هشدار پزشکی در مورد زمان تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری

بر اساس توصیه های یکی از روانپزشکان ارشد بریتانیا، والدین برای جلوگیری از تماشای بیش از حد تلویزیون و یا بازی های کامپیوتری توسط فرزندان خود باید حساس تر باشند و جدی تر عمل کنند.

دکتر آریک سیگمن می گوید که میزان تماشای تلویزیون و یا صفحه بازی های کامپیوتری نیز مثل مصرف نمک، الکل و یا سیگار باید کنترل شود.

به گزارش وب سایت شبکه خبری بی بی سی، دکتر سیگمن که قرار است در کنفرانس سالانه «جامعه پزشکی کودکان» و سلامت کودک در شهر گلاسکو سخنرانی کند، به والدین هشدار می دهد که اگر کنترل رفتار کودکان در این زمینه را در دست نگیرند با پیامدهای نامطلوبی در مورد پرورش کودکان روبرو خواهند شد.

این روانپزشکی بریتانیایی می گوید که در حال حاضر میزان استفاده کودکان از وسایل الکترونیک تصویری بیش از حد است و در اکثر خانه های کودکان به چهار یا پنج نوع وسیله دسترسی داشته و گاهی اوقات به طور همزمان از دو وسیله تصویری مثلا تلویزیون و کامپیوتر و یا کامپیوتر و تلفن های موبایل هوشمند استفاده می کنند.

به گفته وی، این زیاده روی ها باعث می شود که کودکان زندگی بی تحرکی داشته باشند که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا نوعی از مرض قند را در آنها افزایش می دهد. علاوه بر این ممکن است در سال های رشد و بلوغ تحت تاثیر این عادات مغز کودکان تغییر شکل دهد. عکسبرداری از مغز کودکان نشان داده که بین کسانی که بیش از حد به تلویزیون و بازی های کامپیوتری وابسته هستند با سایر کودکان تفاوت هایی دیده می شود.

البته هنوز کاملا مشخص نیست که آیا صرف وقت زیاد برای بازی های کامپیوتری باعث به وجود آمدن این تغییرات در مغز می شود و یا اینکه کودکانی که دارای ساختار متفاوتی در مغز خود هستند گرایش بیشتری به بازی های کامپیوتری دارند.

دکتر آریک سیگمن در مصاحبه ای به بی بی سی گفت: «این نگرانی وجود دارد که صرف اوقات زیادی پای کامپیوتر ممکن است بخش اصطلاحا پاداش دهی مغز را تنبل کرده و بنابراین در این کودکان نوعی عادت به وابستگی به وجود بیاید. گذشته از اینکه این عادت را نوعی “اعتیاد” بدانیم یا نه، در این نکته شکی نیست که استفاده بیش از حد از این نوع وسایل یک نوع وابستگی ناسالم را در افراد به وجود می آورد.»

به گفته وی، کودکان زیر سن سه سال نباید از کامپیوتر استفاده کنند و مدت زمان تماشای تلویزیون برای این گروه سنی باید بسیار محدود باشد. برای گروه سنی سه تا هفت سال حداکثر یک ساعت و نیم و برای گروه سنی هفت تا هجده سال نیز حداکثر دو ساعت در روز زمان مجاز برای استفاده از کامپیوتر و بازی های کامپیوتری است.

برخی از سیاستمداران بریتانیایی نیز همین هشدارها را تکرار کرده و از خانواده ها خواسته اند که از مدت زمان تماشای تلویزیون و یا استفاده از کامپیوتر بکاهند. برخی از پیش بینی های آماری نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵ در بریتانیا حدود نیمی از مردان و حدود یک سوم از زنان به نارسائی چاقی مفرط دچار خواهند شد که یکی از دلایل اصلی آن عدم تحرک جسمی و نشستن بیش از حد است.

شبکه خبری بی بی سی از قول توصیه های وزارت بهداشت بریتانیا می نویسد که فعالیت جسمی فواید فراوانی دارد و همه کودکان باید تشویق شوند تا بر فعالیت های جسمی خود بیافزایند. طبق این توصیه ها کودکان زیر سن پنج سال در طول روز باید مدت کمی بنشینند.

پزشکان در بریتانیا اخیرا روش های جدیدی را برای سنجش نحوه رشد کودکان و سلامتی آنها تنظیم کرده اند. براساس این روش پزشکان و مسئولان سلامتی در مدارس با استفاده از معیارهای دقیق تری در تناسب وزن و قد می توانند روند رشد کودکان و عبور از دوران بلوغ جنسی را تعیین کنند.

تنظیم کنندگان این روش جدید امیدوار هستند با استفاده از این معیارها بتوان نحوه رشد کودکان و احتمال بروز نارسایی های جسمی را که به عادات ناسالم مربوط می شوند سریعتر تشخیص دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *