مصرف کولین در دوران حاملگی ماده خاکستری و ماده سفید مغز را افزایش می دهد.

کولین که به فراوانی در جگر، تخم مرغ، جوانه گندم و غذاهای دیگر وجود دارد، یکی از مواد مورد نیاز ضروری در انسان و حیوانات می باشد. این مولکول در ساخت غشا سلولی، نوروترانسمیترها و میلین استفاده می شود. با این حال بسیاری از مردم به خصوص زنان باردار کولین روزانه ی مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند.

آنطور که در تحقیقاتی که در دانشگاه ایلینویز ثبت شده در آمریکا ۹۰% جمعیت کولین مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و در زنان باردار که به روزانه ۴۵۰میلی گرم کولین نیاز دارند، میزان مصرف کولین به ندرت به ۳۰۰میلی گرم می رسد. برای فهمیدن اینکه کولین چقدر می تواند روی رشد ذهنی جنین موثر باشد، تحقیقاتی در آمریکا شکل گرفت. به این شکل که ۲ گروه خوک باردار به مدت ۳۰ روز از شیر کم کولین و شیر غنی از کولین تغذیه شدند و بعد از زایمان، از مغز بچه خوک های یک ماهه MRI تهیه شد. خوک ها از نظر تغذیه، عملکرد متابولیک و نحوه شکل گیری مغز تشابه زیادی به انسان دارند و بنابراین مدل مناسبی برای مغز انسان هستند.

مغز خوک ها از نظر حجم و میزان شکل گیری مورد مقایسه قرار گرفتند. به طور میانگین مغز خوک هایی که با کولین تغذیه نشدند ۱۰% کوچکتر بود و از ۱۹ ناحیه مغزی که در خوک ها مقایسه شد، ۱۱ منطقه نیز در این خوک ها به طرز چشمگیری کوچک تر بود. وقتی مغزها عمیق تر مورد مطالعه قرار گرفتند، دوباره همان نتیجه در غشر سفید و خاکستری مشاهده شد. هم تعداد خود نورون ها (خاکستری) و هم میزان تشکیل میلین (سفید) در خوک هایی که با کولین تغذیه شدند بیشتر بود. که البته قابل حدس بود چرا که هر چه تعداد نورون ها و میزان میلین کمتر باشد مغز کوچک تر می شود. محققین در مطالعات قبلی اثر آهن را بر روی مغز کشف کرده بودند. به نظر می رسد که آهن و کولین اثر مشابه ای روی رشد مغز می گذارند و هر دو روی تمام مغز موثر هستند و محدود به بخش خاصی از آن نیستند. تا اینجا بحث تا به دنیا آمدن این خوک ها بود. اما برخی از خوک هایی که کمبود کولین داشتند، بعد از تولد با کولین کافی تغذیه شدند. اما آیا این عمل کافی بود؟ خیر. کولین اگر دیر به فرد برسد حداقل آسیب های مغزی را جبران نمی کند. اگرچه مشاهده شد که تغذیه دیررس با کولین می تواند برخی آسیب ها در ارگان های دیگر به خصوص کبد و کلیه را جبران کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *