پاکسازی پسماند آب با الکترودهای نانوسیمی باکتریایی

محققان دانشگاه کرنل، چیپ جدید و الکترودهای تصفیه پسماند آب موثری را اختراع کردند. این الکترودهای نانوسیمی باکتریایی هستند. الکترودها از نانوفیبرهای کربنی ساخته شده‌اند. پس از آن که نانوسیم با پلیمری عایق به نام «PEDOT» آغشته شود، لایه‌ی الکتریکی فعال بر روی الکترودها شکل می‌گیرد. باکتری «ژئوباکتر سولفوردوسنس» با تجزیه‌ی آلودگی‌های آب، باعث ایجاد جریان الکتریسیته می‌شود.
محقق ارشد این تحقیقات، «ژوان گزمن» از دانشگاه کرنل در این باره گفت: «امروزه ساختن الکترودها بسیار هزینه‌بر است و با این مواد، ما می‌توانیم هزینه الکترودها را بسیار پایین بیاوریم و در نتیجه فرآیند پاکسازی آب بسیار آسان‌تر خواهد شد.» محققان الکترود نانوفیبری را با استخراج تارهایی در اندازه‌ی نانو از پلیمری به وسیله‌ی نیروی الکتریکی ساختند. به این روش «الکتروریسی» نیز می‌گویند. نحوه‌ی کار در این روش بسیار شبیه به دستگاه پشمک‌پیچی است. محصول پایانی چیزی شبیه به سیم‌ ظرف‌شویی خانگی است.
الکترود مذکور توسط «مریم پهلوانر»، دانشجوی ترک‌تبار دکترا در دانشگاه شمال شرقی طراحی شده است. پهلوانر زمانی که پتانسیل مواد پسماند را متوجه شد، ایده‌ی خود را به محققان دانشگاه کرنل ارائه داد. محققان اظهار دارند که الکترودها قادرند بهره‌وری نیروگاه‌های تصفیه آب را بالا برده، اندازه‌ی آن‌ها را کوچکتر کرده و خروجی آن‌ها را بیشتر کنند. «لارس آنگننت» پروفسور زیست‌شناسی و مهندسی محیط‌‌زیست در دانشگاه کرنل اضافه کرد: «این به معنای همکاری بزرگی است. ما دانشمندانی در زمینه‌ی فیبر داریم که در حال بحث با مهندسان محیط‌زیستی هستند که ایده‌ای را به واقعیت تبدیل کنند؛ آن هم ایده‌ای که تصفیه آب را بهبود بخشیده و فرآیند آن را تا حدودی ارزان‌تر می‌کند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *