هوش مصنوعی بهتر از انسان فاز ماده را می‌فهمد

یک تحقیق تازه نشان داده است که هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه عصبی می‌تواند از روی رفتار ذرات تشکیل‌دهنده، پی به شکل ماده اعم از شناخته‌شده یا ناشناخته ببرد. تشخیص حالت‌های مایع، جامد و گاز در مواد معمول، کار چندان دشواری نیست اما وقتی به فازهای میانی مانند پلاسما یا فازهای ناشناخته و تازه می‌رسیم، کار برای انسان به‌ سوی ناممکن پیش می‌رود.

دو تیم تحقیق مجزا به این نتیجه رسیده‌اند که با آموزش به هوش مصنوعی شبکه عصبی، می‌توان به آن آموخت که فاز ماده را تشخیص دهد. در این روش، آنها تعداد مشخص و محدودی از ذرات هر ماده‌ای را زیر نگاه هوش مصنوعی قرار دادند و این هوش توانست پس از مدتی یاد بگیرد که رفتار ذرات ماده، در هر حالتی از آن به چه شکل خواهد بود. هوش مصنوعی همچنین توانست حالت‌های غیرمعمول یا ناشناخته را نیز تشخیص دهد و برای این کار به بررسی رفتار چند اتم محدود از ماده نیاز داشت.
این روش اگرچه هنوز تجاری و عملیاتی نشده و محدود است اما می‌تواند به آینده علم مواد کمک زیادی بکند. مشکل اینجاست که در حال حاضر این تشخیص فقط با زیرنظر گرفتن تعداد محدودی از ذرات آن ماده انجام می‌شود اما در دنیای واقعی، مواد با تعداد ذرات نامتناهی وجود دارند و هوش مصنوعی باید رفتارها یا روش‌های دیگری برای زیرنظر گرفتن ذرات یاد بگیرد. این توانایی در تعیین رفتار مواد مهمی مانند ابررساناها بسیار حیاتی‌ست و تاکنون از توانایی تشخیص انسان خارج بوده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *