نکات مثبت و منفی در مورد شغل حسابداری

مطالعه

حسابداری

آیا پرستیژ و قدرت شغل حسابداری شما را دچار سردرگمی کرده است؟ آیا می‌خواهید همه‌ی دوستان و آشنایان شما را به عنوان یک حسابدار موفق و حرفه ای بشناسند؟

شاید هم ثبات شغلی و داشتن فرصت برای ارتقا است که شما را به این شغل پردرآمد متمایل کرده است.

حسابداری نیز مانند هر شغل دیگری نقاط قوت و ضعف خود را دارد. حسابداری شغلی نیست که همه بتوانند آن را برای خود انتخاب کنند؛ اما اگر شما می‌خواهید در این شغل موفق بوده و به مدارج عالی دست پیدا کرده و تصویر موفقی از خود را به دیگران نشان دهید بهتر است برای رقابت در این شغل پردرآمد آماده باشید.

نکات مثبت شغل حسابداری

شما کاملا از مسیر کاری خود آگاه هستید

اگر در حال آموزش دوره‌های حسابداری یا رشته‌ی حسابداری در دانشگاه هستید احتمالا آینده‌ی خود را در جمع و تفریق اعداد و محاسبه‌ی هزینه‌های یک شرکت بزرگ می‌بینید.

برخلاف کسانی که در رشته‌هایی مانند ارتباطات یا علوم سیاسی تحصیل می‌کنند شما تصور درستی از آینده‌ی شغلی خود دارید و بدون شک شما قصد دارید به یک حسابدار خبره تبدیل شوید.

علاوه بر این در هنگام یادگیری مباحث حسابداری شما آموزش‌های کاربردی لازم در مورد این شغل را دریافت خواهید کرد. به عنوان یک دانشجوی حسابداری شما درک درست و کاملی از آینده‌ی شغلی‌تان خواهید داشت.

شرایط ارتقای شغلی را دارید

شما بعد از اتمام تحصیلات خود به عنوان یک کارآموز حسابداری در یک شرکت دولتی یا خصوصی مشغول به کار خواهید شد؛ اما بدون شک پس از مدتی کسب تجربه ارتقاء درجه و مقام پیدا خواهید کرد.

بعد از چند سال کوتاه می‌توانید مدارج عالی را طی کنید به عبارت دیگر ارتقاء مقام در رشته‌ی حسابداری بسیار سریع خواهد بود و افراد تنها بعد از چند سال به ریاست عده‌ای دیگر منصوب خواهند شد. برخی به مقام مدیریت، کارشناسان بودجه یا مالیات، شرکای تجاری خواهند رسید و حتی می‌توانند شرکت خود را تاسیس کنند.

تا زمانی که افراد و شرکت‌ها نیاز به افراد تحصیل کرده‌ای برای پرداخت مالیات و محاسبه‌ی دستمزدها و هزینه‌ها و درآمدها دارند و مادامی که صنعت و تجارت وجود دارد نیاز به حسابدار وجود خواهد داشت.

تقاضای برای فارغ التحصیلان حسابداری بسیار بالا است

تا زمانی که افراد و شرکت‌ها نیاز به افراد تحصیل کرده‌ای برای پرداخت مالیات و محاسبه‌ی دستمزدها و هزینه‌ها و درآمدها دارند و مادامی که صنعت و تجارت وجود دارد نیاز به حسابدار وجود خواهد داشت. حسابداران نقش مهمی در ترسیم بودجه برای شرکت‌ها و پایبندی آن‌ها به این بودجه‌ها دارند. علیرغم این که اقتصاد فراز و نشیب‌های فراوانی دارد اما حسابداران از امنیت شغلی مناسبی برخوردارند. تقریباً هر سازمان یا کسب و کاری به یک یا چند حسابدار نیاز دارد.

دستمزد حسابداران در بیشتر موارد نسبت به شغل‌های دیگر هم‌تراز بیشتر خواهد بود

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت شغل حسابداری دستمزد آن است. علاوه بر این جایگاه شغلی حسابداران از امنیت بالایی برخوردار است. هم‌چنین حسابداران شانس زیادی برای دریافت حقوق‌های نجومی دارند، حسابداران تمام وقت و خصوصی نیز علاوه بر این دستمزدهای هنگفت از حقوق بازنشستگی خوب، بیمه‌ی کامل، مرخصی‌های طولانی و دیگر مزایا برخوردار خواهند شد.

شغل حسابداری محدود به یک مکان یا شهر خاص نیست

اگر چه بیشترین دستمزد برای حسابداران در شهرهای بزرگ فراهم است که دارای شرکت‌ها و صنایع مهم کشور هستند؛ اما هر شرکتی در هر جایی به حسابدار نیاز خواهد داشت. اگر می‌خواهید مکان زندگی یا شهری که در آن کار می‌کنید را تغییر دهید باید بدانید که شغل شما به یک شهر یا مکان خاص وابسته نخواهد بود. در تمام کشور و حتی در شهرهای بسیار کوچک نیز موقعیت‌های شغلی فراوانی برای حسابداران وجود خواهد داشت و حتی اگر بخواهید خارج از کشور نیز کار کنید می‌توانید با گذراندن دوره‌های کوتاه مدت مربوط به قوانین بین المللی حسابداری در خارج از کشور مشغول به کار شوید.

حسابداران می‌توانند در شغل‌های مختلفی مشغول به کار شوند

یکی دیگر از نقاط مثبت شغل حسابداری این است که جایگاه‌های شغلی زیادی برای آن وجود دارد. برای شغل حسابداری چهار شاخه‌ی کاری عمده وجود دارد: مالی، مدیریتی، حسابرسی و مالیات. به‌دلیل وسعت این حوزه‌ی کاری حسابداران می‌توانند شغل‌های متنوعی داشته باشند. این افراد ممکن است به استخدام دولت دربیایند یا در شرکت‌های خصوصی مشغول به‌کار شوند. ممکن است در یک شرکت بزرگ مشغول فعالیت شده یا یک شرکت کوچک خصوصی تاسیس کنند. آن‌ها ممکن است تنها مسئول برآورد هزینه‌های شرکت بوده یا تنها در حوزه‌ی مالیات فعالیت داشته باشند.

یکی از نقاط ضعف شغل حسابداری این است که برای مبادرت به این فعالیت کاری، باید گواهینامه‌ی معتبر داشته باشید.

نقاط منفی شغل حسابداری

باید برای این شغل گواهینامه‌ی معتبر داشته باشید

یکی از نقاط ضعف شغل حسابداری این است که برای مبادرت به این فعالیت کاری، باید گواهینامه‌ی معتبر داشته باشید. گواهینامه‌های کاری مختلفی در حوزه‌ی حسابداری وجود دارد که برخی اجباری و برخی دیگر انتخابی هستند. این گواهینامه‌ها براساس ایالت و کشور نیز متفاوت خواهند بود؛ اما باید در نظر داشت که در بیشتر موارد داشتن یک مدرک دانشگاهی و یک‌سال تجربه‌ی کارآموزی در یک شغل حسابداری عمومی و قبول شدن در امتحانات برای دریافت گواهینامه‌ی حسابداری الزامی است.

شغل حسابداری ممکن است کمی خسته کننده و کسالت آور باشد

اگر شما به کارهای خلاقانه و پرجنب و جوش علاقه دارید مطمئناً شغل حسابداری برای شما کسالت آور خواهد بود. یکنواختی کار بر اساس شخصیت شما می‌تواند یک مزیت یا نقطه ضعف به‌شمار بیاید. اگر دوست دارید که کار و وظیفه‌ی‌تان کاملاً مشخص بوده و کسی در کار شما دخالت نکند؛ پس باید بدانید حسابداری بهترین شغل برای شما خواهد بود. هم‌چنین در این شغل باید توانایی خاصی در حل مشکلات داشته و به جزییات ریز توجه داشته باشید تا مرتکب اشتباه نشوید. فعالیت‌های این شغل می‌توانند تکراری و وسواسی باشند؛ زیرا شغل حسابداری به دقت و تمرکز بالایی نیاز دارد، پس برای نشستن طولانی مدت در پشت میز خود و کار با کامپیوتر آماده باشید.

این کار یکی از شغل‌های سخت به‌شمار می‌آید

یکی دیگر از نقاط ضعف شغل حسابداری استرسی است که به‌فرد وارد خواهد کرد. حسابداری یک الگوی تکراری و چرخشی کاری دارد که ممکن است فشار زیادی را به‌فرد وارد کند. در طول دوره‌ی محاسبه‌ی مالیات و حسابرسی باید مدت زمان بیشتری را در محل کارتان بمانید که این ساعات ممکن است به هشتاد ساعت در هفته نیز برسد.

علاوه بر این حسابداری یک شغل رقابتی خواهد بود. بسیاری از حسابداران به امید ارتقاء شغلی سعی در کسب مدارک بیشتر و بالاتر دانشگاهی دارند یا حتی ممکن است به‌طور هم‌زمان برای چندین شرکت کار کنند. از طرف دیگر حسابداران می‌توانند برخی از کارهای خود را در خارج از شرکت انجام دهند.

اکنون شما می‌دانید که تحصیل در رشته‌ی حسابداری کاری عبث نبوده و بدون شک در آینده در حوزه‌ی تحصیلی خود مشغول به‌کار خواهید شد. اگر به‌دنبال یک شغل معتبر بوده و می‌خواهید زندگی مرفه داشته باشید باید بدانید که حسابداری می‌تواند شغلی باشد که دنبال آن می‌گردید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *