نمونه‌ای بی‌نظیر از کهکشان‌های کوچک نامنظم

تلسکوپ فضایی هابل، تصویر جذاب جدیدی از کهکشان کوچکِ IC4710 گرفته است. IC4710، در سال ۱۹۰۰ میلادی توسط ستاره‌شناس آمریکایی، «دلیزل استوارت»، کشف شد. این کهکشان در تقریباً ۲۷.۷ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و در صورت فلکی جنوبی طاووس واقع شده است. IC4710 در زمره‌ی کهکشان‌های نامنظمِ کوچک قرار دارد.
همان‌طور که از نام آن پیدا است، چنین کهکشان‌هایی ظاهر نامنظم و آشفته‌ای دارند و فاقد بازوهای مارپیچی و تحدب‌های مرکزی هستند؛ آن‌ها کاملاً متفاوت از کهکشان‌های مارپیچی یا بیضوی هستند. تصور می‌شود که کهکشان‌های نامنظم ممکن است زمانی مارپیچی یا بیضوی بوده باشند، اما با گذشت زمان و از طریق نیروهای گرانشیِ خارجی در طول تعاملات یا ادغام با دیگر کهکشان‌ها، نامنظم شده باشند.
کهکشان‌های نامنظمِ کوچک، به‌ویژه برای درک کلی ما از تکامل کهکشانی مهم هستند، زیرا تصور می‌شود که این کهکشان‌ها شبیه به اولین کهکشان‌هایی هستند که در جهان تشکیل شده‌اند.
این تصویر جدید از IC4710 از مشاهدات دوربین پیشرفته‌ی هابل، برای پروژه‌ی ACS در قسمت‌های مادون قرمز و طیف مرئی، تهیه شده است. این تصویر بر اساس داده‌های به‌دست آمده از طریق دو فیلتر است؛ فیلتر وسیع باند V «F606W» و فیلتر مادون قرمز «F814W».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *