مگالتیک ها و سازه های بسیار مرموز ۲۵۰۰۰ ساله در روسیه

در روسیه در کوه های قفقاز در فاصله ای نچندان دور از شهرستانهای روسی از جمله سوچی ، و دو شهرستان دیگر ، نزدیک به صدها بنای تاریخی «مگالتیک» (بناهای بسیار بزرگ سنگی با الگو برداری از صخر های مالتا) وجود دارد. روس ها نام این بناهای بسیار قدیمی را «دولمن» (ساختمانی که دارای چند ستون یک پارچه سنگی است) گذاشته اند. باستان شناسهای روسی و خارجی هنوز کشف نکرده اند که این بناها چه کاربردی باید داشته باشند. قدمت همه این دولمن هایی که در تصاویر موجود در این مقاله قرار گرفته است به ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار سال پیش باز می گردند. برخی دیگران از باستان شناسان ساختار شکل گیری این بنا های تاریخی مگالیتک را در محدوده ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال قرار داده اند.

48

هزاران مورد از بناهای ماقبل تاریخی مگالتیک در سراسر جهان شناخته شده است. برخی از این آثار که در خارج از روسیه قرار دارد به طور وسیعی کم شناخته شده است و این بناها و یا به لفظ روس ها دولمن ها در پوشش کوه های قفقاز غربی قرار دارد و هر مورد در دو طرف خط الرس کوه های قفقاز و در منطقه آبخازیا است که وسعت آنها در حدود ۱۲۰۰۰ کلیومتر مربع را در بر گرفته اند.

10

دولمن های قفقاز نشان از یک نوع منحصر به فرد مهندسی ماقبل تاریخ است به گونه ای که قرار گیری سنگ ها به صورت دقیق و ساخت بلوکه های سنگی شامل این مهندسی بسیار دقیق است ، به عنوان مثال ستون ها با زاویه بسیار دقیق ۹۰ درجه بر روی هم قرار گرفته اند و در برخی از آنها دوایری بسیار دقیق قرار دارند.

53

در حالی که به طور کلی این سازه های بسیار قدیمی در داخل اروپا شناخته نشده است ، سازه های مگالیتک های روسیه می تواند با نمونه های مشابه خود در اروپا از لحاظ قدمت ، حجیم بودن و وسعت مگالتیک ها مساوی باشد. اما در همین حال هنوز هم منشاء این سازه ها معلوم نیست.
110

به رغم تنوع آثار تاریخی قفقاز، آنها، شباهت بسیار زیادی را با مگالتیک های حجیم سایر نقاط مختلف اروپا و آسیا، مانند شبه جزیره ایبری، فرانسه، بریتانیا، ایرلند، هلند، آلمان، دانمارک، سوئد، و هندرا دارند. طیف وسیعی از فرضیه ها در مورد ساخت این بنا ها وجود دارد اما با این منوال هنوز نیز به طور کامل دلایل ساخت مگالتیک ها نامعلوم مانده است.

55

49

حدود ۳۰۰۰ مورد از این آثار تاریخی در قفقاز غربی کشف شده است ، اما بسیاری از آنها رو به نابودی هستند. امروزه بسیاری از بناهای کشف شده خرابه ای بیش نیستند که با غفلت در مورد آنها به طور کلی همه آنها از بین خواهند رفت.

34

45

53 (1)

62

72

81

101

علاوه بر مناطق قفقاز ، دولمن ها در منطقه کرسنودار نیز یافت شده اند. که این منطقه در حدود ۱۴۸ کیلومتری از دریای سیاه واقع شده است.

3eacb-krasnodar

map.1

شمار بسیار زیادی از دولمن های موجود در قفقاز دارای ساختار مستطیلی شکلی بوده اند که در اکثر آنها برشی دایره ای شکل به چشم می خورد که نمادی را نشان می دهند.

06

دولمن ها دارای طیف گسترده ای از معماری کهن به شمار می روند. طرح های ذوذنقه ای ، مربعی و مستطیلی شکل و منحنی در صخره ها مشاهده می شود. همه دولمن ها در مرکزیت خود به نماد دایره ای شکلی که نماد پورتال است اشاره ای دارند. در مقابل این نماد ها، نماد هایی از یک ارامگاه به چشم می خورد که به احتمال زیاد باید این سازه ها در مراسمی خاص مورد استفاده قرار گرفته باشند. این ارامگاه ها دارای ستون ها و دیواره های بسیار بلندی بودند که طول برخی از آنها به بیش از یک متر می رسند. که نشان می دهند که به دیواره دولمن ها ملحق شده اند. در این منطقه علاوه بر کشف شدن این سازه های مرموز ، تعدادی سفال ها و جواهر آلات که از برنز و نیز مس ساخته شده اند و  آهن الات ساخته شده دیگر  همراه با دست سازه های دیگر انسانی،  از جمله ابزار های برنزی و نقره ای، طلا و زیور آلات سنگی نیمه قیمتی نیز اشاره ای داشت.

25

24

دولمن های هرمی شکل در دره عمیق مامد

Dolmen_pyramid_in_Mamed_canyon

طرح های تزئینی موجود بر روی این آرمگاه ها بسیار بزرگ نیستند. بسیاری از نقوش حکاکی شده بر روی این بناها شامل خطوطی به صورت زیگ زاگ ، حلق آویز ها ، مثلث ها و یا دوایر متحد المرکزی است . که این آئین تزینی ، در آن دوره تاریخی می تواند کاملا رایج باشد. بسیاری از این ترسیمات بر روی کناره های ستون ها دیده می شود.

Dolmen_Russia_Kavkaz_Jane_1

یکی از جالبترین مجتمع های مگالتیک موجود، گروهی از سه دولمن است  که در یک ردیف و بر روی تپه رودخانه  ژان در ساحل دریای سیاه در منطقه کراسنودار روسیه است . در این ناحیه بزرگترین مکان قرار گیری مجتمع های بزرگ مگالتیک هایی بوده که از جمله شهرک های گورستانی است که دارای چند ستون یک پارچه سنگی است تپه های سنگی بزرگ دو بنای تاریخی را در خود احاطه نموده است.

Dolmen_Russia_Kavkaz_Doguab_1

بناهایی مرکزی دولمن ها در طرحی ۴ متر در ۴ متر ساخته شده اند.

122

RobertTriest02

60

Zhane-night

یکی دیگر از (چهار) بنای یافت شده که دولمن در نزدیکی رودخانه ژآن دارای یک ورودی مخفی در پشت اتاق خود می باشد، که نمای ساختگی ورودی و حیاط در مقابل ساختمانی که دارای چند ستون یک پارچه سنگی است قرار دارد.

132

دولمن های قفقاز در اصل در هماهنگی با چشم اندازهای طبیعی ساخته شد.

142

یک پروژه بلند مدت برای حمایت از این سازه وجود دارد که این پروژه به عنوان «استودی دولمن ها» شناخته شده است در این پروژه حمایت توسط موسسه ای برای مطالعه تاریخچه فرهنگ روس، آکادمی علوم روسیه و اس تی پیتر برگ است که از سال ۱۹۹۷ این پروژه اجرا شده است.

16
این پروژه توسط روسیه و موسسات فرهنگی در طول سالهای (۱۹۹۸-۲۰۰۶) مورد حمایت قرار گرفت؛ و سازمان های دیگری که در این راستا حمایت همگانی خود را نسبت به این سازه های کهن نشان داده اند شامل (کمیته دولتی در امور حفاظت از میراث فرهنگی (منطقه کراسنودار روسیه) در طول سالهای (۱۹۹۸-۲۰۰۶)، صندوق هزینه های ملی روسیه برای شناخت علوم انسانی در طول سالهای (۱۹۹۹-۲۰۰۲، ۲۰۰۶)؛ صندوق هزینه های رئیس جمهور روسیه سال (۲۰۰۱)، نشنال جئوگرافیک، کمیته تحقیقات و اکتشافات در طول سالهای (۲۰۰۱، ۲۰۰۳) ) می باشد.


منبع ترجمه و گردآوری:

 پایگاه بسوی حقیقت

برگرفته از:

۱- Markovin, V.I., Western Caucasian Dolmens

۲- Megre, V., 1995. Ringing Cedars Series

۳- Trifonov, V., 2006. Russia’s megaliths: unearthing the lost prehistoric tombs of Caucasian

۴- warlords in the Zhane valley. St.Petersburg: The Institute for Study of Material Culture History, Russian Academy of Sciences

۵- Kudin, M., 2001. Dolmeni i ritual. Dolmen Path – Russian Megaliths

۶- J.-P. Mohen, 1993. The World of Megaliths

۷- R. Joussaume, 1988. Dolmens for the Dead

۸- K.Wilson, 2001. Op expeditie in de Kaukasus //Archeobrief, #17 (winter 2001) // Stichting voor de Nederlandse Archeologie

۹- V.I. Markovin, 1993. Der Kurgan Psynako I, Rayon Tuapse im Krasnodar Land (Westkaukasus) // Zeitschrift fur Archaologie. Heft.27

۱۰- V. Trifonov, 2001. What do we know about Caucasian dolmens for sure? // Caucasian Dolmens and Ancient Civilizations (IV – I mill. BC). Krasnodar

۱۱- S. Hansen, 1996. Megalitgravene i Kaukasus: er de udlobere af de vesteuropaeiske? // Popular Arkeologi, argang 14, #4
Bronze Age to New Age // Archaeology, May/June 1999

۱۲- http://members.chello.nl

۱۳- http://megalith.ru/

۱۴- http://www.thelivingmoon.com/

/The_Case_for_Hobbits_Caucasian_Dolmens.html

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *