همه چیز درباره اسپینر

 

همه چیز درباره اسپینر

سرگرم شدن با وجود یک اسپینر ساده کار سختی نیست اما این دستگاه کوچک چگونه به وجود آمد و محبوب شد؟

اسپینر یک اسباب بازی جدید است که به تازگی محبوبیت زیادی در بین کوچکترها و بزرگترها به دست آورده است. این وسیله سرگرم کننده با اینکه در سال ۲۰۱۷ مشهور شده است ولی اختراع آن برمی‌گردد به سال ۱۹۹۳٫ این سرگرمی تازه که ابتدا به عنوان یک اسباب بازی عرضه شده بود، حالا وسیله‌ای شده برای کاهش استرس و اضطراب. فروشگاه‌های بزرگ و آنلاین که آن را به بازار عرضه می‌کنند، ادعا می‌کنند که اسپینر برای سلامتی مفید است!

مکانیزم این اسباب بازی به گونه‌ای است که با چرخیدن چنگالهایش وهم و استرس را کم می‌کند. این اسباب بازی در ابتدا بین بچه‌های مدرسه محبوب بود ولی بعدها بزرگترها هم به طرفدارانش اضافه شدند. بعضی از کارشناسان پایه‌های علمی داشتن ادعای درمان استرس توسط اسپینر را انکار می‌کنند و بعضی از آن حمایت می‌کنند. مخالفان اسپینرها را وسیله‌ای دیوانه کننده می‌دانند. برای همین برخی از مدارس آن‌را با عنوان اسباب بازی دیوانه کننده، ممنوع کرده‌اند. ولی در دیگر مدارس به شرط دقت و احتیاط در میزان استفاده می‌توانند با آن بازی کرد.

طرح اسپینر

ساختار اسپینر تشکیل شده است از یک سطح پهن و هموار و دایره‌ای شکل در مرکز و چنگال‌هایی که دو تا سه عدد هستند که به صورت دایره‌ای می‌چرخند. در طراحی اسپینرها از فلزات مختلف مثل برنج، ترکیبات مسی، تیتانیوم، استیل ضد زنگ، آلومینیوم و پلاستیک استفاده شده است.

بازی با اسپینر بدین گونه است که پد مرکزی را با دو انگشت خود نگه می‌دارید و با انگشت دیگر به پره‌های آن ضربه بزنید تا حول یک محور مرکزی شروع به گردش کند. وزن سبک و تماس کم اسپینر با دست، باعث شده تا اسپینر مدت زمان زیادی در حال چرخش باشد که یک حس خوب را به فرد منتقل می‌کند.

استقبال زیاد از این اسباب بازی نوین باعث به وجود آمدن حس رقابت در چالش نگه داشتن، چرخاندن و انجام حرکات مختلف با آن شده است. به همین خاطر افرادی هم هستند که روش‌های جدیدی برای افزایش مهارت در آن را پیدا کرده و ویدیوهایی را تهیه و به مشتاقان عرضه کرده‌اند.

ماجرای ساخت اسپینر

این وسیله در ابتدا به عنوان اسباب بازی و سرگرمی به بازار عرضه شد ولی با مطالعات انجام شده روی آن، فهمیدند که باعث کاهش استرس و حواس پرتی در افراد بیش‌فعال می‌شود.

روانشناسان بالینی مثل مارک رابوت معتقدند؛ استفاده از گجت‌هایی شبیه اسپینر بیشتر در ایجاد حواس پرتی در کودکان بیش فعال کارآیی دارد. اسپینرها با افزایش تمرکز در کودکان، چالش‌های علمی جلوگیری از حواس پرتی در کودکان را نیز افزایش داده است. طبق نظر محققان، به دلیل افزایش چند وظیفگی و پیشرفت روز افزون وسایل دیجیتالی، تمرکز درکودکان کاهش یافته است.

تا اواخر سال ۲۰۱۶ اگر در موتورهای جستجو کلمه اسپینر را جستجو می‌کردید جوابی برایتان پیدا نمی‌شد؛ ولی حالا مطالب و مقاله‌های زیادی در این مورد می‌توانید به دست آورید. همانطور که گفتیم فروشگاه‌ها هم این محصول را به عنوان وسیله‌ای برای کاهش استرس به مشتری عرضه می‌کنند.

برخی کارشناسان اسپینرها را همان معجزه‌ای می‌دانند که باعث می‌شود مردم معتاد به گوشی‌های هوشمند، انگشتانشان با این وسیله مشغول شود و مدتی از گوشی‌ها فاصله بگیرند. اما مشاهده شده که حذف اعتیاد به گوشی، وابستگی به اسپینرها را در پی داشته است. برای همین در مدارس انگلستان و ایالات متحده ورود این اسباب بازی ممنوع است.

اسپینر با هزینه‌ی بسیار کم تولید می‌شود، ولی با سود سرشار چند برابری به مشتری نهایی فروخته می‌شود و اگر از نوع لوکس هم باشد قیمت آن بالاتر می‌رود.

مخترع اسپینر را بشناسید

کاترین هتینگر خانم ۶۲ ساله‌ای که در سال ۱۹۹۳ درخواست پتنت (ثبت سند اختراع) وسیله‌ای را به اسم خود در آمریکا داد. این خانم می‌گوید: «به دلیل بیماری خاص عصبی که داشتم نمی‌توانستم با دختر خردسالم بازی کنم. این وسیله که شبیه اسپینر است با شکل و شمایل بشقاب پرنده را درست کردم تا دخترم با آن بازی کند.»

این پتنت چهار سال بعد به ایشان داده شد. برای داشتن حق پتنت یک محصول، باید مرتبا مقداری وجه را به اداره‌ی پتنت پرداخت شود تا حق امتیاز حفظ گردد. ولی خانم هتینگر از سال ۲۰۰۵ این مبلغ را پرداخت نکرد و پتنت ایشان منقضی شد و شرکت‌های دیگر این وسیله را بدون پرداخت هزینه به مخترع آن، به بازار عرضه کردند.

البته خانم هتینگر اعتقاد دارند که اسپینر امروزی شباهتی به پتنت او ندارد. اگر در گوگل «اسباب بازیهای چرخنده» را جستجو کنید، اطلاعات مربوط به هزاران پتنت را به شما ارائه می‌کند که یویو یکی از آنهاست. فرفره بیشترین شباهت را به اسپینر دارد. با این تفاوت که به جای دست، روی سطح افقی می‌چرخد.

اثرات روانشناختی اسپینر

با توجه به مدل طراحی اسپینر، این ابزار این تفکر را در ذهن فرد ایجاد می‌کند که می‌تواند دنیا را در دست بگیرد و بر آن سلطه داشته باشد. همچنین قدرت لازم برای غلبه بر نیروهای طبیعی را نیز دارد.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که اسباب بازی‌های کوچک دستی، تاثیری در کودکان بیش‌فعال و مبتلا به اوتیسم ندارد و نیاز به حرکات بدنی بزرگ است تا قسمت جلویی مغز آنها فعال شود.

عوارض اسپینر

چندی پیش گزارشی مبنی بر وجود مقدار زیادی سرب در ساختار اسپینرها ارائه شد که فعلا از طرف هیچ مرکز علمی تایید نشده است. سرب از فلزات خطرناک و مضر برای سلامتی انسان به شمار می‌رود.

خطر دیگری که توسط اسپینرها گزارش شده، بلعیده شدن اسپینر توسط کودکان خردسال است. سازمان ایمنی محصول آمریکا به تازگی در حال تحقیق روی گزارش‌هایی مبنی بر خفگی ناشی از بلعیدن اسپینرها است!

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *