نوشیدن نوشابه تا چه حد برای زنان بادار مضر است؟

کاهش وزن با ورزش
 براساس تحقیقات جدید، اگر زنان باردار می‌خواهند یادگیری کودک و مهارت‌های حافظه‌ای فرزندشان بیشتر شود، باید تمام نوشیدنی‌های قندی غیرالکلی را کنار بگذارند.
این مطالعه نشان داد که وقتی مادران، قند بیشتری مصرف کنند، به‌ویژه قند نوشیدنی‌های قنددار شیرین، کودکان آن‌ها دارای توانایی‌های حل مسئله‌ی غیرکلامی و حافظه‌ی کلامی ضعیف‌تری خواهند بود. این کودکان همچنین نمرات هوش جهانی کمتری را در زمینه‌ی مهارت‌های کلامی و غیرکلامی کسب کردند.
نوشابه‌ی رژیمی خیلی بهتر نبود. نوشیدن نوشابه‌ی رژیمی در دوران بارداری با توانایی‌های حرکتی، دیداری، فضایی و دیداری-حرکتی ضعیف‌تری در اوایل دوران کودکی، یعنی حدود ۳ سالگی در ارتباط بود. یافته‌های این مطالعه گزارش داد که در میانه‌ی دوران کودکی در سن ۷ سالگی، کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری نوشیدنی‌های رژیمی مصرف کرده بودند، توانایی‌های کلامی ضعیف‌تری بودند.
محققان همچنین دریافتند که وقتی کودکان خودشان قند بیشتری مصرف کردند، این مصرف قند اضافی با مشکلات حافظه و یادگیری در ارتباط بود. هرچند، خوردن میوه‌جات بیشتر در این زمینه کمک کرد. کودکانی که به‌طور منظم میوه مصرف می‌کردند، دارای توانایی‌های دیداری-حرکتی بهتری در اوایل دوران کودکی بودند و در سال‌های بعدی نیز هوش کلامی بهتری به‌دست آوردند.
نویسنده‌ی مطالعه، دکتر «جولیانا کوهن»، استادیار دانشکده‌ی مریمک، گفت: «همه بهترین‌ها را برای کودکان‌شان می‌خواهند و روشی برای جلوگیری از ضعف در راه رفتن این است که جذب قند افزوده مراقبت و محدود شود، به‌ویژه نوشیدنی‌های قنددار شیرین مثل نوشیدنی‌های میوه‌ای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه‌ها. رژیم غذایی کودک واقعا مهم است. به‌جای نوشیدنی یا نوشابه به آن‌ها میوه دهید.»
کوهن گفت که اختلافاتِ مشاهده شده معنادار هستند، به ویژه در سطح جمعیت. بنابراین، نوشیدنی‌های قنددار چگونه بر تفکر و حافظه‌ی کودک تاثیر می‌گذارند؟ کوهن گفت که نظریات زیادی‌ در این‌بار وجود دارد و بیشتر آن برگرفته از مطالعات حیوانی هستند. پیشنهاد این است که قند می‌تواند بخش‌هایی از مغز را مختل کند.
به گفته‌ی کوهن، همچنین کاملاً واضح نیست که نوشیدنی رژیمی چگونه بر تفکر و حافظه‌ی کودک تاثیر می‌گذارد؟ اما مجدداً، تحقیقات حیوانی نشانه‌هایی را ارائه می‌دهند. مطالعه‌ای به تغییرات در انتقال‌دهنده‌های عصبی اشاره داشت. انتقال‌دهنده‌های عصبی مواد شیمیایی هستند که کمک می‌کنند، پیام‌ها از سلولی عصبی به سلول بعدی منتقل شوند. همچنین، این امکان وجود دارد که نوشیدنی رژیمی در دوران بارداری بر تکامل مغز تاثیر بگذارند.
هرچند، این‌ها فقط نظریه هستند و ذکر این نکته حائز اهمیت است که این مطالعه فقط رابطه‌ای را بین مصرف نوشابه و نقص در تفکر در کودکان کشف کرد و نتوانست هیچ رابطه‌ی علت و معلولی را ثابت کند. دکتر «میشل کریمر»، رئیس بخش زنان و زایمان در بیمارستان هانتینگتون در نیویورک گفت که زنان نباید وحشت کنند.
کریمر توضیح داد: «این مطالعه رابطه‌ای را نشان می‌دهد. مشخص نیست که کودکان مشکلاتی داشته باشند. این جذب شدید قند است که نگران‌کننده است.» کریمر به بیمارانش توصیه می‌کند مصرف غذاهای فوری و جذب قند افزوده را محدود کنند. رژیم‌های غذایی آمریکایی مملو از قند و نوشیدنی‌های قنددار هستند. اینکه این رژیم‌های غذایی می‌توانند بر حافظه و یادگیری تاثیر بگذارد، هشداردهنده است.»
این مطالعه شامل بیش از ۱،۲۰۰ مادر آینده است. زنان در این مطالعه تقریباً ۱۲۰ تا ۲۰۰ کالری در روز قند مصرف کردند. نویسندگان این مطالعه اشاره کردند که انجمن قلب آمریکایی کمتر از ۱۰۰ کالری  ناشی از قند را برای زنان و کودکان توصیه می‌کنند. برچسب‌های غذایی جدید حاوی اطلاعاتی درباره‌ی قند افزوده هستند، اما این برچسب‌ها مجدداً به تاخیر افتاده‌اند. وی افزود: «مهم این است که این اطلاعات درباره‌ی قند افزوده به تاخیر نیفتند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *