نخستین تصویر جالب ناسا از بازتاب نور خورشید بر دریای تیتان

ناسا اخیرا تصویر جالبی منتشر کرده که برای نخستین بار دریاهای قطبی یکی از قمرهای سیاره زحل را در کنار تابش نور آفتاب آشکار کرده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این تصویر که اواخر ماه اوت توسط فضاپیمای کاسینی به ثبت رسیده، بازتاب نور خورشید را از سطح در حال چرخش قمر تیتان به نمایش گذاشته است.

تیتان بزرگترین قمر در میان ۵۳ نمونه به ثبت رسیده در اطراف سیاره زحل و همچنین دومین قمر بزرگ منظومه شمسی پس از گانیمد سیاره مشتری

است.

دریای تیتان

تیتان که دارای قطر ۵۰ درصد بزرگتر از ماه است، بیشتر از آب، یخ و مواد سنگی تشکیل شده و جو آن بیشتر از نیتروژن است.

در گذشته فضاپیمای کاسینی تصاویر جداگانه‌ای را از دریاهای قطبی این قمر و بازتاب نور خورشید بر روی آنها نمایش داده بود اما این نخستین بار است که هر دو نما در یک تصویر دیده شده‌اند.

بازتاب نور خورشید در این تصویر به شکل نقطه روشنی در موقعیت ساعت ۱۱ در قسمت بالای سمت چپ قابل مشاهده است. این بازتاب آینه‌ای در جنوب بزرگترین دریای تیتان موسوم به Kraken Mare و در بالای مجمع‌الجزایری که دو بخش دریا را از هم جدا ساخته، قرار دارد.

از دیگر دلایل خاص این تصویر، آن است که انعکاس نور خورشید بسیار بالاتر از داده‌های پیشین بوده است.

زمانی که این تصویر به ثبت رسیده، بازتاب نور خورشید بقدری درخشان بود که آشکارساز ابزار طیف‌سنج VIMS کاسینی اشباع شد. به دلیل درخشش بیش از حد نور، این بازتاب از طریق رنگی در طول موجهای بسیار پائینتر از قبل -۱٫۳ میکرون- مشاهده شد.

دانشمندان با مشاهده این تصویر دریافتند که دریای Kraken Mare در گذشته در برخی مناطق بزرگتر بوده اما بخار شده است. این اطلاعات توسط بخش جنوبی این دریا آشکار شد که دارای یک حلقه وان مانند از موادی است که در پی بخار شدن مایع متان و اتان جا مانده‌اند.

به گفته ناسا، این تصویر از اطلاعات رنگی واقعی طول‌موجهایی ساخته شده‌اند که با دریچه‌های جوی که سطح تیتان از میان آنها قابل مشاهده است، مطابقت دارند. در غیر این صورت، تصویر اصلی برای چشم غیر مسلح انسان تنها یک سایه رنگی است.

فضاپیمای کاسینی این تصویر را با پرواز از روی قمر تیتان ثبت کرد. در این تصویر می‌توان دخمه پرپیچ و خمی را که Kraken Mare را به دیگر دریای بزرگ این قمر یعنی Ligeia Mare متصل می‌کند، مشاهده کرد.

دریای Ligeia Mare در بخشهای شمالی با مجموعه‌ای از ابرهای کمانی‌شکل پوشیده شده که از متان مایع ساخته شده‌اند و احتمالا با بارشهای زیادشان، این دریا را همیشه پر نگه می‌دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *