نمادها در فارکس | ۱۶ نماد (ISO کد) در فارکس + توضیحات هر کدام

ارز

فارکس

به احتمال زیاد افرادی که به دنبال سرمایه گذاری در بورس هستند اسم بازار بورس فارکس را زیاد شنیده‌اند؛ اما ماهیت واقعی این بازار چیست؟ آیا نحوه سرمایه گذاری در این بازار را می‌دانید؟

با نمادها در فارکس تا چه حد آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید کاربرد این نمادها در فارکس به چه منظوری است؟ آیا می‌توانید این نمادها در فارکس را از هم تفکیک دهید؟ و چندین و چند سوال دیگر که در ادامه مطلب به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد.

 

فارکس چیست؟

مسلما نام بازارهایی همچون CFD یا آتی ممکن است زیاد به گوش شما نخورده باشد، اما نام بازار فارکس را حتما بسیار شنیده‌اید زیرا این بازار شامل تمام بازارهای دیگر نیز می‌شود اما در عمل چنین نیست بلکه فقط در بحث‌های روزانه مردم به این شکل از آن صحبت می‌شود.

بازارهای مالی به دو دسته تقسیم می‌شوند که در واقع در امتداد هم قرار گرفته‌اند، بازارهای سنتی و بازارهای مدرن. در ابتدا بازارهای سنتی همچون بورس و اوراق بهادار بوده و پس از آن بازارهای مالی مدرن که شامل فارکس، آتی و…می‌شدند به‌وجود آمدند. اما اینکه نحوه فعالیت و کار بازار فارکس به چه شکلی است در ادامه بیان خواهد شد.

نحوه فعالیت فارکس چیست؟

تقریبا می‌توان گفت که نحوه فعالیت بازار فارکس به ‌صورت داد و ستد و مبادله کالا به ‌کالا است که در زمان‌های قدیم رواج داشته است اما در اینجا کالاها به صورت فیزیکی مبادله نمی‌شوند، بلکه آنچه مورد مبادله قرار می‌گیرد اوراق بهادار، پول و سهام است. فارکس بازار بورسی و معاملاتی ۲۴ ساعته است و نمادها در فارکس اهمیت خاصی دارند.

اگر بازار بورس ایران را بشناسید حتما می‌دانید که این بازار از روزهای شنبه تا چهارشنبه و از ۹ صبح تا ۱۲ ظهر فعالیت دارد، اما بازار فارکس یک بازار جهانی است که ناچار است ۲۴ ساعت باز باشد تا مردم از سرتاسر دنیا بتوانند معاملات خود را در آن انجام دهند. البته ممکن است برخی از افراد زمانی که شنیدند بازار فارکس ۲۴ ساعته است اشتباه متوجه شوند.

این بازار در یک نقطه متمرکز نیست که ۲۴ ساعت شبانه روز مشغول فعالیت باشد، بلکه در پنج نقطه دنیا که فاصله زمانی متفاوتی با هم دارند، قرار گرفته است. این دفاتر مختلف که معاملات در آن‌ها انجام می‌شوند در شهرهای سیدنی، ژاپن، فرانکفورت، لندن و نیویورک واقع شده‌اند.

اما دلیل این پخش شدن دفاتر معاملاتی چیست؟ مسلما به علت اختلاف زمانی که در شهرهای مختلف وجود دارد، همه مردم در یک زمان بیدار نیستند، پس بایستی این بازارهای جهانی را به نحوی انتخاب کرد که کاربران از تمام کشورها بتوانند معاملات خود را در این بازار انجام دهند.

ISO کدها در فارکس در واقع همان نمادها در فارکس هستند. این نمادها به صورت مجموعه ۴۶ تایی عنوان می‌شوند که اغلب فقط ۱۰ الی ۲۰ مورد از آن‌ها بسیار معروف و فراگیر هستند. برای آن که بتوانید ISO کدها در فارکس را بشناسید در ابتدا باید با جفت ارزهای آن آشنا شوید و بعد از آن‌ شما را با نمادها در فارکس آشنا می‌کنیم اما جفت ارز چیست و چگونه می‌توان این جفت ارزها را شناسایی کرد؟

 

جفت ارز در بورس چیست؟

قدم اول برای شروع کار و سرمایه گذاری در بازار فارکس، شناسایی و کسب اطلاعات جامع و کامل درمورد جفت ارزها است. جفت ارزها یا زوج ارزها شامل دو ارز می‌شوند که ارزش آن‌ها به وسیله یکدیگر تعیین می‌شود؛ بر فرض مثال می‌گوییم یک دلار چند یورو است؟ یا برای خرید یک یوآن به چه مقدار دلار نیاز است و… در ادامه این مطلب به معرفی این کدها و یا همان نمادها در فارکس خواهیم پرداخت. همچنین برای مطالعه بیش‌تر در مورد جفت ارز‌ها می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

 

لیست نماد ها در بازار فارکس

شناخت لیست نمادهای بازار فارکس به صورت دقیق باعث می‌شود که بهتر بتوانید در این بازار شلوغ و پر ازدحام اقدام به خریدوفروش کنید و به علت سردرگمی و تشابهات نمادی دچار ضرر و زیان نشوید. برای معرفی لیست نماد های فارکس به ترتیب از محبوب‌ترین و پررونق‌ترین کالا و ارز شروع می‌کنیم که نماد دلار در فارکس اولین مورد آن است:

 

نماد دلار ایالات متحده آمریکا در فارکس USD : دلار آمریکا واحد رسمی پول این کشور است که در سال ۱۷۸۵ به رسمیت شناخته شده و علامت آن $ است.

نماد پوند بریتانیا در فارکس: GBP یکی از قدیمی‌ترین واحدهای پولی دنیا پون است که کلمه لاتین libra که به معنی پوند است گرفته شده.

نماد ین ژاپن در فارکس: JPY یکی از محبوب‌ترین واحدهای پولی نیا برای سرمایه گذاران فعال در بازار فارکس واحد پول ملی ژاپن یعنی ین است که در سال ۱۹۳۵ به‌عنوان واحد پول ملی پذیرفته شد.

نماد فرانک سوئیس در فارکس: CHF فرانک سوئیس واحد پول کشورهای سوئیس و لیختن اشتاین با ارزش مالی به‌اندازه ۱ دلار آمریکا است. کد ایم واحد پولی ۴۲۱۷ CHF است و بافت کاغذ آن به گونه‌ای طراحی شده که ویروش و باکتری برای مدت کوتاهی برروی آن زنده می‌ماند.

نماد دلار استرالیا در فارکس: AUD واحد رسمس پول کشور استرالیا و جزایر کریستین دلار استرالیا با کد ۴۲۱۷ است و نماد آن UDA با علامت اختصاری A.$ است.

نماد دلار کانادا در فارکس: CAD واحد رسمی پول مشور کانادا دلار کانادا است که با نماد CDA نشان داده می‌شود و به‌صورت اسکناس‌های دو دلاری و سکه ثابل استفاده است.

نماد دلار نیوزلند در فارکس: NZD یکی از ارزهای مهم در بازار فارکس واحد پولی کشور نیوزلند یعنی دلار نیوزلند است که از سال ۲۰۱۲ وارد این بازار شد و با نماد NZD نمایش داده می‌شود.

نماد راند آفریقای جنوبی در فارکس: ZAR رند افریقا واحد رسمس پول کشور آفریقای جنوبی است که با کد ZAR نشان داده می‌شود.

نماد دلار سنگاپور در فارکس: SGD دلار سنگاپور واحد رسمی پول کشور سنگاپور است که که کد ایزو SGD4217 کنرل پول این کشور را برعهده دارد.

نماد لیر ترکیه در فارکس: TRY واحد رسمی پول ترکیه و جمهوری ترکقبرس شمالی لیر ترکیه با یکای کروش و کدTRY4217 است.

نماد یوان چین در فارکس: CNH یکاری رسمی شمارش ارز در کشور چین واحد یوان با کد CNH است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارزهای بازار فارکس به ‌شمار می‌رود.

نماد پزو مکزیک در فارکس: MXN پزو مکزیک ازجمله واحدهای مدرن پول مکزیک است که از دلار اسپانیا منشا می‌گیرد و نماد آن $ است و رتبه دوازدهمین ارز دنیا برای دادوستد به شمار می‌رود.

نماد نفت خام در فارکس: UKBRENT که در واقع همان علامت اختصاری نفت در فارکس است.

نماد اقلام و ارزهای گران‌بها همچون دلار، یورو، طلا، نفت خام و… را برای‌تان عنوان کردیم شناختن این نمادها در فارکس می‌تواند شما را از رقبای‌تان صد قدم جلو بیاندازد اما شناخت نماد شرکت ها در فارکس که این روزها بسیار زیاد هستند می‌تواند باعث پیشرفت یک شبه شما در بازار معاملات شود. پس سعی‌تان بر این باشد که شناخت نماد شرکت‌ها در فارکس پشت گوش انداخته نشود.

اصطلاحات و کلمات مربوط به هزینه ها

برخی از اصطلاحات هستند که بار اول وقتی به گوش‌مان می‌خورند آن هم زمانی که در یک بازار جدید سرمایه گذاری کرده‌ایم و استرس بسیاری را تحمل می‌کنیم، باعث می‌شوند تا میزان استرس موجود در روان ما افزایش پیدا کند، زیرا هیچ شناختی از این اصطلاحات نداریم و همین موضوع می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد. پس قبل از آن که به فکر سرمایه گذاری در فارکس باشید بهتر است در ابتدا این اصطلاحات را بشناسید.

کارمزد: اختلاف نرخ و قیمت ارز در حالت‌های خریدوفروش را کارمزد می‌نامند.

کمیسیون: مبلغی است که فارکس با توجه به حجم معامله، نماد معامله شده و نقدینگی موجود در حسابتان از شما کسر می‌کند.

سوآپ: مبلغی است که در صورت بازماندن معامله و نماد یا از شما کم و یا به حساب شما افزوده خواهد شد.

طرح های تخفیفی: کارگزاری‌ها برای جذب مشتری و کاربران بیشتر طرح‌های تخفیفی متنوعی را به راه می‌اندازند که توسط آ‌ن‌ها بتوانند مشتریان خود را نگه داشته و مشتریان جدیدی را نیز به سمت خود جذب کنند.

سخن پایانی

ذات هر انسانی است که به دنبال افزایش ثروت و سرمایه‌اش باشد، زمانی هم که فردی متوجه می‌شود از طریق بورس می‌تواند دارایی‌اش را چند برابر کند بدون تعلل به سرمایه گذاری در بازارهای بورس روی می‌آورد، اما توصیه ما به شما این است که هیچ گاه بدون داشتن آگاهی و اطلاع از کسب‌ کاری به سراغ آن نروید زیرا می‌تواند در عوض آن که سرمایه‌تان را چند برابر کند، آن را تبدیل به هیچ کند و حتی از روز اول هم سرمایه‌تان کمتر شود.

منبع:دکتر ویز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *