نگاهی به فرضیه مذاب بودن هسته ماه

moon-core (1)

پژوهش های انجام گرفته توسط دانشمندان چینی نشان می‌دهد، گرانش زمین احتمالا باعث گرم نگه داشتن ماه و ایجاد لایه مذابی در اطراف هسته آن شده است که در مطالعات  گذشته گفته شده بود که بخشی از سنگ‌ها در عمق پوسته ماه احتمالا ذوب شده‌اند؛ برخی محققان معتقدند که قمر زمین یک تکه سنگ مرده نبوده و در حقیقت یک لایه مایع داغ در اطراف هسته وجود دارد.

moon-core (2)

سطح ماه

زمین و ماه دارای اثر گرانشی متقابل هستند، اما با توجه به دایره‌ای شکل نبودن این مدار، نیروی گرانشی در هنگام دور و نزدیک شدن زمین و ماه به یکدیگر تغییر می‌کند؛ اثر گرانشی زمین بر ماه بسیار قابل توجه است و در مقابل، پدیده جز و مد در اقیانوس‌ها و دریاها نیز تحت تأثیر گرانش ماه روی می دهد.

moon-core (3)

moon-core (4)

فرضیه مذاب بودن هسته ماه

یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی دکتر «یوجی هارادا» از موسسه علوم سیاره‌ای دانشگاه چین در تحقیقات خود دریافتند که لایه نرمی در عمق هسته ماه وجود دارد که نظریه‌های قبلی را تا حدودی تأیید می‌کند.

moon-core (5)

نمودار چرخشی میدان گرانش ماه و زمین

محققان از طریق انجام محاسبات دقیق با استفاده از فضاپیمای Selene و سایر مدارگردها در اطراف ماه متوجه شدند که هسته داخلی ماه هنوز سرد و سخت نشده و تحت تأثیر گرانش زمین، همچنان گرم است  و درصورت اثبات این مسئله فعالیت ماه بسیار بیشتر از تصورات قبلی خواهد بود.

منبع: scitechdaily 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *