«میانه‌روی در زندگی‌ دیجیتال» راز خوشحالی نوجوانان

نوجوانانی که زمان زیادی را جلوی صفحه‌های دیجیتالی کامپیوتر یا تلویزیون می‌گذرانند ممکن است افسرده‌تر از همسن و سالانشان که به طور کل از دنیای دیجیتال استفاده نمی‌کنند باشند؛ اما تحقیقات تازه نشان می‌دهد که نوجوانانی که در نشستن جلوی صفحه‌های دیجیتال میانه‌رو هستند، از دو گروه دیگر خوشحال‌ترند.

بسیاری از پزشکان و متخصصان کودک به پدر و مادرها توصیه می‌کنند که زمان تماشای تلویزیون و نشستن جلوی کامپیوتر را به دو ساعت در روز محدود کنند چرا که خیره شدن به صفحات دیجیتال منجر به چاقی مفرط و مشکلات دیگری در سلامت جسمی و شکل‌گیری هوش شناختی کودک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این تحلیل تازه که از بررسی داده‌های تحقیق‌هایی سابق با مشارکت بیش از صد و بیست و پنج هزار نفر بدست آمده است، یافته‌های محکمی برای محدود کردن زمان استفاده از صفحه‌های دیجیتال توسط نوجوانان وجود دارد. نوجوانانی که حداقل پنج ساعت در روز جلوی صفحات مختلف دیجیتال (تلویزیون، رایانه، تبلت، موبایل) نشسته‌اند، هشتاد درصد بیشتر از نوجوانانی که اصلا از این وسایل استفاده نمی‌کنند در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

اما تفاوت اندکی بین ریسک افسردگی در بین نوجوانانی که اصلا زندگی دیجیتال ندارند و آنها که روزی تقریبا دو ساعت جلوی صفحات دیجیتال وقت می‌گذارنند وجود دارد: نوجوانانی که روزی نیم ساعت از این صفحات استفاده می‌کنند هشت درصد کمتر از آنها که اصلا از آنها استفاده نمی‌کنند در معرض ریسک افسردگی هستند. وقتی میزان استفاده به دو ساعت می‌رسد ریسک افسردگی تا ۱۲ درصد کاهش می‌یابد. یعنی نوجوانانی که تا روزی ۲ ساعت جلوی صفحات دیجیتال هستند، کمی بیشتر از آنها که اصلا استفاده دیجیتال ندارند، خوشحال‌اند.

دکتر یو شاکیو، رهبر این گروه تحقیقی که در دانشگاه هونان کشور چین انجام شده، می‌گوید: «یافته‌های ما درباره رابطه میزان ریسک افسردگی و زمان استفاده از صفحات دیجیتال نشان می‌دهد که استفاده متعادل از این وسایل می‌تواند نقش مثبتی در رشد سلامت روانی نوجوانان داشته باشد.» شاکیو می‌گوید که زمان پیشنهادی آنها برای نشستن جلوی صفحات کامپیوتر و تلویزیون یک ساعت در روز است.

نتایج این تحقیقات از نظر علمی برای نوجوانان تا ۱۴ سال معنا دارد و بعد از این سن رابطه‌ای بین افسردگی و استفاده از صفحات دیجیتال مشاهده نشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *