ماجرای عجیب زنی که آمریکا را فریب داد.

تانیا هید

تانیا هید بازمانده جنجالی یازده سپتامبر ۲۰۰۱ ؟

آلیسیا استیو هید ، در سال ۱۹۷۱ در بارسلونا ، اسپانیا متولد شد . پدرش تاجر بود ، اما بعدها در سال ۱۹۹۴ ورشکست شد ، او در سال ۱۹۹۶ فوق لیسانس گرفت و در سال ۲۰۰۳ برای اولین بار به آمریکا رفت . او پس از مدتی یک وبسایت بنام “بازماندگان ۱۱ سپتامبر” ایجاد کرد . یکی از بازماندگان ۱۱ سپتامبر بنام گری بوکاز که موسس شبکه بازماندگان ۱۱ سپتامبر بود ، از دوستانش شنید که شخصی بنام تانیا هید ، چنین وبسایتی دارد و در آن وبسایت ، ماجرای نجاتش از حادثه و همچنین کمک به بازماندگان و روایت سرگذشت ها و ماجراهای دیگر در آن مورد را منتشر می کند .

بوکاز با تانیا تماس گرفت و از او خواست تا به شبکه بازماندگان بپیوندد . پس از پیوستن تانیا به شبکه ، بخاطر روابط عمومی قوی او و مهارتش در مذاکره ، توانست حمایت وسیعی را به این شبکه جلب کند و همچنین توانست برای بازماندگان اجازه ورود به ” میدان صفر” (محل حادثه،میدانی که قبلا برج ها در آنجا بودند) را از دولت بگیرد . اما تانیا زمانی شهرتی بهم زد که شروع به روایت سرگذشت خودش از زمان حادثه کرد . خاطرات او توجه زیادی را به خود جلب کرد و طوری بود که باعث همدردی بسیاری نسبت به او گشت .

تانیا هید

او می گفت که در آن روز به همراه همسرش ( که در برج شمالی بوده ) ، در طبقه ۸۷ برج جنوبی بوده است وقتی که هواپیما به آنجا اصابت نموده است . اگر این موضوع واقعیت داشت ، یعنی او باید جزو ۱۶ نفر بازمانده در طبقات بالاتر از محل برخورد هواپیما باشد . او گفت که نامزدش “دیو اسکات” در برج شمالی بوده است . اما چند ماه بعد گفته بود که دیو ، همسرش بوده است . البته تا آن زمان کسی به این گفته شک نکرده بود . علاوه بر همه این داستان ها ، بر روی بازوی چپ او علائم زخم بزرگی قرار داشت . او همچنین داستان تراژدیک دیگری را از انروز روایت می کرد ، او می گفت که یک مرد که در حال مرگ بود ، حلقه نامزدی اش را درآورده و به او داده تا او آنرا به همسرش بدهد . او همچنین گفت که توسط ” ولس کراوتر” نجات یافته است . ولس فردی بود که تلاش های قهرمانانه او باعث نجات بسیاری شد . اما سرانجام خودش در زیر آوار کشته شد .

داستان های تانیا چنان مورد توجه رسانه ها و مردم قرار گرفت که یک شبه او را به یک قهرمان تبدیل نمود و پس از مدتی رئیس شبکه بازماندگان ۱۱ سپتامبر شد . او را مرتب به کنفرانس ها دعوت می کردند و مرتب به تورهای مختلف می رفت ، مرتب مصاحبه می کرد و حتی چند بار در مراسم مختلف در کنار شهردار نیویورک ، مایکل بلومبرگ و شهردار قبلی رودی جولیانی ظاهر گردید . همه چیز بخوبی پیش می رفت تا اینکه ، در سال ۲۰۰۷ نیویورک تایمز ، تصمیم گرفت برای گزارشی از یازده سپتامبر ، در سالگرد آن ، بخشی از داستان تانیا را در آن منعکس نماید . هید در مصاحبه هایش گفته بود که از دانشگاه هاروارد و استنفورد مدرک رشته بازرگانی دارد ، اما ، محقق نیویورک تایمز وقتی برای سوابق به آن دانشگاه ها مراجعه کرد ، هیچ سابقه ای از کسی بنام او پیدا نکرد . تانیا گفته بود ، در شرکت مریل لینچ در برج جنوبی کار می کرده ، اما شرکت مریل لینچ هیچ سابقه ای از او نداشتند . وقتی نیویورک تایمز با او تماس گرفت و موضوع را گفت ، او از حرف زدن امتناع کرد و سپس سه مصاحبه ای را که قبلا با چند شبکه تلویزیونی برنامه ریزی شده بود ، را کنسل کرد ، نیویورک تایمز ، با شبکه بازماندگان تماس گرفت و موضوع را به آنها گفت ، آنها نیز پس از بررسی ، او را از ریاست و عضویت آنجا برکنار نمودند .

تانیا هید

نکته دیگر اینکه خانواده مردی که او به عنوان نامزدش معرفی کرده بود و در برج شمالی کشته شده بود ، از آشنایی پسرشان با فردی بنام تانیا هید اظهار بی اطلاعی نمودند . سرانجام ، پس از سروصدا کردن موضوع در رسانه ها ، یک رسانه اسپانیایی ، اعلام کرد که تانیا هید کلا در زمان ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در اسپانیا مشغول تحصیل بوده است بلکه دو سال بعد یعنی سال ۲۰۰۳ به آمریکا رفته است . اما زخم روی بازوی او در جریان تصادفی بوده که در حین موتور سواری اتفاق افتاده است که منجر به پارگی قسمت زیادی از بازوی او شده است . اما بعد از این که راز او افشا شد تمام برنامه هایش را کنسل کرد به هیچ تلفنی جواب نداد و بلافاصله نیویورک را ترک کرد و از آن پس کسی او را ندید .

در فوریه ۲۰۰۸ یک ایمیل به شبکه بازماندگان از یک حساب ایمیل اسپانیایی فرستاده شد که در آن نوشته شده بود ، تانیا خودکشی نموده است . و اینچنین بود که زنی توانست چندین سال بسیاری را فریب دهد و چه بسا اگر نیویورک تایمز نمی خواست گزارشی در سالگرد یازده سپتامبر تهیه کند ، چه بسا او تا سالیان به عنوان یک قهرمان شناخته می شد.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. ali82 گفت:

    چه ناکسی بوده گامبو خان??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *