌پیمایی قرار دهد.
آندری استیورات، رئیس گروه مهندسی شبیه‌سازی مریخ است. او علاوه بر مسائل فنی ملاحظات دیگری هم در طراحی لباس در نظر داشت.

وی می‌گوید: «چیزی که من امروز با پوشیدن این لباس متوجه شدم این است که خیلی محفوظ و ایزوله است. این که فرد احساس کند که به کلی از محیط اطراف جدا شده است حالت روانی خوبی ندارد، بنابراین باید در تمرین‌ها روی این موضوع کار کنیم».
لباس‌های واقعی فضانوردی برای محیط‌های با جاذبه صفر طراحی شده‌اند. به همین دلیل وزن آنها در زمین خیلی سنگین و استفاده از آنها دشوار است. همچنین هزینه بالای تولید لباس‌های واقعی موجب شده است تا محققان پروژه شبیه‌سازی از لباس‌های ارزان‌تری را مورد بهره‌برداری قرار دهند.مایکل لای از اعضای گروه طراحی می‌گوید: «حتی کارکنان ناسا هم نمی‌توانند همیشه به لباس‌های واقعی دسترسی داشته باشند. این لباس‌ها میلیون‌ها دلار قیمت دارند. بنابراین ما سعی کردیم چیزی را طراحی کنیم که مقرون به صرفه باشد. وسایل مورد نیاز ساخت این لباس‌ها ده هزار یورو قیمت دارد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *