نیروی فضایی آمریکا یک شی ناشناخته را در مدار نزدیک ماهواره چین شناسایی کرد

ماهواره

ماهواره چین

یک شی ناشناخته در مدار نزدیک ماهواره چین توسط نیروی فضایی آمریکا مشاهده شده است؛ اما این شی مرموز دقیقاً چیست؟

به گزارش SpaceNews، نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا یک شی مرموز را در حال گردش در موازات با ماهواره چین با نام Shijian-21 چین شناسایی کرده و هنوز درباره ماهیت آن به نتیجه قطعی نرسیده است. با این حال، احتمالات مختلفی را می‌توان برای آن در نظر گرفت؛ از یک زباله فضایی گرفته تا نشانه‌ای از تاکتیک‌های جنگ فضایی.

جزئیات شی ناشناخته در مدار ماهواره چین

چین ماهواره Shijian-21 را با راکت Long March-3B در ۲۳ اکتبر (۱ آبان) به فضا ارسال کرد و در آن زمان، خبرگذاری رسمی دولت چین «شین‌هوآ» (Xinhua) اعلام کرد که این فضاپیما با موفقیت وارد مدار مورد نظر شده است و برای آزمایش و بازبینی فناوری‌های متمرکز روی کاهش زباله‌های فضایی به کار گرفته خواهد شد.

اطلاعات مشخصی را درمورد این شی ناشناخته کشف شده در مدار ماهواره چین نمی‌توان از این خبر استخراج کرد و چین معمولاً درباره ماموریت‌های فضایی خود اطلاعات زیادی را ارائه نمی‌دهد. ولی ارتش ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر (۱۲ آبان) شروع به رصد یک شی ناشناخته در مدار ماهواره چین کرد و «هجدهمین اسکادران کنترل فضایی» (۱۸th Space Control Squadron) آن را به‌عنوان یک موتور ضربه‌ای شناسایی کرده و آن را ۲۰۲۱-۰۹۴C نامیده است.

 

«موتور ضربه‌ای اوجی» (Apogee kick motor) اساساً برای انتقال محموله‌ها به مدارهای عملیاتی نظیر مدار زمین‌ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی مواقع وقتی ماهواره‌ها کارشان با این موتور به پایان می‌رسد، آن را به بیرون پرتاب می‌کنند. البته به گفته «جاناتان مک‌داول» (Jonathan McDowell) از مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین طی ایمیلی به Gizmodo، این اتفاقی «بسیار نادر» است و عمدتاً ماهواره‌ به مدار دفع (Disposal orbit) پرتاب می‌شود و سپس موتور بیرون انداخته می‌شود.

مدار دفع جایی است که ماهواره‌ها پس از پایان ماموریتشان به آن فرستاده می‌شوند و بخش عمده زباله‌های فضایی در این مدارها قرار دارد. علت ارسال ماهواره‌ها به این مدارها، جلوگیری از برخورد آن‌ها با یکدیگر است درحالی که تعداد زباله‌های فضایی با سرعت بسیار زیادی رو به افزایش است. با این وجود، آیا واقعاً ماهواره چین در ماموریت خود زباله‌ای را به جا گذاشته است؟

 

آیا عملیاتی مربوط به جنگ فضایی در کار است؟

مدار زمین‌ثابت موردی خاص از مدارها است که در آن ماهواره‌ها همزمان با دَوَران زمین به گردش در می‌آیند و در نتیجه از دید رصدکنندگان روی زمین، ثابت به نظر می‌رسند اگرچه با سرعت زیادی در حال حرکت در فضا هستند. ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیون عمدتاً در این مدارهای نسبتاً بالا قرار دارند تا اطلاعات مربوط به منطقه‌ای مشخص از زمین را ثبت کنند. مک‌داول بیرون انداختن یک شی از یک ماهواره در مدار زمین‌ثابت را ایده‌ای خطرناک و بسیار نادر برشمرده است از آنجا که خطر برخورد با سایر ماهواره‌ها و تجهیزات در این مدار یا مسیرهای پایین‌تر را افزایش می‌دهد.

با این حال، شواهد حکایت از این دارند که یک شی دیگر در موازات با ماهواره چین در حال حرکت بوده است. SpaceNews در گزارش خود اظهار داشته است که در حال حاضر مشخص نیست که این شی ناشناخته یک موتور ضربه‌ای، یک شی مربوط به آزمایشات کاهش زباله‌های فضایی یا بخشی از عملیات ضد فضایی احتمالی بوده است. به گفته‌ این رسانه، این شی همچنین ممکن است برای آزمایش پهلوگیری فضایی مورد استفاده قرار گرفته باشد.

 

ماهواره چین و این شی ناشناخته همچنان حدود ۸۰ کیلومتر بالاتر از مدار زمین‌ثابت در حال گردش به دور زمین هستند و مک‌داول افزوده است که تقریباً در همان باندی قرار دارند که در آن ماهواره‌های مدار زمین‌ثابت جابه‌جا می‌شوند. این درحالی است که حدوداً ۶۰ کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند و مک‌داول معتقد است که این یک هماهنگ‌سازی آگاهانه است که با تشخیص نیروی فضایی آمریکا مطابقت ندارد.

وی می‌گوید که اگر یک موتور ضربه‌ای در کار باشد و ماهواره چین آن را به بیرون پرتاب کرده باشد، باید فاصله آن‌ها از یکدیگر مدام در حال افزایش باشد. و با شدت گرفتن تنش‌ها بین چین و ایالات متحده آمریکا و به دنبال آن تمایل آن‌ها به تاکتیک‌های جنگ فضایی، می‌توان مطمئن بود که این دو ابرقدرت جهان در حال رصد یکدیگر از فضا هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *