مصرف انرژی خانه‌ خود را کاهش دهید

سه چهارم انرژی مورد نیازخانه‌ها در آلمان از انرژی‌های پاک تامین می‌شود

محبوبیت روزافزون روش‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی نشان می‌دهد نه‌تنها حفظ انرژی و منابع طبیعی برای ما ضروری است، بلکه افراد زیادی سراسر دنیا وجود دارند که به‌دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستند.

با ما همراه باشید تا با روش‌هایی آشنا شوید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید در مصرف انرژی و هزینه‌های زندگی صرفه‌جویی و به حفظ محیط‌زیست کمک کنید.

 

وسایل برقی را از پریز بکشید

اگر از تلویزیون، کامپیوتر، مایکروفر و ماشین لباسشویی استفاده نکنید در حالت «استندبای» قرار می‌گیرند و این به این معنی است که هنوز انرژی مصرف می‌کنند. با کشیدن وسایل برقی از پریز می‌توانید تا حد زیادی در مصرف برق صرفه‌جویی کنید.

 

لوازم کم‌مصرف بخرید

هنگام خرید لوازم خانه به اندازه‌ی آن‌ها دقت کنید. گاهی اوقات لوازم بزرگ بهینه‌تر انرژی مصرف می‌کنند اما به‌خاطر اندازه‌ی بزرگ‌شان میزان انرژی مورد نیازشان نیز بیشتر است.

ماشین‌ لباسشویی مناسب بخرید

ماشین‌ لباسشویی‌هایی که از پایین پر می‌شوند معمولا گران‌ترند اما در دراز مدت در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنند و از آن‌جایی که کمتر آب، مواد شوینده و انرژی مصرف می‌کنند با محیط‌زیست هم سازگارترند.

 

جهت کاهش مصرف انرژی یخچال‌هایی تهیه کنید که از گازهای هیدروکربن مثل بوتان و پنتان برای خنک کردن استفاده می‌کنند.

یخچال مناسب بخرید

یخچال و فریزر تمام‌وقت کار می‌کنند و انرژی که مصرف می‌کنند به سرعت افزایش می‌یابد. به‌دنبال مدل‌هایی باشید که از گازهای هیدروکربن مثل بوتان و پنتان برای خنک کردن استفاده می‌کنند.

 

سقف و پشت بام را عایق کنید

این کار باعث می‌شود خانه در تابستان و زمستان دمای مطلوبی داشته باشد. هم‌چنین در مصرف انرژی هم تاثیر مثبت می‌گذارد و در مدتی کوتاه هزینه‌ای که صرفش شده را جبران می‌کند.

 

دریچه‌ی شومینه را ببندید

اگر در زمستان از شومینه استفاده نمی‌کنید دریچه‌ی آن را ببندید تا گرما از خانه خارج نشود؛ با این کار در ماه‌های گرم سال هم از وارد شدن هوای گرم به خانه جلوگیری می‌کنید.

از لامپ‌های داخل سقفی استفاده نکنید

این نوع لامپ‌ها سقف و عایق را سوراخ می‌کنند و باعث از دست رفتن انرژی می‌شوند. لامپ‌های CFL گزینه‌ی خوبی برای نورپردازی منزل هستند.

 

برای کاهش مصرف انرژی زمانی‌که بخاری یا کولر روشن است حتما درها و پنجره‌ها را ببندید.

تمام درها و پنجره‌‌ها را ببندید

این کار را مخصوصا وقتی بخاری یا کولر روشن است باید حتما انجام دهید.

 

پرده‌ها را بکشید

با انجام این کار در روزهای گرم تابستان از وارد شدن گرما و در روزهای سرد از خارج شدن گرما از خانه جلوگیری می‌کنید.

 

از کولر بی‌مورد استفاده نکنید

سعی کنید کولر را فقط در روزهای خیلی گرم و مرطوب روشن کنید و اگر منتظر یک روز گرم هستید، قبل از شروع گرما کولر را روشن کنید و نگذارید و هوای خانه گرم شود. در خانه ترموستات و تایمر نصب کنید و تا جایی که می‌توانید دمای کولر را بالا ببرید. هر درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش دما تا ۱۰% مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

 

پنکه سقفی نصب کنید

پنکه‌های سقفی از کولر بسیار ارزان‌تر هستند و انرژی کمتری هم مصرف می‌کنند و تاثیر کمی روی محیط‌زیست دارند.

 

حمل و نقل

حتی اگر خودرویی کم‌مصرف دارید، بد نیست چند وقت یک‌بار آن را در پارکینگ بگذارید و پیاده‌روی کنید یا از دوچرخه یا وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

 

آب باران را می‌توان به‌وسیله تانکرهای مخصوص جهت آبیاری باغ و باغچه جمع‌آوری کرد.

استفاده از آب باران

آب باران برای آبیاری باغ و باغچه ایده‌آل است. می‌توانید یک تانکر مخصوص جمع‌آوری آب باران تهیه و از آب جمع‌آوری شده برای مصارف زیادی استفاده کنید.

 

آب بازیافتی

می‌توان از آب دوش و ماشین لباسشویی برای شستشوی حیاط استفاده کرد. حتی می‌توانید با لوله‌ کشی این آب را مستقیم به داخل حیاط ببرید یا دوباره برای شستشو استفاده کنید.

 

سری دوش را عوض کنید

با عوض کردن سری دوش می‌توانید تا حد زیادی در مصرف آب صرفه‌جویی کنید. البته باید توجه داشته باشید که اگر فشار آب منزل‌تان کم است باید سری انتخاب کنید که مناسب فشار کم باشد.

 

انرژی سبز

یک خانه تقریبا ۱۴ تن گازهای گلخانه‌ای در سال تولید می‌کند که نیمی از آن از تولید الکتریسیته ناشی می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ محیط‌زیست استفاده از انرژی‌های سبز و تجدیدپذیر مثل انرژی خورشید، باد و آب است. البته استفاده از انرژی‌‌های سبز کمی پر هزینه‌تر از انرژی الکتریسیته است اما به مرور زمان این تفاوت از بین می‌رود و افراد بیشتری می‌توانند از انرژی‌های سبز استفاده کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *