پاک کردن سریع لکه‌های نفتی با «ماده‌ سازگار با محیط زیست»

به تازگی گروهی از شیمی‌دانان دانشگاه تولان درنیواورلئان آمریکا و دانشگاه شهر نیویورک ماده جدیدی اختراع کردند که نشتی‌های عظیم نفتی در دریاها و اقیانوس‌ها را طوری از بین می‌برد که با محیط‌ زیست سازگارتر است.

نمای هوایی از لکه‌های نفتی در دریا

نمای هوایی از لکه‌های نفتی در دریا

این جمع‌کننده نفت ارزان قیمت، به‌طور عمده از فیتول‌های گیاهی ساخته می‌شود که یکی از اجزای کلیدی کلروفیل است، ماده‌ای که به‌وفور در جلبک‌های سبز در محیط‌های دریایی در مقادیر وسیع وجود دارد. این ماده جدید بنیانی گیاهی دارد و افزون بر سازگاری با محیط زیست، به‌راحتی تجزیه می‌شود.

‌وقتی تانکرهای نفتی با یکدیگر تصادف می‌کنند و منجر به بروز لکه‌های نفتی عظیم در دریاها می‌شوند، روش بسیار سریع برای پاکسازی این لکه‌ها، جلوگیری از پخش لکه نفتی و سپس سوزاندن نفت است.

جمع‌کننده نفتی که تاکنون برای جلوگیری از پخش شدن لکه‌های نفتی کاربرد داشته، ماده‌ای متشکل از سیلیکون بوده است. این ماده پس از استفاده به‌طور نامحدودی در اقیانوس باقی می‌ماند. این در حالی است که هنوز مشخص نیست که این جمع‌کننده نفتی در درازمدت چه عوارض زیانبار زیست‌محیطی در پی دارد.

در حال حاضر به‌کاربردن این جمع‌کننده جدید راه بهتری برای جمع‌آوری لکه‌های آلاینده است زیرا به دلیل امکان تجزیه‌پذیری توسط موجودات زیستی از نظر زیست‌محیطی نسبت به جمع‌کننده‌های سیلیکونی مطلوب‌تر است.

محققان ماده جدید را در دمای اتاق، یخ سرد و آب داغ و در آب‌هایی با سطوح مختلف نمک مورد آزمایش قرار داده و ثابت کرده‌اند که این ماده در هر شرایطی می‌تواند به‌خوبی عمل کند و در حد جمع‌کننده‌های سیلیکونی کارایی دارد.

این ماده همچنین در مدت چند ساعت دچار تجزیه زیستی می‌شود و طی دو هفته تا یک ماه به‌طور کامل از بین می‌رود و از این رو به نظر می‌رسد آسیبی برای محیط‌ زیست در پی ندارد.

با وجود این، زیست‌شناسان درباره این‌که آیا این جمع‌کننده نفتی جدید هیچ آسیبی به محیط‌ زیست وارد نخواهد کرد، تاکنون پاسخ قاطعی ندارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *