«لوکس‌ترین» خودرو بدون راننده جهان معرفی شد

خودرو ۱۰۳اکس که به تازگی توسط رولزرویس معرفی شده لوکس‌ترین خودرو بدون راننده جهان محسوب می شود، منبع عکس سایت رسمی رولز رویس

خودرو ۱۰۳اکس که به تازگی توسط رولزرویس معرفی شده لوکس‌ترین خودرو بدون راننده جهان محسوب می شود، منبع عکس سایت رسمی رولز رویس

تصور کنید در اتاقی مجلل روی مبلی راحت لم داده اید و در حال استراحت یا کار هستید و در این بین به هر جایی هم که می خواهید می توانید بروید.

این رویایی است که شرکت رولزرویس سعی دارد آنرا به واقعیت نزدیک کند.

خودرو ۱۰۳اکس که به تازگی توسط رولزرویس معرفی شده تحقق این رویاست.

این خودروی بدون راننده شش متر طول و ظرفیت دو سرنشین را دارد که می توانند از فضای بزرگ داخلی که مانند یک اتاق پذیرایی متحرک است لذت ببرند.

درون این خودرو کاناپه قرار دارد و فرمان رانندگی یا داشبورد در آن نصب نشده است. رولز رویس وجود این موارد را در این اتومبیل لازم نمی‌داند. به جای آن در مقابل سرنشینان این خودرو یک نمایشگر بسیار بزرگ قرار گرفته است.

این خودرو نشان می‌دهد که آینده‌ی خودروها لوکس در دو دهه آینده چگونه خواهد بود.

در این خودروی لوکس یک دستیار صوتی هوشمند همه فرمان‌ها را اجرا می‌کند.

النور دستیار مجازی این خودرو است و اکثر کارهای آن را کنترل می‌کند و به دستورات صوتی صاحب آن پاسخ می‌دهد. النور هم مثل هر هوش مصنوعی خوبی به مرور زمان مالک این خودرو را می‌شناسد، مسیرهای مورد نظر و رستوران‌های مورد علاقه‌ی او را در حافظه‌اش ثبت می کند و با سلیقه‌ صاحبش آشنا می‌شود.

این خودرو برای ثروتمند‌ترین افراد در آینده ساخته شده است شرکت سازنده می گوید یکی از مواردی که در این خودرو رعایت شده جایگاه بار است. طوری که خدمتکاران بتوانند راحت به آن دسترسی داشته باشند.

نکته جالب دیگر استفاده موتور برقی در این خودرو است. خودرو‌های رولزرویس معمولا از موتور های بزرگ پر مصرف دوازده سیلندر استفاده می کنند. اما در این خودرو موتور‌های برقی جایگزین موتور‌های بنزینی بزرگ شده اند . البته همچنان طول کشیده جلوی خودرو حفط شده و بخشی از این فضای بزرگ به مکانی برای قرار گرفتن چمدان‌ها تبدیل شده است.

موتور این خودرو ۲۵۰ کیلو وات معادل ۳۵۰ اسب بخار( به اندازه هفت خودرو پراید ) قدرت تولید می کند و با توجه به برقی بودن آلودگی آن صفر است.

هم اکنون یکی از انتقادات مهم به شرکت‌های خودرو ساز این است که خودرو های لوکس آن‌ها بی‌توجه به محیط زیست از موتور‌های بزرگ و پر قدرتی استفاده می کند که آلایندگی بیشتری هم تولید می کنند . حالا شرکت رولز رویس سعی دارد به این انتقاد جواب دهد.

البته این شرکت فعلا راه درازی دارد تا بتواند چنین موتور پر قدرتی را توسط باطری هایی که توان ذخیره زیادی داشته باشند تجاری کند.

این خودرو به مناسبت صد سالگی BMW، شرکت مالک رولز رویس طراحی شده است. شرکت بی‌ام و هم اکنون صاحب برند‌های مینی ماینر و بخش خودرو سازی شرکت رولزرویس است.

هم اکنون خود ران شدن ، هم گام شدن خودرو‌های با جدید‌ترین تکنولوژی‌ها رایانه‌ای و اپلی کیشن های جدید و سیستم‌های موبایل، استفاده از موتورهای کم مصرف و برقی شدن خودرو‌ها از مهم‌ترین اهداف مهندسان برای تولید خودرو‌های آینده است.

فعلا پیشگام کار بر روی خودرو‌های بدون راننده شرکت گوگل است. این شرکت تصمیم گرفته با همکاری فیات این طرح را به فاز تجاری سازی نزدیک کند.

این فعالیت بیشتر متمرکز بر روی همکاری با شرکت کرایسلر زیر مجموعه شرکت فیات خواهد بود.

البته هم اکنون به غیر از گوگل و فیات شرکت‌های مختلفی در حال کار بر روی خودروهای بدون راننده هستند.

شرکت تسلا هم اکنون توانسته گام بزرگی را در تجاری سازی خودرو‌های بدون راننده بر دارد. در کنار تسلا شرکت‌های دیگر مثل نیسان و جنرال موتورز هم سخت در حال کار بر روی خودرو‌های بدون راننده هستند.

گام بعدی در این تکنولوژی استفاده از هوش مصنوعی در خودروهای بدون راننده است. ایده‌ای که عملا خودرو را می‌تواند به اتومبیلی با شوفری باهوش و حرفه‌ای در رانندگی تبدیل کند. البته این ایده جذاب ممکن است خطراتی هم داشته باشد یکی از این خطر‌ها طغیان ماشین‌های هوشمند علیه انسان‌است. خطر دیگر این است که اگر خودرو‌ها آنقدر قابلیت پیدا کنند هک شدن آن‌ها هم دردسرساز خواهد شد.

هم اکنون منتقدان خودرو‌های بدون راننده معتقدند این خودرو‌های جدید سیستم زندگی انسان‌ها را بیش از گذشته متکی بر رایانه و ماشین خواهد کرد. رایانه و خطرات ناشی از هکر‌ها یکی از ایرادات بزرگ خودرو‌های بدون راننده است مشکل دیگر این است که اگر رایانه‌های این خودرو‌ها هوشمند شوند ممکن است اختیار از دست انسان‌ها تا حدود زیادی خارج شود.

موضوع هوش مصنوعی و استفاده از آن در خودروی جدید رولزرویس هم بسیار جدی است.

اتومبیل جدید رولزرویس بعد از مدتی می تواند ذهن صاحب خود را پیش بینی کنند این خودرو به تدریج به توسعه الگوریتمی بر اساس خواست های صاحب خود می پردازد مثلا می داند صاحب خودرو عاشق استیک است و بیشتر از چه غذایی خوشش می آید یا به کدام رستوران می رود بر اساس چنین پیش فرض هایی پیشنهاد‌های جدیدی به مالک خود می دهد مثلا می گوید آقا بهتر نیست امروز بریم فلان جا برای ناهار چون چند وقتی هست باز شده و کلی نقد خوب هم درباره‌اش در شبکه‌ها مجازی نوشته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *