نخستین قایق ها

مصریان - اینکاها

کسی از تاریخچه ی دقیق اولین قایق اطلاعی ندارد . ولی آنچه که مسلم است ، صنعت کشتی سازی ریشه در زمان های بسیار کهن دارد ، و شواهدی زیاد در این مورد داریم . مثلاً در تاریخ می خوانیم که ۵۰۰ سال قبل از میلاد یونانیان در جنگ با ایرانیان از کشتی های جنگی استفاده می کردند .

به نظر می رسد ، که برای انسان های روزگاران قدیم ، فکر استفاده از قایق با مشاهده ی اجسام چوبی نظیر الوارها و شاخه های درختان ، که روی آب شناور بوده اند ، حاصل گشته است . و احتمال می رود نخستین بار چند ساقه ی درخت را به هم بسته اند و روی آن نشسته و در جهت حرکت آب از آن به عنوان قایق استفاده کرده اند . و در تاریخ صنایع و اختراعات نیز نوشته اند ، که چون سطح این قایقهای مسطح را همیشه آب فرا می گرفت ، به جای آنها از تنه ی درختان تنومند به این منظور استفاده می کردند . یعنی از آن نیم استوانه ای بریدند و وسطش را با زحمت زیاد گود کردند . بعدها تلفیقی از قایق های مسطح و نیم استوانه ای ساختند . یعنی قایق را به شکل مکعب مستطیل درآوردند . در تاریخ صنایع همچنین می خوانیم که مصرهای قدیم کشتی هایی داشتند ، که پارو زنی آنها را برده ها به عهده داشتند . « وایکینگ » ها نیز به سال ۸۰۰ میلادی کشتی های بادبانی داشتند . و این به سال ۱۷۸۷ بود ، که نخستین کشتی بخار توسط « جیمز رامزی » ساخته شد و آن را در حضور تماشاگران زیادی به آب انداختند . در سال ۱۸۰۷ هم کشتی معروف « کلرومون » به کوشش « رابرت فولتن » در رودخانه ی « هودسن » به راه افتاد . سرانجام اولین کشتی بخار اقیانوس پیما در سال ۱۸۳۸ از اقیانوس گذشت .

البته صنعتگران کشورهای مختلف در تکمیل فن کشتی سازی هر کدام سهم جداگانه ای داشتند . از جمله در روسیه نیز به سال ۱۸۳۷ یک کشتی بخاری مدور ساختند ، که امتیازاتی نسبت به کشتی های مختلف آن زمان داشت و چون معایبی را هم دارا بود ، مورد تقلید قرار نگرفت .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *