نحوه ساخت پسورد چیست؟ + ویژگی

رمزگذاری فایل‌های اکسل

رمزگذاری

یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ورود به هر برنامه، پسورد آن است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اغلب افراد از اهمیت این گذرواژه‌ها غافل می‌‌شوند و به امنیت آن توجهی نمی‌کنند.

درصورتی‌که مهم‌ترین عاملی که موجب می‌شود تا سایر افراد نتوانند به اطلاعات شما دسترسی داشته و از آن سوءاستفاده کنند، داشتن یک رمز عبور قوی و غیر قابل هک می‌باشد.

پسورد چیست؟

شاید برای شما سؤال پیش بیاید که پسورد چیست و دقیقاً برای چه کاری از آن استفاده می‌شود. رمز عبور، یک عبارت بوده که از اعداد، حروف و نمادها تشکیل شده و بهترین راه ایجاد امنیت برای اطلاعات و برنامه‌های شما می‌باشد.

توجه داشته باشید که گذرواژه، یک عبارت کاملاً شخصی بوده و رمز عبور هر شخص، با شخص دیگر متفاوت است. یک پسورد قابل‌قبول و قوی، ویژگی‌های بسیاری دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

اهمیت پسورد

همان‌طور که گفتیم، افراد زیادی از قدرت رمز عبور غافل بوده و گمان می‌کنند رمزهایی که به‌صورت اعداد پشت‌سرهم قرار می‌گیرند، مانند ۱۲۳۴ رمز مناسبی برای کارت یا سیستم آنهاست.

این در حالی است که اگر این رمزها ساده باشند، شما در معرض تجاوز و سوءاستفاده قرار خواهید گرفت و ضررهای بدی در انتظار شما خواهد بود. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در انتخاب یک رمز عبور مناسب، این است که کاملاً منحصربه‌ فرد باشد و اعداد و حروف با یکدیگر ترکیب شده باشند.

همان‌طور که گفتیم، پسورد اهمیت بسیار بالایی در امنیت اطلاعات شما دارد. اگر شما کامند شرکتی هستید یا کسب‌وکار شخصی خود را دارید، باید از تمام اطلاعات موجود در سیستم خود محافظت کنید.

زیرا درصورتی‌که سیستم شما هک شده و سایر اشخاص بتوانند وارد آن شوند، ممکن است ضررهای مالی و حتی روحی زیادی به شما وارد شود. ازاین‌رو، از اهمیت رمز عبور قوی غافل نشده و تا انتها این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید از اطلاعات و داده‌های خود محافظت نمایید.

ویژگی‌های یک پسورد قوی

داشتن یک پسورد قوی می‌تواند به شما کمک کند تا از اطلاعات خود محافظت کنید و این پسوردها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید بسیاری از هکرها و کسانی که به امور سایبری تسلط دارند، به‌راحتی می‌توانند اغلب رمز عبورهایی که شما برای خود انتخاب می‌کنید را شناسایی و هک کنند.

همچنین اکثر افراد، یک رمز عبور را برای چندین حساب کاربری یا کارت خود استفاده می‌کنند. ازاین‌رو، این هکرها تنها باید یک گذرواژه را شناسایی کنند و می‌توانند اطلاعات سایر حساب‌ها و کارت‌ها را دریافت نمایند.

بنا بر موارد ذکرشده، داشتن یک رمز عبور قوی برای هرکسی الزامی بوده و باید به تمام نکات کاربردی برای ایجاد یک رمز قوی توجه داشته باشند. بسیاری از افراد تنها می‌گویند که یک پسورد میخوام و به هیچ موضوع دیگری توجه نمی‌کنند. تیم تحقیقاتی دکتر ویز، تمام ویژگی‌های لازم برای یک گذرواژه منحصربه‌فرد را بررسی می‌کند. برای اینکه پسورد شما از تمام نکات امنیتی برخوردار باشد، ویژگی‌های زیر را در نظر بگیرید.

عدم استفاده اعداد متوالی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک رمز عبور قابل‌قبول و مناسب، این است که از استفاده از اعداد و حروف متوالی و پشت‌سرهم خودداری کنید. برای مثال، اعداد و حروفی مانند ۱۲۳۴، ۶۷۸۹، jklm، qwerty و امثال این موارد استفاده نکنید. این امر موجب می‌شود که حتی افراد مبتدی در حوزه سایبری نیز بتوانند آن را شناسایی کنند. سعی کنید اعدادی را استفاده کنید که اصلاً به هم نزدیک نیستند.

 

عدم استفاده از تاریخ تولد

یکی دیگر از مواردی که افراد زیادی از آن چشم‌پوشی می‌کنند، این است که غالباً از تاریخ تولد خود برای انتخاب رمز عبور استفاده می‌نمایند. به یاد داشته باشید که کسانی که به دنبال شناسایی و هک کردن پسورد شما باشند، می‌توانند به‌راحتی اطلاعات شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کرده و تاریخ تولد شما را شناسایی کنند. حتی این امکان وجود دارد که افراد نزدیک به شما که تاریخ تولد شما را می‌دانند، از حساب یا کارت شما سوءاستفاده نمایند. دیلیت اکانت تلگرام را بخوانید.

ترکیب اعداد، حروف و نمادها

مهم‌ترین ویژگی پسورد این است که باید ترکیبی از اعداد، حروف و نمادها باشد. نکته مهم در این مورد این است که هرچقدر رمز عبور شما قوی‌تر باشد و از کاراکترهای بیشتری استفاده کنید، شناسایی آن سخت‌تر خواهد بود. برای مثال، رمز M0H?eb9q#V یک رمز بسیار قوی و منحصربه‌فرد است که در آن از اعداد، حروف کوچک و بزرگ به همراه نمادها استفاده شده است.

استفاده از عبارات غیرمرتبط

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که یک پسورد قوی دارد، استفاده کردن از عبارات غیرمرتبط می‌باشد. برای مثال، شما می‌توانید تکه‌ای از آهنگ یا فیلم موردعلاقه خود را در رمز عبور خود اضافه کنید. برای این کار، سعی کنید از عبارات سه یا چهار کلمه‌ای استفاده کنید تا رمز عبور شما قوی‌تر باشد و سایر افراد نتوانند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند.

عدم استفاده از اسامی یا کلمات دقیق و درست

نکته مهمی که برای ایجاد یک گذرواژه قوی باید به آن توجه کنید، این است که بهتر است حروف را با اعداد به‌هم‌ریخته جایگزین کنید. علاوه بر این، می‌توانید از حروف نیز استفاده کنید، اما درصورتی‌که این کلمات و حروف دقیق و قابل‌تشخیص نباشند. به بیان دیگر، بهتر است از کلماتی برای پسورد خود استفاده کنید که غلط املایی داشته باشند و حتماً اعداد را نیز بین آنها اضافه نمایید.

 

ذخیره پسورد

به‌جز موارد ذکرشده، شما باید از مکان امنی برای حافظت از رمز عبور خود استفاده کنید. برای این کار، می‌توانید از یک برنامه مدیریت گذرواژه استفاده کرده و رمز خود را به‌عنوان یک سند در آن ذخیره نمایید. به یاد داشته باشید که هرگز رمز عبور خود را روی کاغذ یادداشت نکنید. زیرا این امر موجب می‌شود که در صورت گم کردن آن، افراد ناشناسی به‌راحتی به رمز عبور شما دسترسی داشته باشند.

 

عدم استفاده از پسوردهای تکراری

همان‌طور که پیش‌ از این هم گفتیم، بسیاری از افراد یک پسورد را برای تمام اکانت‌ها و کارت‌‎های خود استفاده می‌کنند. این امر باعث می‌شود که اگر شخصی تنها به یکی از رمزهای شما دست پیدا کرد، بتواند وارد تمام حساب‌های شما شود. ازاین‌رو، توجه داشته باشید که برای هر برنامه، اکانت، سیستم و کارت خود، یک رمز عبور جداگانه انتخاب نمایید. این امر منجر به بالا رفتن امنیت اطلاعات و داده‌های شما می‌شود.

این موارد را در پسورد خود استفاده نکنید

بعد از اینکه مهم‌ترین ویژگی‌های یک پسورد قابل‌ اعتماد و قوی را درک کردید، نوبت به آن می‌رسد تا بدانید چه مواردی را نباید در گذرواژه خود اعمال کنید. برخی از این موارد را در طول مقاله ذکر کردیم. برای مثال، بهتر است گذرواژه خود را با سایر افراد به اشتراک نگذاشته و آن را روی کاغذ یادداشت نکنید. در ادامه، متوجه خواهید شد که برای ساخت گذرواژه جدید باید از اضافه کردن چه مواردی اجتناب نمایید. درست کردن ایمیل شخصی را فرا بگیرید.

نام حیوان خانگی خود،
تاریخ تولد خود یا یکی از اعضای خانواده،
نام دوست صمیمی خود،
هر چیزی که به کار یا سرگرمی موردعلاقه شما مربوط باشد،
بخشی از آدرس یا شهر محل زندگی،
نام خود یا یکی از اعضای خانواده

سخن نهایی

پسورد یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید حتماً از امنیت آن مطمئن شوید. برای اینکه رمز عبور شما استاندارد باشد، باید از دستورالعمل‌های بسیاری پیروی کنید که باعث افزایش امنیت آن شود. ما در این مقاله از دکتر ویز، مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک گذرواژه خوب باید داشته باشد را بیان کردیم. با استفاده از نکات مذکور، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کس قادر نخواهد بود که رمز شما را شناسایی و هک کند.

drways

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *