ماده‌ٔ تاریک چیست؟

آیا بشر روزی قادر به شناخت و توضیح ماده‌ی تاریک خواهد شد؟
یک چهارم از چیزهایی که در کل جهان هستی وجود دارد هنوز برای بشر ناشناخته و غیرقابل توضیح است.
چیزهایی در جهان هست که ما می‌توانیم تاثیرشان را در جهان مشاهد کنیم اما هرگز بشر نتوانسته آن‌ها را ببیند یا توضیح دهد.
این مادهٔ اسرارآمیز به نام ماده‌ٔ تاریک مشهور است. دانشمندان امیدوارند که با کشف ماهیت ماده‌ی تاریک، بتوانند از یکی از کلیدی‌ترین اسرار جهان و کیهان رمزگشایی کنند و همچنین پاسخ برخی مسائل فیزیک ذرات را پیدا کنند.
از «سرن» در سوییس تا یک تلسکوپ در شیلی، در این برنامه با دانشمندانی دیدار می‌کنیم که به دنبال حل یکی از بزرگترین معماهای کیهان هستند.
معمایی که موفقیت یا عدم موفقیت در حل آن، آینده‌ٔ فیزیک را رقم خواهد زد.
ماده تاریک هیچ نوری از خود ساطع نمی کند ولی تاثیرات گرانشی آن به اثبات رسیده و بیشتر جرم جهان را به خود اختصاص داده است. جاذبه این ماده نقش اساسی در شکل گیری کهکشانها دارد.
ما فکر می‌کنیم که دارای تلسکوپ‌های قدرتمندی هستیم که مارا قادر میسازند که جهان را ببینیم.
اما آنچه دیده‌ایم ۶۸٪ انرژی تاریک و ۲۷٪ ماده تاریک بوده است. و این همه آن چیزی است که تا به حال دیده ایم که تنها شامل ۵% درصد گیتی می‌شود.
مواد تشکیل دهنده جهان که به نام ماده باریونی شناخته می شود، از پروتون، نوترون و الکترون تشکیل شده است. ماده تاریک ممکن است از ماده باریونی یا غیر باریونی ساخته شده باشد.
آینده ی جهان هستی به مقدار “ماده ی تاریک” بستگی دارد. اگر این ماده رو به فزونی نهد در آن صورت گرانش قوی این ماده، در نهایت عمل انبساط جهان را متوقف کرده و باعث انقباض آن خواهد شد. ‍
‍ ۲۰ سال پیش دانشمندان به این نتیجه رسیدند که کیهان نه تنها در انبساط است بلکه در حال سرعت گرفتن نیز می باشد.مثل ماشینی که مدام بر سرعتش افزوده می شود.اما چه عاملی باعث این سرعت است ؟ برای توجیه این سرعت کیهان شناسان احتمال داده اند که یک نیروی اسرار آمیز بنام “انرژی تاریک” می تواند مسبب این سرعت گرفتن باشد.زیرا هر ماده ای که در حال حرکت است لاجرم در پشت سرش یک انرژی وجود دارد که باعث آن حرکت می شود. اما انرژی تاریک چیست و چطور می تواند چنین سرعت اعجاب انگیزی را در کیهان بوجود آورد ؟ از این گذشته هنوز هیچ نشانه و شاهدی بر وجود آن نیز دیده نشده است.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *