موجودات فضایی احتمالا با مخابرات کوانتومی با هم صحبت می‌کنند پس آیا ما هم می‌توانیم؟

موجودات فرازمینی

این احتمال وجود دارد که موجودات فضایی از طریق مخابرات کوانتومی با همدیگر صحبت کنند پس شاید این کار برای انسان‌ها نیز ممکن باشد.

ما هنوز مدرک موثقی از وجود حیات بیگانه و موجودات فضایی پیدا نکرده‌ایم؛ اما این به معنای وجود نداشتن آنها نیست. اخیرا گروهی متشکل از محققان، یک مدل ریاضی گردآوری کرده‌‌اند که نشان می‌دهد موجودات فضایی می‌توانند در فضا به طور ذاتی از طریق مخابرات کوانتومی ارتباط برقرار کنند.

در حاضر دانشمندان در حال تلاش برای محقق شدن ارتباطات کوانتومی در زمین هستند. مکانیک کوانتومی ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌کند که انتقال اطلاعات را سریع‌تر و ایمن‌تر از سیستم‌های معمولی مخابره ممکن می‌سازد.

یکی از موانع اصلی که باید قبل از ایجاد شبکه مخابرات کوانتومی برطرف شود، این است که این شبکه‌ها بسیار شکننده و مستعد تداخل هستند.

موجودات فضایی مخابرات کوانتومی-کهکشان راه شیری

آرجون بررا (Arjun Berera) فیزیکدان نظری از دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا در این باره به مجله ساینس نیوز گفت:

حالات کوانتومی معمولا بسیار ظریف و شکننده در نظر گرفته می‌شوند و اگر هر نوع تداخلی در آنها به وجود بیاید از بین می‌روند.

با این حال بررا و همکارش جیمی کالدرون فیگرا (Jaime Calderón-Figueroa)، محاسباتی را در مورد حرکت پرتوهای ایکس در خلأ فضا انجام دادند تا عدم پیوستگی ذاتی، یعنی حالت تجزیه کوانتومی را بررسی کنند.

بر طبق محاسبات آنها شبکه‌های کوانتومی می‌توانند بدون تجزیه شدن در فضا پرواز کنند. محققان تعیین کردند که اگر فوتون‌ها (ذرات نور) به عنوان ذرات کوانتومی استفاده شوند، شعاع آنها به صدها هزار سال نوری می‌رسد؛ یعنی فاصله‌ای بیشتر از کل کهکشان راه شیری.

این مسئله به این دلیل امکان‌پذیر است که میانگین چگالی ماده در فضا بسیار کمتر از روی زمین است. درواقع فضا محیط پاک‌تری است و به همین دلیل تداخل کمتری وجود دارد. حتی کشش‌های گرانشی نیز برای از بین بردن مخابرات کوانتومی کافی نخواهد بود.

این امکان وجود دارد که مخابرات کوانتومی در فاصله بین ستاره‌ای به واسطه فوتون‌ها صورت گیرد، به ویژه فوتون‌هایی که در ناحیه پرتو ایکس زیر جرم الکترون قرار دارند.

 

البته این فقط یک حدس است؛ اما ممکن است که موجودات فضایی از این نوع مخابره برای برقراری ارتباط با یکدیگر یا حتی انسان‌ها استفاده کنند. این مسئله به ستاره‌شناسان نشانه بالقوه دیگری از حیات بیگانه می‌دهد که می‌توانند بر آن نظارت داشته باشند.

به گفته محققان، انتقال اطلاعات از طریق سیگنال کوانتومی برای موجودات فرازمینی قابل دریافت خواهد بود البته این در صورتی است که آنها بتوانند با استفاده از یک کامپیوتر کوانتومی، سیگنال را رمزگشایی کنند.

در نظر داشته باشید که مخابرات کوانتومی جادویی نیستند و نمی‌توانند سریع‌تر از نور، حرکت کنند؛ بنابراین ممکن است چندین سال طول بکشد تا به مقصد برسند.

به گفته محققان، تشخیص سیگنال کوانتومی از یک جسم اخترفیزیکی یا حتی سیگنال هوشمند از یک تمدن فرازمینی باید امکان‌پذیر باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *