نیمه دوم؛ بررسی وضعیت فیفا ۱۸ پس از عرضه به روزرسانی های متعدد

اکثر بازی های ویدیویی پس از انتشار در یک فاز گیم پلی ثابت می مانند و اگر تغییراتی در آن ها صورت بگیرد، به منظور فیکس کردن باگ ها یا گلیچ ها است. اما بازی هایی که پشتیبانی همه روزه از سوی سازندگان دارند و غالباً روی تجربیات چندنفره و آنلاین متمرکز هستند، ممکن است بارها در طول سال شاهد تغییرات اساسی گیم پلی باشند.

در میان این بازی ها، عناوین ورزشی و MOBA بیشترین تغییرات را برای گیمرها به ارمغان می آورند. از میان بازی های ورزشی نیز، فیفا به دلیل داشتن بیشترین مخاطب و در نتیجه بیشترین بازخورد، دست خوش بالاترین حجم تغییرات می شود.

حال یک فصل از عرضه فیفا ۱۸ می گذرد و حتی با نگاهی سطحی می توان متوجه شد که این بازی، بسیار متفاوت تر از چیزی است که در روزهای نخست انتشار شاهدش بودیم. ما ولی با دیدی ریز بینانه تر به سراغ فیفا ۱۸ می رویم و به بررسی تغییرات اساسی و سطحی آن تا به امروز می پردازیم.

چشم ها را باید شست

در اولین قدم به سراغ واضح ترین تغییرات، یعنی تغییرات بصری می رویم. فیفا ۱۸ از نظر گرافیکی چیزی کم نداشت اما پس از آپدیت های عرضه شده، زیباتر از پیش شده است.

اضافه شدن تعداد زیادی تماشاگر و تنوع بیشتر آن ها باعث شده تا هیچ گاه در یک صحنه شاهد دو تماشاگر یکسان نباشید که همین نکته به حس واقع پذیری بازی بسیار کمک می کند. در کنار این نکته، آپدیت چهره و اسکن بازیکنان جدیدی که به بازی اضافه شده اند به جلوه بصری بازی زینت خاصی بخشیده اند.

سیستم خستگی چهره بسیار بهتر از پیش شده است و نسبت به نوار استقامت بازیکنان، میزان خستگی آن ها را به خوبی منعکس می کند. با این حال همچنان اسکن نشدن بازیکنان سرشناسی همچون آسنسیو و یا کاسمیرو نکته ای منفی به شمار می رود.

تغییر اوضاع جوی ورزشگاه ها هم به خوبی بهبود داده شده، خبری از باران نودل-مانند نیست و بازی در هوای برفی جدید نیز جذابیت به خصوص خود را دارد.

ضمنا کثیفی لباس بازیکنان دیگر به صورت اتفاقی و رندوم پدید نمی آید و بستگی به میزان برخورد بازیکنان با زمین خشک یا خیس دارد. ضمنا بر اساس ادعای سازندگان، میزان بهره وری بازی بالاتر رفته و کمتر از سخت افزار پلتفرم های مقصد استفاده می برد.

از سوی دیگر مشکل افت فریم دروازه بان ها به هنگام ضربات دروازه نیز حل شده است و دیگر شاهد اسلو موشن شدن آن ها نیستیم. در اقدامی دیگر، سازندگان گزینه های اضافی و غیر فعال را از منوهای مربوطه حذف کردند؛ مثلاً دیگر شاهد گزینه ری استارت در بازی های چمپیونشیپ آنلاین نیستیم.

گیم پلی را باید دید

در فوتبال همه چیز به هم وابسته است؛ تمامی ارکان یک تیم، از دروازه بان تا بازیکن خط حمله بر روی یک دیگر تاثیر گذارند و با وجود انسجام می توانند نتیجه خوبی را کسب کنند. از آن جایی که فیفا هم سعی بر شبیه سازی مکانیزم های واقعی در یک محصول مجازی را دارد، همین فرمول را عینا پیاده سازی کرده است.

یعنی ضعف خط دفاعی به معنی افزایش قدرت در عناصر هجومی رقیب است و افت پتانسیل هجومی، پیشرفت خط دفاع حریف به شمار می رود؛ در آپدیت های حال حاضر فیفا چنین الگوریتمی پیاده شده است.

در وهله اول، چیزی که بسیار مشهود است پیشرفت چشم گیر دروازه بانان و رفلکس حرکتی آن هاست. به لطف اضافه شدن انیمیشن های متعدد و ضریب هوشی و عکس العملی آن ها، حالا سنگر بانان هر تیم به اصلی ترین رکن آن تیم تبدیل شده اند.


بر اساس چارچوب تعریف شده و برای بالانس کردن خطوط تیمی و جلوگیری از سخت شدن هرچه بیشتر بازی هنگام به ثمر رسیدن گل، حالا خط دفاعی شما شلخته تر عمل می کند.

جای گیری و بازیکن گیری بازیکنان دفاعی به شدت تضعیف شده تا متوسط رد و بدل شدن گل کاهش پیدا نکند و بازی خسته کننده نشود. این نکته روی ضربات ایستگاهی و شروع های مجدد از جمله کرنرها بیشتر نمود پیدا می کند.

حالا تقدیم کردن کرنر به تیم حریف ریسک بسیار بالایی دارد و اگر در ضرب اول نتوانید توپ را دفع کنید، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که حریف با استفاده از ریباند به گل برسد. تغییر دیگری که رخ داده، تاثیر گذاری بیشتر استراتژی ای است که شما به کار می گیرید.


برای مثال تا تیم را در حالت اتکینگ قرار ندهید، بازیکنان به پشت مدافعان نفوذ نمی کنند و فاصله خود را با آن ها کم نگه می دارند. در فاز دفاعی هم تغییر استراتژی ها کاملا مشهود است و بازیکنان بسته به انتخاب شما، حالت رفت و برگشتی و یا ثابت به خود می گیرند.

همه این ها باعث می شود تا برای موفقیت، تمرکز خود را بر روی خرید یک دروازه بان مطمئن و ساختن یک پیکان هجومی قدرتمند بگذارید. همچنین تعیین استراتژی متناسب با بازی هم از مهم ترین عوامل پیروزی شما خواهد بود.

میانه راه

همان طور که در مقدمه گفته شد، ذات چنین عناوینی این است که در طول مسیر خود، رنگ تغییر را بسیار ببینند و نباید انتظار داشت که رویکرد کنونی گیم پلی تا چند ماه دیگر نیز به همین شکل باقی بماند. بهترین کاری که می توان انجام داد این است که پس از دریافت آپدیت ها، توضیحات مربوط به آن ها را به دقت مطالعه کنید تا هنگام تجربه بازی غافلگیر نشوید.

مخصوصا کسانی که مشغول به بازی در بخش FIFA Ultimate Team هستند، بهتر است بعد از هر آپدیت، تغییرات را در چارچوب خود بازی به صورت آفلاین امتحان کنند تا هنگام رویارویی با حریفان خود به مشکل بر نخورند. ما هم سعی می کنیم تا پس از گذشت زمان و پدید آمدن تغییرات متعدد، مانند حالا به صورت جامع آن ها را پوشش دهیم.

اگر شما هم تغییرات محسوس و حتی جزیی تازه ای به چشمتان خورده است و به نظرتان از این مطلب جا مانده، آن را در بخش کامنت با ما  و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *