منظور از سود دقیقا چیست؟

سرمایه

سود

سود همیشه به عنوان یک مفهوم جذاب در ذهن افراد شناخته شده است. اما اینکه سود خالص چیست . چه تفاوتی با سود ناخالص دارد، موضوعی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

سود خالص

مبلغی است که پس از کسر هزینه‌های عملیاتی، غیر عملیاتی و مالیات از مجموع درآمدها در طول یک دوره مالی عاید آن شرکت می‌گردد. در واقع آنچه پس از احتساب کل هزینه‌های شرکت، باقی‌ می‌ماند سود خالص می‌گویند. این معیار همچنین برای محاسبه‌ی سود هر سهم نیز مورد استفاده قرار میگیرد و به همین دلیل است که در اکثر مواقع به‌جای واژه‌ی  سود خالص از درآمد خالص شرکت استفاده‌ می‌کنند.

انواع سود کدام‌اند؟ برای مطالعه کلید کنید.

سود ناخالص

به مابه التفاوت درآمد و هزینه‌های ساخت محصول یا ارائه خدمات سود ناخالص می‌گویند.

سود ناخالص، میزان کارایی یک شرکت در استفاده از نیروی‌کار و مواد اولیه در تولید محصولات یا ارائه خدمات را ارزیابی می‌کند.

تفاوت سود ناخالص و سود خالص

سود خالص شامل تمامی هزینه‌های مربوطه اعم از هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم در طی یک دوره مالی می‌باشد اما سود ناخالص حاصل کسرکلیه‌ی هزینه های مستقیم از درآمد دوره مالیاتی است.

سود خالص و ناخالص علاوه بر تفاوت در مفهوم در کارکرد هم با یکدیگر متفاوت هستند.

 تفاوت سود خالص و ناخالص در خصوص تصمیمات اساسی

سود ناخالص عملکرد خوش‌بینانه یک شرکت را نشان می‌دهد، و این سود برای اتخاذ تصمیم‌گیری‌های اساسی قابل اعتماد نیست و هر بنگاه برای ارائه تصویر واقعی از عملکرد خودش نیازمند برآورد سود خالص است.

سود نقدی چیست؟ چگونه تقسیم می‌شود؟

تفاوت سود خالص و ناخالص در مانده اعتبار

در مانده اعتبارات سود ناخالص نشان‌دهنده میزان برتری فروش محصولات نهایی یک مجموعه نسبت به خرید‌های اولیه آن است و سود خالص نشان دهنده‌ی تراز اعتباری سود و زیان است به عبارت دیگر بیانگر معیاری برای سودده یا زیان‌ده بودن شرکت با احتساب مجموع درآمد‌ها و کلیه‌ی هزینه‌‌ها به‌علاوه بهره و مالیات است.

محدودیت های استفاده از سود ناخالص و اهمیت آن

سرمایه‌گذاران در بررسی درآمد‌های شرکت‌های خصوصی اقلام هزینه‌ها را که در ترازنامه غیراستاندارد می‌باشند را باید تشخیص داده و خودشان از بین آن‌ها مواردی را که در مجاسبه سود ناخالص به کار می‌روند تفکیک کنند چرا که صورت‌ درآمد استانداردی که توسط موسسات خدمات مالی ارائه می‌شود ممکن است با مقادیر سود ناخالص تفاوت داشته باشد و این صورت‌ها سود ناخالص را به عنوان بخشی جدا نمایش می‌دهند که تنها برای شرکت‌های دولتی قابل دسترسی است.

سود ناخالص برای حسابداری شرکت‌ها بسیار مهم است به دلیل اینکه سود ناخالص به طور مستقیم با هزینه‌ی محصول فروخته شده در ارتباط است و کارایی شرکت را نشان می‌دهد و برای تصمیمات موسسه بسیار حائز اهمیت است.

هدف از محاسبه سود خالص و ناخالص

هدف از محاسبه سود خالص بررسی قطعی میزان کارایی عمیاتی و نشان‌دهنده سودده بودن یا نبودن شرکت است و همچنین ارزش سرمایه‌گذاری و مدت پرداخت سود سهام را تعیین میکند.

محاسبه سود ناخالص به سرمایه‌گذاران چشم‌اندازی حدودی از عملکرد شرکت ارائه می‌دهد و برای بررسی و کنترل هزینه‌های تولید بر سود از آن استفاده می‌شود.

اهمیت و نکات مهم حاشیه سود

تجزیه و تحلیل حاشیه‌ی سود مهم است چرا که می‌تواند به تعیین افزایش، کاهش یا توقف تولید کمک کند و همچنین افزایش سود حاصل از تولید یک واحد اضافی را نشان می‌دهد.

این معیار سود برای سرمایه‌گذاران به عنوان شاخصی از سلامت مالی، مهارت مدیریت و پتانسیل رشد استفاده می‌شود.

انواع مختلفی از حاشیه سود وجود دارد ( حاشیه سود خالص، حاشیه سود ناخالص، حاشیه سود عملیاتی) اما مهم‌ترین و رایج‌ترین آن، حاشیه سود خالص است که پس از حذف تمامی هزینه‌ها محاسبه می‌شود.

در بررسی حاشیه سود شرکت ها و مقایسه آن‌ها با هم‌دیگر حتما به این موضوع دقت کنید که مدل کسب‌وکار ها یکسان باشد چون اگر اینطور نباشد مقایسه ما بی‌نتیجه خواهد بود.

اگر چه حاشیه سود کم بیانگر ضعف یک شرکت است اما در برخی موارد حاشیه سود می‌تواند دوره‌ای باشد.

تحلیلگران با بررسی حاشیه سود و بررسی صورت‌های مالی در دوره‌های مختلف به افزایش یا کاهش میزان ارزش ذاتی سهام پی می‌برند؛ بنابراین مهم است که حاشیه سود با دقت بالایی انجام شود.

محاسبه حاشیه سود در بررسی‌های مالی کاربرد‌های زیادی دارد ممکن است یک شرکت در صورت‌های مالی ارائه شده‌ی خود، حاشیه سود را کمتر یا بیشتر از حد معمول خود در نظر گرفته باشد. به همین خاطر علی‌رغم گزارشات موجود در سایت شرکت‌ها، سهم بازار، نحوه بازاریابی، تیم مدیریت و …. آن شرکت را نیز رصد کنید.

حاشیه سود خالص

نسبت سود به فروش شرکت را حاشیه سود خالص می‌گویند؛ حاشیه سود به شکل درصد بیان می‌شود و بیانگر شرکت چه مقدار از هر یک فروش را در حساب مربوط به درآمد‌ها نگه‌داری می‌کند.

حاشیه سود خالص یکی از پارامتر‌ها و اصلاحات مهم در تحلیل بنیادی سهام شرکت‌ها می‌باشد و معمولا برای یک معامله‌گر میزان سود و ضرری که در یک معامله کوتاه مدت یا بلند مدت داشته است مهم است.

برای مطالعه‌ی تمامی جزئیات مربوط به حاشیه سود خالص وارد شوید.

حاشیه سود ناخالص

 حاشیه سود ناخالص نشان دهنده‌ی این است که تیم مدیریت یک شرکت، چطور موفق به درآمد تولیدی از هزینه‌های مختص همان فعالیت شده است و همچنین بیانگر مدیریت شرکت در زمینه سودسازی کارآمد است.

حاشیه سود یکی از معیار‌های سودآوره که نشان‌دهنده‌ی درصد درآمدی است که بیش از هزینه‌ کالاهای فروخته شده است.

برای مطالعه‌ی تمامی جزئیات مربوط به حاشیه سود ناخالص وارد شوید.

سود ناخالص درمقابل حاشیه سود ناخالص

توجه به حاشیه سود که از طریق سود ناخالص به‌دست می‌آید بسیار مهم است، چون که مقایسه سود ناخالص فصلی یا سالیانه می‌تواند گمراه‌کننده باشد؛ این معیار برای مقایسه‌ی بازدهی تولیدات شرکت در طی زمان حائز اهمیت و مفید است.

کاربرد حاشیه سود خالص و ناخالص در بورس

کاربرد حاشیه سود در بورس به نوع تحلیل بستگی دارد، و لازم به ذکر است که کاربرد حاشیه سود بیشتر برای تحلیل‌گران بنیادی مهم است چرا که از حاشیه سود ناخالص و خالص شرکت‌ها برای پیش‌بینی‌های خود استفاده می‌کنند؛ و تحلیل بنیادی نسبت به تحلیل تکنیکال سخت‌تر و دشوارتر است چرا که دقت بالاتر، حرفه‌ای تر، کاربردی‌تر و همچنین دارای خطای کمتری می‌باشد.

حاشیه سود یکی از پارامترهای مهم در بورس می‌باشد، که توانایی یک شرکت در کنترل هزینه‌ها را به ما نشان می‌دهد.

یکی از سیگنال‌های بسیار مهم تشخیص سهام ارزنده در بورس محاسبه حاشیه‌‌ی سود و مقایسه‌ی آن با دوره‌های قبل است اما صرفا تنها تکیه بر این نکته برای خرید سهام درست نیست؛ نکته مهم دیگر این است که حاشیه‌ سود برای شرکت‌هایی که در حال ضرر هستند چندان مفید نیست چون که چنین شرکت‌هایی هیچ سودی ندارند.

این مطلب را از دست ندهید: انواع نسبت‌های سودآوری کدام‌اند؟

سخن پایانی

و در آخر، سود خالص و سود ناخالص با این واقعیت با‌هم متمایز می‌شوند که سود ناخالص برای نشان دادن پیشرفت‌کار و با مقایسه با سود خالص قابل قضاوت و بررسی است.

برآورد سود خالص و ناخالص برای هر مجموعه‌ای حائز اهمیت است و دانستن تمایز بین سود ناخالص و سود خالص برای خوانندگان صورت‌های مالی ضروری و مهم است و آشنا شدن با این اصطلاحات در نمایش سودآوری واحد بسیار کاربردی می‌باشد.

بررسی در خصوص حاشیه سود که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت یا پس‌رفت شرکت‌ها و افزایش یا کاهش ارزش ذاتی سهام است بسیار دقت بالایی میخواهد و باید در دوره‌های زمانی معینی حساب شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *