مقایسه کامپیوتر و لپتاپ گیمینگ برای گیمرها

کامپیوتر

کامپیوتر

برای بازی کردن PC بهتر است یا لپ تاپ گیمینگ؟ این سؤالی است که به کرات از ما پرسیده می‌شود. جواب این پرسش تا حد زیادی سلیقه‌ای است. در ادامه قصد داریم تا مقایسه‌ای میان این دو داشته باشیم.

قدرت دستگاه

واضح است که PC-ها قدرتمندترند. برای مثال، قدرت کارت گرافیک پرچم‌دار GTX 1660 Ti در رزولوشن Full-HD، در نوت‌بوک‌ها به اندازه ۱۵% ضعیف‌تر از معادل PC است.

متأسفانه، لپ‌تاپ‌ها در کنترل حرارت ناشی از پردازنده اصلی با عملکرد بالا ناتوان‌اند. به همین دلیل، در آن‌ها از پردازنده‌های گرافیکی (و حتی در برخی موارد پردازنده اصلی) با فرکانس کلاک پایین استفاده می‌شود. گرچه با ورود فناوری‌های جدید مانند Max Q، شاهد کاهش چشمگیر عملکرد لپتاپ‌های گیمینگ و PC شده‌ایم، ولی با همه این‌ها، راندمان و بازده یک PC 800 دلاری از لپتاپ ۸۰۰ دلاری بیشتر است.

جابه‌جایی آسان

آن دسته از گیمرهایی که اهل خانه‌نشینی مفرط نیستند و از سفر لذت می‌برند، احیاناً گزینه حمل آسان، موضوعی بسیار مهم برای آن‌‌هاست.

به علاوه، برای PC، در ابتدا باید فضای مناسب برای نگهداری و تهویه کیس در نظر بگیرید، سپس به فکر فضایی برای مانیتور، موس، اسپیکر و دیگر تشکیلات مرتبط باشید. ولی با تهیه لپ‌تاپ، مشکل فضا نخواهید داشت.

کیفیت تصویر یا اندازه تصویر، کدام مهم‌تر است؟

ماکزیمم اندازه تصویر در لپتاپ‌ها، ۱۷ اینچ است؛ در حالی‌که برای PC، به سادگی می‌توانید به فکر مانیتوری ۳۴ اینچی باشید. ولی نکته اینجاست که مانیتورهای بزرگ، در رزولوشن‌های پایین، کیفیت تصویر چندان جالبی ندارند. در نتیجه، تجربه بصری خوبی نیز در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. پس اگر به فکر خرید مانیتور بزرگ هستید، باید به دنبال سخت‌افزار قدرتمند باشید.

البته نکته ظریف دیگری نیز در اینجا وجود دارد و آن این است که نمایشگر بسیاری از لپتاپ‌های مدرن از نظر تکنولوژی بسیار بهتر از مانیتورهای رده‌پایین هستند. در بازار کنونی، برای خرید مانیتور باکیفیت و با نرخ نوسازی ۱۲۰هرتز، باید بالای ۲۰ میلیون هزینه کنید؛ در حالی‌که با سرمایه‌گذاری روی لپ‌تاپ گیمینگ، بازی‌های آنلاین را با قیمت معقول‌تری تجربه خواهید کرد.

کامپیوتر

کامپیوتر

قابلیت ارتقا

برای بازی کردن، PC بهتراست یا لپ تاپ گیمینگ؟ اگر ارتقا قطعات برایتان مهم است، قطعاً PC گزینه بهتری برایتان خواهد بود. گرچه می‌توان هارد دیسک و حافظه لپ‌تاپ‌ها را ارتقا داد، ولی ارتقا قطعاتی مانند کارت گرافیک یا پردازنده در بیشتر موارد عملاً غیرممکن است.

البته باید دقت کرد که جهش‌های نسلی سخت‌افزارها، آن‌قدرها هم وسوسه‌انگیز نیستند. برای مثال، نمی‌توان بگوییم چون کارت سری ۳۰۰ اندویا وارد بازار شده، پس نسل اول RTX (مجموعه ۲۰۰۰) منسوخ و غیر قابل ‌استفاده است. پس اگر جهش‌‌های دو یا سه ساله سخت‌افزاری اهمیت چندانی برایتان ندارد، قابلیت ارتقا قطعات، موضوع آزاردهنده‌‌ای برایتان نخواهد بود.

کامپیوتر

کامپیوتر

کمبود جهانی نیم‌رساناها و بازار سرسام‌آور سخت‌افزارها

در حال‌ حاضر و در سطح جهانی، با مشکل کمبود کارت گرافیک روبه‌رو هستیم؛ علت این مسئله، کمبود نیم‌رساناها در سطح بین‌المللی است. در چنین حالتی، شاهد فروش کارت پرچم‌دار اندویا RTX 3080 به قیمت ۷۰ تا ۸۰ میلیون در بازار داخلی هستیم (درحالی‌که در بدترین حالت باید قیمتی در حدود ۲۵ میلیون تومان می‌داشت). همین قضیه، انتخاب میان PC و لپ‌تاپ‌های گیمینگ را تا حد زیادی پیچیده کرده است.

با توجه به قیمت وحشتناک سخت‌افزارها، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری روی لپ‌تاپ گیمینگ معقولانه‌تر باشد.

در آخر

برای حسن ختام این موضوع که «برای بازی کردن PC بهتر است یا لپ تاپ گیمینگ ؟»، میان PC و لپ‌تاپ‌های گیمینگ مقایسه‌ای کلی کرده‌ایم:

 

لپتاپ گیمینگPC
جابه‌جایی آسانجایگاه ثابت
جمع‌وجورجاگیر
کیفیت تصویر بهتراندازه تصویر بیشتر
عملکرد ضعیف‌ترعملکرد بهتر
قیمت ارزان‌ترگران‌تر
عدم قابلیت ارتقا بیشتر قطعاتقابلیت ارتقا تمامی قطعات
دارا بودن بیشتر اکسسوری‌هانیازمند خرید اکسسوری مانند موس، اسپیکر و غیره

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *