معرفی فایل های اصلی قالب وردپرس

فایل های اصلی قالب وردپرس

فایل های اصلی در پوسته وردپرسی را بهتر بشناسیم

در این مطلب قرار است با فایل های سازنده یک قالب آشنا بشویم. در وردپرس، برگه ها در فایل های قالب های مختلف به یکدیگر مرتبط می شوند و با هم تشکیل یک قالب وردپرسی می دهند.

فرض کنید کاربری از سایت بازدید می کند. وردپرس برچسبی را با عنوان author-X.php (حرف X به عنوان مثال نام نویسنده است) جستجو می کند. اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، به دنبال فایل اصلی author.php می گردد و بعد فایل archive.php را جستجو می کند. در پایان به سراغ فایل index.php می رود و اقدام به بارگذاری صفحه موردنظر می کند. این سلسله مراتبی است که به دنبال جستجوی کاربر در قالب طی می شود.

 

فایل های اصلی قالب اولین موردی است که برای قالب های وردپرس نیاز است. این فایل ها شامل تمام فایل های قالب می شود اما برای کارکرد درست سایت به همه آن ها نیاز است.

برای مثال، هر دو فایل فانگشن و استایل function.php و style.css نیاز هستند. لیست هایی در function.php موجود است که برای سفارشی سازی وردپرس و شیوه نامه نیز برای موارد کاربردی دیگر به کار می رود.

مجموعه ی فایل های طبقه بندی شده موجب به وجود آمدن فایل قالب می شوند که می توان آن ها را به دو بخش تقسیم کرد:

دسته ای که عملکرد آن ها از حلقه وردپرس (حلقه ای که برای بخش محتوا و پست ها و برگه ها استفاده می شود) است و دسته ای که عملکرد آن ها داخل حلقه است.

فایل های قالب خارج از حلقه وردپرس

هنگامی که به فایل های خارج از حلقه مراجعه می کنیم، به این معنی است که مولفه هایی از برگه شما خارج از نوشته یا محتوای اصلی برگه است که شامل محتوا در سربرگ (header.php) و پانوشت (footer.php) می شود. سربرگ همان کد های HTML و اطلاعات اصلی است که قبل از مشخص شدن محل محتواهای سایت مشخص می شود و پانوشت همه چیز بعد از نوشته ها و محتوای داخلی سایت است. این دو فایل خارج از حلقه وردپرسی داخل پوسته قرار دارند.

فایل دیگری که در پوسته قرار دارد sidebar.php است. این فایل برای تمام محتواهایی است خارج از ویرایشگر هستند. معمولا این فایل به صورت زنده در گوشه سمت راست یا چپ قرار گرفته است، اما در واقع می تواند در هر جایی قرار گیرد که این بستگی به نوع قالب دارد.

آخرین فایل comment.php است که در پایان هر پست وردپرسی ای دیده می شود. این فایل ممکن است کمی پیچیده باشد اما در واقع یک فرم ساده ای از کد های HTML و PHP است.

فایل هایی که خارج از حلقه هستند بسیار اهمیت دارند اما ساختار اصلی سایت های وردپرسی به فایل های قالب که شامل محتوا و در حلقه هستند بستگی دارد.

معرفی صفحه اصلی وردپرس

صفحه ایندکس شاید مهمترین صفحه در سایت وردپرسی باشد. هنگامی که کاربر از صفحه اصلی سایت بازدید می کند، وردپرس فایل index.php را جستجو می کند و آن را نمایش می دهد. این یکی از کوچکترین خصوصیات سلسله مراتبی قالب هاست.

صفحه هایی مانند بایگانی، برگه های یکتا و … از صفحه هایی هستند که به index.php مربوط می شوند.

front-page.php فایل دیگری است که بر روی صفحه اصلی اثر می گذارد. تا زمانی که این فایل در قالب موجود باشد فایل index.php نادیده گرفته می شود زیرا اولویت با این فایل است. برای استفاده از این فایل دو راه وجود دارد: راه اول به استفاده از لیست برگه ها برمی گردد. هر چند، این برگه می تواند به عنوان یک برگه ایستا بکار رود که از بخش تنظیمات قابل تنظیم است.

دو فایل index.php و front-page.php می توانند دارای کد های یکسانی باشند و صفحه اصلی یکسانی را بسازند. هر چند فقط وردپرس front-page.php را برای ساخت صفحه اصلی بکار می برد در حالی که index.php به صورت پیش فرض در تمام قالب ها با هر سیستمی در نطر گرفته می شود.

معرفی صفحه بایگانی وردپرس

صفحه بایگانی یا آرشیو برگه ای است که تمام موارد مهم سایت را یک جا نمایش می دهد که شامل صفحات نویسندگان، دسته ها، پست های سفارشی، اصلاعات برگه ها و … است.

پوسته پیش فرض این برگه بسیار ساده است و جذابیت خاصی ندارد و معمولا هم پوسته خاصی برای آن در نظر گرفته نمی شود. وجود فایل archive.php در پوسته ضروری نیست اما به راحتی از index.php فرمان می گیرد. هر چند ایده خوبیست که صفحه دارای یک ساختار خوب و مناسب باشد.

 

معرفی فایل کانفیگ wp-config.php در وردپرس

wp-config.php یکی از فایل های هسته وردپرس می باشد که جا داشت در همین مقاله برای شما آن را معرفی کنیم. این فایل اطلاعاتی در رابطه با پایگاه داده مانند نام ( معمولا localhost ), نام کاربری و پسورد هاست می باشد که پیکربندی و راه اندازی اولیه وردپرس هم از طریق این فایل انجام میشود. این اطلاعات این اجازه را به وردپرس می دهند تا برای ذخیره کردن و دریافت اطلاعاتی پست ها, کاربران سایت, تنظیمات و غیره با پایگاه داده یا همان دیتابیس در ارتباط باشد. از فایل wp-config.php همچنین برای ست کردن تنظیمات پیشرفته وردپرس نیز استفاده می شود.

فایل wp-config.php در بسته پیشفرض که از سایت وردپرس یا تم لاین دانلود می کنید قرار ندارد. این فایل را با نام wp-config-sample.php جایگذین کرده اند که می شود نام آن را تغییر داد و با این نام فایل wp-config.php را ذخیره و استفاده کرد.

بخش مهم دیگر که در فایل wp-config قرار دارد, بخش ایمپورت Import کردن اطلاعات دیتابیس یا همان پایاگاه داده است که اینجا مشاهده می کنید.

// ** MySQL settings - You can get this info from your web host themeline.ir** //
/** The name of the database for WordPress */
define('DB_NAME', 'database_name_here');
/** MySQL database username */
define('DB_USER', 'username_here');
/** MySQL database password */
define('DB_PASSWORD', 'password_here');
/** MySQL hostname */
define('DB_HOST', 'localhost');

 

دیگر قسمت های فایل wp-config را در زیر می بینید. در این بخش ها آپشن و تنظیمات پیشرفته تر برای تغییر دادن آپشن های دیگر پایگاه داده در اختیار شماست. همچنین می توانید یک کلید امنیتی (Secret keys) اختصاصی برای نصب وردپرس در این فایل قرار دهید تا امنیت سایت شما چندین برابر شود. شما می توانید با رفتن به سایت API وردپرس کلید امنیتی مخصوص به سایت وردپرسی خود را ساخته و در فایل wp-config قرار دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *