پیش‌بینی بیماری‌های کشنده با نوسان فشار خون

تحقیقاتی که در مورد ۲۳۰ نفر از افراد دارای فشار خون بالا انجام شده نشان می‌دهد که در میان گروهی که فشار خون در بازوی آنها بسیار متغیر است احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک مثل سکته مغزی یا حمله قلبی بیشتر است.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، بنیاد بیماری‌های قلبی بریتانیا که این تحقیقات را انجام داده می‌گوید در مورد افرادی که فشار خونی بسیار متغیر دارند سنجش فشار خون باید به طور مستمر و در دفعات بیشتری انجام شود.

این در حالی است که به نظر می‌رسد که تمام پزشکان از رهنمودهای ملی یا بین‌المللی برای سنجش فشار خون در هر دو بازوی بیماران تبعیت نمی‌کنند.

دکتر کریستوفر کلارک، از دانشگاه اگزتر در انگلیس که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشته می‌گوید نتیجه‌گیری از این آزمایش‌ها و پیام آن برای پزشکان بسیار ساده است. همه پزشکان باید از دستورالعمل‌های سراسری تبعیت کرده و به هنگام سنجش فشار خون بیماران باید آن را در هر دو بازوی فرد اندازه بگیرند.

به گفته وی، بیماران مبتلا به فشار خون نیز که در منزل این کار را انجام می‌دهند همیشه باید فشار خون را در هر دو بازوی خود کنترل کنند. تفاوت فشار خون در دو بازو نیاز به تجویز داروهای متفاوتی دارد و بیماران باید از این موضوع مطلع باشند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی یادآوری می‌کند که بررسی ۲۸ مورد تحقیق قبلی که در مجله پزشکی معتبر «لانست» نیز چاپ شده نشان می‌دهد که تفاوت در میزان فشار خون در بازوهای افراد ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق و قلب را افزایش داده و عواقب مرگباری داشته باشد.

یکی از متخصصان بنیاد بیماری‌های قلبی بریتانیا می‌گوید که نتیجه تحقیقات جدید دستورالعمل‌های سراسری موجود برای نحوه معاینه افراد مبتلا به فشار خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این دستورالعمل‌ها تاکید دارند که همواره باید فشار خون را در هر دو بازوی بیمار سنجید.

به گفته وی، وجود تفاوتی اندک بین فشار خون در دو بازو امری عادی و طبیعی است، ولی تفاوت فاحش ممکن است خطرناک و زمینه‌ساز بیماری‌های جدی باشد. در آن صورت برای تشخیص دقیق سلامتی افراد باید آزمایش‌های بیشتری صورت بگیرد.

شبکه خبری بی‌بی‌سی در پایان این مطلب یادآوری می‌کند افرادی که فشار خون‌شان در هر یک از بازوها متفاوت است ممکن است به بیماری‌های عروقی و نارسایی سیستم گردش خون مبتلا باشند، بیماری‌هایی که معمولا هیچ نشانه‌ای بروز نمی‌دهند.

ترک سیگار، استفاده از داروهای مناسب برای کاهش فشار خون و کلسترول می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را در این افراد کاهش دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *