مراحل توسعه‌ی استراتژی بازاریابی محتوا برای شرکت‌های B2B

 

استراتژی بازاریابی محتوا در صورتی به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کند که برای مخاطبین مناسبی تنظیم‌شده و هدف مشخصی را دنبال کند.

بازاریابی محتوا نقش مهمی در رشد کسب‌وکار، ترویج محصولات و ایجاد آگاهی از برند ایفا می‌کند. محتوای خوب باعث می‌شود مشتریان بالقوه‌ی بیشتری شاهد فعالیت‌های یک کسب‌وکار باشند و ترافیک بیشتری در وب‌سایت شرکت ایجاد شود. بااین‌حال ارسال پست‌های رندوم و آپلود کردن ویدیوهای غیر مرتبط در یوتیوب، هرگز راه مناسبی برای ارتقای یک کسب‌وکار به شمار نمی‌رود و هیچ کمکی به بازگشت سرمایه نمی‌کند. تنها راه دستیابی به نتایج بهینه، این است که بر مبنای یک استراتژی حساب‌شده به تولید محتوا بپردازید.

در این مقاله توضیح می‌دهیم که چرا همه‌ی کسب‌وکارها به استراتژی محتوا نیاز دارند و چگونه می‌توانید برای برند یا شرکت B2B خود، یک استراتژی مناسب توسعه دهید:

 Content Marketing Strategy

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

استراتژی بازاریابی محتوا بخشی از برنامه بازاریابی است که شامل تولید انواع مختلف محتوا (ازجمله پست‌های وبلاگ، کتاب‌های الکترونیکی و ویدیوها) و سپس بازاریابی آنلاین آن‌ها است.

شما باید بیشتر توجه و تمرکز خود را به تهیه‌ی پست‌های وبلاگ اختصاص دهید. این پست‌ها نه‌تنها در موتورهای جستجو، کسب‌وکار شما را به دیگران معرفی می‌کنند، بلکه میزان ترافیک وب‌سایت شرکت را نیز تعیین می‌کنند.

مخاطبین هدف را شناسایی کنید

قبل از اینکه بخواهید به ارسال یک پست جدید در وبلاگ فکر کنید، باید مخاطبینی که این پست را می‌بینند شناسایی کنید. کار خود را با ایجاد یک پروفایل از مشتری ایده‌آل شروع کنید. این فرایند، شخصیت‌سازی مشتری نامیده می‌شود. حتی در بازاریابی B2B، شما باید افراد خاصی در یک شرکت را هدف قرار دهید. برای مثال اگر کسب‌وکار شما به فروش تجهیزات اداری مرتبط است، باید محتوایی تولید کنید که نه مدیرعامل، بلکه مسئول خرید تجهیزات را هدف قرار دهد.

تحقیقات کاملی برای شناسایی شخصیت مخاطبین هدف آغاز کنید و سعی کنید تا حد ممکن، جزئیات را در پروفایل او لحاظ کنید. این مرحله نقش بسیار مهمی در استراتژی بازاریابی محتوای شما خواهد داشت.

 Content Marketing Strategy

اهداف واضح و روشنی تعیین کنید

استراتژی محتوا باید یک هدف مشخص را دنبال کند. مسئله فقط بهبود سئوی سایت نیست. شما باید برای هریک از پست‌های وبلاگ، هدف روشنی داشته باشید. برای مثال می‌توانید هدف خود را کسب سه هزار مشترک ایمیل‌های تبلیغاتی در طول سه ماه تعیین کنید و بعد استراتژی محتوای وبلاگ را به شیوه‌ای تنظیم کنید که شما را در رسیدن به این هدف یاری کند. به یاد داشته باشید که باید اهدافی واقع‌گرایانه و تأثیرگذار داشته باشید. اهدافی نظیر لایک جمع‌کردن در فیس‌بوک یا افزایش تعداد بازدید از صفحه، کمکی به بازاریابی شما نمی‌کنند. شما باید همیشه روی اهدافی دست بگذارید که به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند.

برای یافتن ایده‌های محتوا تحقیق کنید

حالا که مخاطبین مشخصی را هدف قرار داده‌اید و استراتژی خوبی با اهداف واقعی تنظیم کرده‌اید، می‌توانید تحقیقات خود را برای پیدا کردن ایده‌های محتوای وبلاگ شروع کنید. راه‌های زیادی برای این جستجو وجود دارد. بهترین راه این است که با جستجوی کلمات کلیدی شروع کنید. به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید در مورد اینکه میزهای کاری ایستاده چگونه باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند، مطلبی بنویسید، کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید و مطمئن شوید محدوده‌ی وسیعی از مخاطبین را هدف قرار داده‌اید.

سپس می‌توانید از این واژه‌های کلیدی برای جستجوی ایده‌ی محتوا استفاده کنید. ابزارهایی نظیر فیدلی، کوئرا و نمونّ‌های داخلی آنها به شما کمک می‌کنند سؤالات متداول و رایج کاربران را در خصوص محتوای موردنظر، بیابید و پاسخ به این پرسش‌ها را به ایده‌های وبلاگ تبدیل کنید.

 Content Marketing

محتوایی تولید کنید که نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد

پست‌های وبلاگ، نرخ ترافیک سایت شما را بالا می‌برد. قدم بعدی این است که بفهمید چگونه می‌توانید با استفاده از این ترافیک، لیدهای بیشتری تولید کنید و لیست ایمیل‌های خود را تکمیل نمایید. یکی از فرآیندهایی که به شما کمک می‌کند، آهنربای لید است. به این مفهوم که با استفاده از ابزارهای انگیزه بخشی مثل کتاب‌های الکترونیکی رایگان، تست رایگان محصول، دوره‌های کوتاه‌مدت و رایگان اشتراک ایمیل، به‌روزرسانی محتوا و نظیر آن، مخاطبین بیشتری جذب کنید.

پس از به اتمام رساندن این مراحل، شما یک استراتژی بازاریابی محتوا خواهید داشت که به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود. فراموش نکنید که در پست‌های وبلاگ، از انواع مختلف محتوا نظیر ویدیوهای یوتیوب و اینفوگرافیک نیز استفاده کنید. تنظیم استراتژی بازاریابی محتوا، درواقع یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که برند و کسب‌وکار شما را برای مدت‌ها در گوگل، یوتیوب و توییتر معرفی و قابل‌شناسایی می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *