پنج میلیارد نفر در جهان دسترسی به عمل جراحی ندارند

پژوهشی که روز ۲۷ آوریل / ۷ اردیبهشت در نسخه آنلاین مجله «لانست» منتشر شد، می‌گوید که پنج میلیارد نفر در سراسر جهان دسترسی به عمل جراحی امن و مقرون‌به‌صرفه ندارند.

عمل جراحی

لارس هاگاندر، یکی از نویسندگان این گزارش از تیم دانشگاه لوند، سوئد می‌گوید که آمار ارائه شده در پژوهش آن‌ها نشان می‌دهد که دوسوم جهان دسترسی به جراحی‌هایی ساده مانند عمل آپاندیسیت، سزارین، زایمان‌های دشوار، پیچ‌خوردگی روده، عمل فتق و یا شکستگی‌های ناشی از مصدومیت ندارند.

این ارقام بیش از دوبرابر تعداد برآورد اولیه این پژوهش است.

استاد جراحی دانشگاه استنفورد، توماس وایزر، که عضو کمیسیون پژوهشی نشریه علمی «لانست» است، می‌گوید این پژوهش نشان می‌دهد جهان باید برای تربیت جراحان و بهبود اتاق‌های عمل در کشورهای درحال‌توسعه و یا کم‌درآمد سرمایه‌گذاری کند.

مطالعه «لانست» نشان می‌دهد که ۹۳ درصد مردم در کشورهای جنوب صحرای آفریقا نمی‌توانند از سرویس‌های مراقبت عمومی پزشکی که شامل جراحی باشد، استفاده کنند. این سرویس‌ها یا در دسترس این مردم نیستند و یا با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، مقرون‌به‌صرفه نیستند.

این تحقیق این پرسش‌ها را در نظر گرفته است: آیا مردم می‌توانند به امکانات جراحی در عرض دو ساعت سفر دسترسی پیدا کنند؛ امنیت روش‌های جراحی، از جمله استرلیزه کردن وسائل چقدر است؛ وضعیت مهارت پزشک جراح چطور است و آیا بیماران استطاعت پرداخت هزینه درمان را دارند یا نه.

یکی از نویسندگان این مطالعه، اندی لدر، مدیر مرکز پادشاهی بهداشت جهانی، وضعیت دسترسی مردم جهان به جراحی را «ظالمانه» توصیف کرد و گفت: «مردم در حالی می‌میرند و یا ناتوان می‌شوند که در صورتی دسترسی به جراحی، این قابل اجتناب بوده است.» او همچنین به این نکته اشاره کرد که پژوهش آن‌ها نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از افرادی که به مراقبت‌های جراحی دست یافته‌اند، به دلیل هزینه این مراقبت‌ها بیشتر و بیشتر فقیر شده‌اند.

مطالعه «لانست» نشان می‌دهد یک چهارم از افرادی که در جهان تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند، استطاعت مالی پرداخت هزینه‌ها را نداشته‌اند و پرداخت هزینه عمل جراحی آن‌ها را فقیرتر کرده است.

فراخوان برای سرمایه‌گذاری

۲۵ کارشناسی که بیش از یک سال را صرف جمع‌آوری آمارها، شواهد و شهادت‌های بیماران کرده‌اند و همه نویسندگان پژوهش «دسترسی به جراحی» نشریه «لانست» هستند گفته‌اند که مطالعه آن‌ها در بیش از ۱۰۰ کشور جهان نشان داده که این کشورها نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش مراقبت‌های پزشکی و جراحی دارند.

آن‌ها می‌گویند یک سوم از کل مرگ و میرها در سال ۲۰۱۰ قابل پیشگیری بوده است. یعنی ۹ / ۱۶ میلیون نفر انسان، اگر به جراحی دسترسی داشتند، جان خود را از دست نمی‌دادند.

آن‌ها تقاضای ۴۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پزشکی و جراحی کشورهای کم درآمد را دارند. نویسندگان پژوهش «لانست» گفته‌اند که اگر جامعه جهانی این سرمایه‌گذاری را نکند، هزینه‌های ناشی از عدم رسیدگی به بهداشت عمومی جهان تا سال ۲۰۳۰، دوازده تریلیون دلار خواهد بود.

بیشترین نیاز برای افزایش تعداد جراح‌های متخصص و اتاق‌های جراحی در فقیرترین کشورهاست. بنا به گزارش «لانست» تعداد متخصصان جراحی آموزش دیده برای هر ۱۰۰ هزار نفر در بریتانیا، ۳۵، در آمریکا ۳۶، در برزیل ۳۵، در آفریقای جنوبی ۷، در بنگلادش ۷ / ۱ و در سیرالئون یک جراح است.

جان میرا کلاتیجان، استاد جراحی و جهانی شدن در دانشکده پزشکی هاروارد می‌گوید گرچه برآوردهای پژوهش «لانست» برای سرمایه‌گذاری به قصد بهبود وضعیت جراحی در جهان به نظر زیاد هستند اما «هزینه انفعال بالاتر است» و با تأخیر بیشتر، این هزینه‌ها بیشتر هم خواهد شد.

در سال ۲۰۱۰، نزدیک به ۳۱۳ میلیون عمل جراحی در سراسر جهان صورت گرفته است. از هر ۲۰ عمل جراحی که در جهان صورت می‌گیرد، تنها یک عمل جراحی سهم فقیرترین کشورهاست، که در آن‌ها بیش از یک سوم جمعیت جهان زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۱۰، جهان حداقل ۱۴۳ میلیون جراحی کمبود داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *