همه چیز درباره شمع خودرو

 شمع خودرو

شمع خودرو

یکی از قطعات اصلی موتور هر خودرویی شمع های آن است که وظیفه اشتعال و روشن شدن خودرو را به نحوی مشخص دارد.

شمع خودرو بخش مهمی از موتور سوخت خودرو است و بدون عملکرد صحیح شمع ها، خودروها قادر به حرکت نخواهند بود. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در مورد شمع خودرو ارائه دهیم و نگاهی به این قسمت حیاتی موتور خودرو داشته باشیم. شمع خودرو چیست؟

شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود، عایق چینی، واشر و … است که در بالای محفظه احتراق و سیلندر خودرو قرار می گیرد و از یک طرف جریان ولتاژ بالا را دریافت می کند و از طرف دیگر. از طرفی در لحظه احتراق باعث انفجار بخار توسط جرقه می شود. بنزین فشرده شده و بنابراین نیروی لازم برای حرکت خودرو ایجاد می شود. این به این دلیل است که شمع های خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت سیلندرها را به سمت پایین دارند. با تزریق سوخت به داخل سیلندر از طریق انژکتور و سپس فشرده سازی آن از طریق سوپاپ، شمع جرقه ایجاد می کند و در هنگام احتراق باعث انفجار می شود. اگر شمع خودرو نتواند در زمان مناسب جرقه بزند یا اصلاً مشتعل نشود، بنزین فشرده در محفظه احتراق به درستی منفجر نشده است و در نتیجه سیلندرها حرکت نمی کنند. بنابراین عملکرد این قطعه در موتور خودرو بسیار حائز اهمیت است و باید برای نگهداری آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

انواع شمع خودرو

شمع های خودرو همه یکسان طراحی نشده اند و انواع مختلفی دارند که هر کدام برای نوعی موتور خودرو ساخته شده اند. دسته بندی شمع های خودرو به شرح زیر است:

شمع های خنک: طراحی شده برای کار در موتورهای با دمای بالا و دارای پایه های کوتاه برای کاهش سریع گرمای تولید شده توسط اشتعال.

شمع های داغ: که برای عملکرد در موتورهای با دمای پایین طراحی شده اند و پایه های بلندتری دارند تا دیرتر گرمای خود را از دست بدهند و بنابراین می توانند رسوبات باقیمانده ناشی از احتراق روی خود شمع را بسوزانند.

شمع نیکل: که الکترودهای آن از آلیاژ نیکل ساخته شده و طول عمر کمی دارند.

شمع پلاتین: که الکترودهای آن از آلیاژ پلاتین ساخته شده و عمر بسیار بالایی دارند. این شمع ها توانایی تحمل دمای ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد را دارند و می توانند تا ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر کارکرد مفیدی داشته باشند.

 

شمع ایریدیوم: این نوع شمع خودرویی است که الکترود مثبت آن از ایریدیوم ساخته شده و نسبت به شمع پلاتینیومی عمر بیشتری دارد.

شمع های چند الکترودی: این نوع شمع خودرو در لوازم یدکی چانگان  دارای چندین الکترود منفی است که باعث می شود عمر طولانی تری داشته باشد. از آنجایی که هرگاه احتراق باعث خوردگی قطب منفی شود، پس از خوردگی هر الکترود، خود را با الکترود نزدیک به قطب مثبت جایگزین می‌کنند و بنابراین عمر طولانی‌تری برای احتراق شمع خودرو ایجاد می‌کنند.

تعمیر شمع خودرو

همانطور که دیدیم، هر شمع طول عمر خاصی دارد و پس از آن باید تعویض شود. اما گاهی به دلیل افزایش رسوبات در اثر سوختن در سر الکترودها و کثیفی آن و یا جرقه زنی ضعیف و از بین رفتن الکترودها، نیاز به تعویض شمع های خودرو قبل از رسیدن به طول عمر استاندارد خواهد بود. در این مواقع خودرو به خوبی کار نمی کند و دچار شلیک نادرست می شود. کار نکردن یکی از شمع ها به درستی منجر به احتراق ناقص سوخت توسط سیلندر مربوطه می شود که منجر به افزایش آلایندگی و در نتیجه آسیب به قطعات موتور می شود.

شمع خودرو چگونه کار می کند؟

اگر در مورد عملکرد شمع خودرو سوالی دارید باید گفت که این قطعه به قسمت های مختلفی تقسیم می شود و برای دانستن عملکرد شمع خودرو ابتدا باید قسمت های مختلف آن را بشناسید. سیم پیچ ماشین جریان ولتاژ کم را از باتری ماشین می گیرد. این کار باعث بالا رفتن ولتاژ آن می شود و این جریان با ولتاژ بالا به شمع خودرو منتقل می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، جریان بین دو الکترود شمع افزایش می یابد و باعث یونیزه شدن گازهای محفظه سیلندر می شود. در نهایت هادی جریان الکتریکی ایجاد شده و در محفظه احتراق قرار می گیرد.

کارکرد شمع خودرو چیست؟

وظیفه شمع خودرو ایجاد انفجار در محفظه احتراق است. با ایجاد این انفجار، سیلندرها نیروی رو به پایین به دست می آورند. هنگامی که سوخت از طریق انژکتور وارد سیلندر می شود، سوپاپ آنها را فشرده می کند و شمع جرقه ای در آنجا ایجاد می کند. در نهایت این جرقه باعث ایجاد انفجار در محفظه سیلندر شده و باعث حرکت خودرو می شود.

بهترین شمع خودرو چیست؟

از بین انواع شمع خودرو در بازار، شمع های رایج و معمولی موجود در بازار که از آلیاژ نیکل ساخته شده اند تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد گرما را تحمل می کنند. عمر مفید آنها ۲۰۰۰۰ کیلومتر است. این شمع ها به دلیل صاف بودن جرقه های معمولی ندارند. در نتیجه این مشکل باعث افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. از طرفی بهترین شمع خودرو را می توان شمع سوزنی دانست که الکترود مثبت به شکل یک سوزن تیز است. این شمع های سوزنی جرقه های شمع را دقیق تر و در زمان مناسب تر می کند. در نتیجه انفجار بزرگتری در داخل سیلندر رخ می دهد. در این رویداد شتاب افزایش و صدای موتور کاهش می یابد. همچنین با استفاده از شمع ها شاهد کاهش مصرف سوخت خودرو خواهید بود. بنابراین، اگر می‌پرسید کدام شمع خودرو بهترین است، به سراغ شمع‌های سوزنی ایریدیوم بروید.

حداکثر عملکرد شمع خودرو

شمع خودرو چقدر کار می کند؟ بسته به نوع شمع، عملکرد آن نیز متفاوت است. در بین انواع شمع، مدل سوزنی گزینه مناسب تری است و طول عمر بیشتری دارد. شمع های سوزنی در دو نوع آلیاژ تولید می شوند:

شمع پلاتین و شمع ایریدیوم.

شمع های پلاتینیوم با پلاتین متالیک ساخته می شوند و تا حدود ۸۰۰ درجه سانتیگراد مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. با این حد از مقاومت حرارتی، این نوع شمع ها کارکردی معادل ۴۰ هزار کیلومتر دارند.

برخلاف شمع های ایریدیوم، از فلز ایریدیوم ساخته شده و دارای مقاومت حرارتی ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد است. کارکرد مفید این نوع شمع ها ۶۰۰۰۰ کیلومتر است که با استفاده از اکتان سوخت خودرو می توانید عمر آن را افزایش دهید.

به طور کلی توجه داشته باشید که عملکرد و عمر شمع بسته به نوع آن متفاوت است. شمع های پلاتین عمر طولانی تری دارند در حالی که شمع های مسی عمر کوتاه تری دارند. اگر نمونه های زیر را در خودروی خود دیده اید، باید شمع را تعویض کنید. با این حال، به عنوان یک قانون کلی، به خاطر داشته باشید که باید آن را پس از ۱۵ تا ۲۰ هزار کیلومتر تغییر دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *