وظایف تسمه دینام خودرو چیست؟

 

انتخاب و قرارگیری هر یک از قطعات در موتور خودرو کاملا هوشمندانه است و بروز هرگونه مشکل در یکی از آنها بر عملکرد سایر قطعات نیز تاثیر می گذارد. یکی از قطعاتی که باتری را شارژ می کند و برق مورد نیاز خودرو را تامین می کند تسمه دینام است.

تسمه دینام

تسمه دینام

 

در این مقاله به معرفی تسمه دینام، عملکرد و عملکرد آن در خودرو، علائم ساییدگی تسمه دینام و حذف صداهای مزاحم از موتور خودرو می پردازیم. ابتدا بیایید ببینیم تسمه دینام چیست.

تسمه ها از جمله مهم ترین تجهیزات موتور خودرو هستند که گشتاور تولید شده توسط موتور را به قسمت های دیگر منتقل می کنند. این قطعه وظیفه چرخاندن چرخ دنده ها و انتقال نیرو به دستگاه هایی مانند پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و دینام را بر عهده دارد. بنابراین اگر این تسمه آسیب ببیند، پوسیده یا پاره شود، تجهیزاتی که توسط این تسمه تغذیه می شود از کار می افتد.

معرفی تسمه تایم خودرو

 

تسمه تایم یا تسمه تایم وظیفه انتقال گشتاور به پمپ آب و قرقره های میل سوپاپ را بر عهده دارد، اما چرخش بین میل لنگ و میل سوپاپ باید بر اساس برنامه زمانی مشخصی انجام شود.

اگر درب موتور ماشین را بلند کنید، می توانید تسمه دینام را روی چرخ سمت سرنشین ببینید. تعداد این تسمه ها بسته به مدل خودرو ممکن است متفاوت باشد. یکی از وظایف تسمه دینام حرکت دینام خودرو و در نتیجه تبدیل نیروی جنبشی موتور به نیروی الکتریکی است. انتقال این نیروی الکتریکی به باتری باعث شارژ شدن آن می شود. در نهایت تسمه دینام نیرو را به سایر قسمت های موتور از جمله پمپ فرمان هیدرولیک خودرو، کمپرسور و کولر گازی منتقل می کند. اما در این میان کار کویل چیست؟

بارها در طول تعمیرات خودرو نام تسمه دینام یا تسمه چرخ را شنیده ایم. ممکن است فکر کنید این دو جدا هستند و وظایف جداگانه ای دارند. اما این دو دستبند در واقع قطعه ای هستند که دو نام متفاوت برای آن گذاشته اند. تسمه دینام عمدتاً در موتورهای عرضی و تسمه پروانه عمدتاً در موتورهای طولی استفاده می شود.

در موتورهای طولی که از تسمه پروانه استفاده می کنند، یکی از وظایف تسمه چرخاندن چرخ است و در موتورهای عرضی که از تسمه دینام استفاده می کنند، چرخ فن توسط موتور DC می چرخد.

گاهی اوقات تعمیرکار علت خرابی برخی از قطعات را مشکل این تسمه اعلام می کند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که این تسمه زمان مصرف معین و محدودی دارد و پس از پایان عمر مفید آن باید تعویض شود. اما تسمه یا چرخ دینام در خودرو چه می کند؟ چرا اینطوری میگن چه مفهومی داره ؟ او از چه جنسیتی تشکیل شده است؟ چرا باید به موقع تعویض شود؟ فروشگاه دیجی کار شاپ لوازم یدکی جک را با سریع ترین زمان ممکن در تهران و تمام نقاط کشور فقط با یک تلفن ارسال می کند و میتوانید از اصالت کالای خریداری شده اطمینان داشته باشید.

 

تسمه دینام یا تسمه پروانه چیست؟

تسمه دینام یا تسمه پروانه یا تسمه هلیکال نوعی تسمه یا تسمه انتقال قدرت است که وظیفه انتقال گشتاور موتور به اجزای مختلف خودرو مانند پمپ آب، پمپ روغن، دینام و سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. این تسمه دارای یک قرقره یا قرقره مخصوص است که به سر گیره متصل می شود. با چرخاندن تسمه به دور این قسمت، نیروی محرکه گیره به آن منتقل می شود.

بنابراین هنگامی که موتور روشن می شود و میل لنگ می چرخد، حرکت می کند و گشتاور موتور را به اجزای موجود در مسیر خود منتقل می کند و زمانی که موتور متوقف می شود، متوقف می شود.

این توضیح مختصر تا حدودی اهمیت این کمربند را نشان می دهد. زیرا هر گونه مشکل در این تسمه باعث توقف تمامی قطعات متصل به آن می شود. تسمه دینام می تواند یک یا دو تسمه مجزا باشد که در اطراف اجزای ذکر شده اجرا می شود. و وقتی هست به آن تسمه مارپیچ می گویند. زیرا در طول مسیر خود به دور چندین سیم پیچ می پیچد و ظاهری پیچ خورده به خود می گیرد. تسمه توربین معمولاً در موتورهای طولی در جلو و نزدیک رادیاتور و میل لنگ وصل می شود و تسمه دینام در سمت چپ موتور و میل لنگ قابل مشاهده است.

 

وظیفه تسمه دینام یا تسمه پروانه چیست؟

 

دینام یا دینام انرژی لازم را برای قطعات مختلف تامین می کند. اما این قطعه انرژی اولیه خود را از موتور دریافت می کند. وظیفه اصلی تسمه دینام همانطور که از نامش پیداست، اتصال دینام به موتور و انتقال نیروی دورانی از موتور به دینام است. به این ترتیب دینام که نوعی مولد جریان مستقیم است، انرژی مکانیکی موتور را با استفاده از تسمه مخصوص خود دریافت کرده و به انرژی الکتریکی مورد نیاز باتری تبدیل می کند. از این رو می توان گفت که سلامت باتری، تامین انرژی آن و منبع تغذیه خودرو نیز به این تسمه و عملکرد مناسب آن به لطف دینام بستگی دارد.

به این ترتیب منبع تغذیه قسمت های مختلف خودرو نیز به نوعی به تسمه تایم بستگی دارد. با این تعریف، عملکرد تسمه تایم را می توان به صورت زیر توصیف کرد:

برق مورد نیاز دینام سیستم برق خودرو را تامین کنید

جابجایی چرخ در سیستم خنک کننده خودرو

قدرت نوسانی را برای پمپ هیدرولیک سیستم فرمان فراهم کنید

گشتاور مورد نیاز پمپ آب را در سیستم خنک کننده خودرو تامین کنید

تامین انرژی مورد نیاز کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع خودرو

ساختار تسمه دینام یا تسمه توربین

تسمه دینام یا تسمه پروانه، چه در یک بدنه به عنوان تسمه مارپیچ یا دو عنصر مجزا استفاده شود، در هر صورت نوعی تسمه انتقال قدرت است. تسمه های گیربکس تسمه های V-BELT هستند که به این تسمه ها تسمه V-BELT یا شیری می گویند. دلیل این نامگذاری سطح مقطع V شکل تسمه است که شکل ذوزنقه ای دارد. این شکل باعث می شود که بند بهتر به مچ دست شما بچسبد و کشش خوبی ایجاد کند. این بندها از یک طرف صاف و از طرف دیگر شیاردار هستند. سطح صاف نیز در داخل کمربند قرار می گیرد. طول تسمه توربین معمولاً با توجه به ساختار اجزای فنی خودرو انتخاب می شود. تسمه پروانه یا تسمه دینام از ترکیب نخ، الیاف طبیعی و پلاستیک ساخته شده است. به این ترتیب الیاف و نخ ها به هم کشیده شده و لایه ای از پلاستیک را پوشش می دهد و از آنها محافظت می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *