پاکسازی خاطرات ناگوار

خاطرات ناگوار

در ابتدا باید این واقعیت را بپذیریم که خاطرات از بین نمی روند و نمی توان بصورت کامل آنرا فراموش کرد اما می توان اثرات آن بر ذهن و افکار را تحت کنترل قرار داد.

همه ما از دوران کودکی حوادثی مانند از دست دادن پدر و مادر و عزیزان، حادثه طلاق والدین و تنبیه در مدرسه و… را تجربه کرده ایم. یکی از بزرگترین اشتباهات ما در مواجه با خاطرات منفی این است که نمی خواهیم با آنها مواجه شویم و ذهن خود را با دارو، مطالعه و موارد دیگر مشغول می کنیم.

ذهن همه ما مانند یک ضبط صوت تمامی اتفاقات و حوادث دوران کودکی را در خود ذخیره می کند و در بزرگسالی بر اساس آنها رفتار می کند. بطور مثال اگر در دوران کودکی فرد از دریا و آب خاطره بدی را بیاد داشته باشد، احتمالا در بزرگسالی نیز حس خوبی به آب نخواهد داشت. از نظر روانشناسی ذهن فرد نسبت به آب عمیق شرطی شده و هربار که دریا را می بیند، دچار حمله های عصبی می شود.

نوشتن خاطرات بد

برون ریزی و مکتوب کردن خاطرات بد یکی از بهترین روشهای پاکسازی ذهن است. از نظر روانشناسی هنگامی که افکار و خاطره منفی را بر روی کاعذ می آوریم، انگار خاطره به بیرون از ما منتقل شده است و با تمکز بیشتر می توانیم آنرا بررسی کنیم. نوشتن خاطرات گذشته باعث می شود میزان اضطراب شما کاهش یافته و بخش منطقی مغز به این رویداد از دیگاه علانی نگاه کند و نه دیدگاه احساسی و هیجانی…

انواع روشهای فراموشی خاطرات تلخ گذشته

بروش های مختلفی برای رهایی از گذشته وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

۱- روش NLP

روش ان ال پی یا برنامه ریزی عصبی کلامی یکی از بهترین روش های مقابله با اثرات خاطرات بد است. در این روش فرد را در خط زمانی فردی یا تایم لاین به گذشته می برند و تصاویر آزار دهنده گذشته را خوش ساخت می کنند. پس از آن ذهن فرد نسبت به افکار گذشته حسایت کمتری از خود نشان میدهد و فرد می تواند زندگی عادی خود را در پیش گیرد. در فایل صوتی که در همین پست منتشر شده میتوانید از تکنیک پاکسازی ذهن استفاده کنید.

 

۲- روش EMDR

یکی دیگر از روش های رهایی از خاطرات بد روش EMDR Eye movement desensitization and reprocessing یا حساسیت زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد است. در این روش درمانگر فرد را با خاطرات بد مواجه می کند و سپس با حرکات دست خود به چپ و راست، شدت خاطره ناخوشایند را کم میکند.

۳- روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد ACT

این روش نیز یکی از روشهای مفید جهت درمان بیماری های روحی و روانی است. این روش در ۴ مرحله آگاهی، تعهد، پذیرش و تغییر انجام می شود.

۴- هیپنوتیزم

یکی دیگر از روش های درمانی هیپنوتراپی است. در این روش فرد را به خواب مصنوعی برده و به او کمک می کنند تا بتواند به کمک ضمیر ناخودآگاه افکار منفی را از خود دور کند. هیپنوتیزم علمی که توسط روانشناس و سا روان درمانگر اجرا شود، کمک زیادی به بیمار می کند تا بتواند با گذشته خود کنار بیاید.

۵- روش EFT ای اف تی

متد ضربه درمانی یا ای اف تی نیز یکی دیگر از روشهای پاکسازی احساسات ناخوشایند است. در این روش فرد با ضربات منظمی که با انگشتان دست به نقاط عبور انرژی زده می شود، آزادسازی انرژی انجام میشود و پس از آن فرد با گفتن عبارات تاکیدی، نوعی برون ریزی انجام میدهد و پس از آن می تواند در مرحله تثبیت، ذهن خود را آرام کند.

چگونه خاطرات ناگوار را از ذهن پاک کنیم؟

در قدم اول باید بپذیریم که این اتفاق افتاده و گذشته و حال ما را تحت تاثیر قرار داده است. سپس با استفاده از تکنیک nlp به زمانی که حادثه رخ داده است رجوع کنیم. برای تجسم بهتر میتوانید چشمان خود را ببندید و در مکان آرامی به درون خود توجه کنید که با فکر کردن به آن خاطره چه حسی در شما ایجاد می شود؟ چه تغییری در بدن خود می بینید؟ چه کسی در ذهن شما تداعی می شود؟

سپس به آن خاطره قدم بگذارید و عوامل و افرادی که به شما آسیب رسانده اند را تجسم کنید. برای تغییر تصاویر ذهنی می توانید آنها را از خود دور کنید و تصویر را سیاه و سفید کنید. می توانید آنها را در یک قاب قرار دهید و آن قاب را از خود دور کنید. همچنین می توانید بعنوان یک ناظر خود را در خاطره ببینید و از خاطره جدا شوید. با تکرار این تمرین در روزهای آینده خواهید دید حساسیت کمتری نسبت به خاطرات منفی دارید.

منبع:تهران ان ال پی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *