چارلز دوک یکی از باتجربه ترین و در عین حال محبوب ترین فضانوردان ناسا

عکس فوق، پرتره رسمی ناسا از فضانورد چارلز دوک می باشد،مطابق یک سنت قدیمی در ناسا هر کارمند شاغل در آن دارای پرتره اینچنینی می باشد.
دوک متولد سوم اکتبر ۱۹۳۵ می باشد و اکنون هشتاد سال از عمرش می گذرد. شغل های قبلی او، خلبان آزمایشی و خلبان جت های جنگنده بوده است، درجه او ژنرال و جزو پرسنل نیروی هوایی است. البته اکنون بازنشسته است.زمان حضور در فضای او ۱۱ روز و ۱ ساعت و ۵۱ دقیقه می باشد. او سه بار EVA یا فعالیت خارج از وسیله بمدت ۱۱ ساعت و ۱۵ دقیقه داشته است که بخشی از این زمان در ماه سپری شده است. او یکی از سه فضانورد ماموریت آپولو ۱۶ بوده است. او دهمین و جوانترین فضانوردی بوده که به ماه رفته است.

چارلز دوک به همراه جیم لاول در مرکز کنترل هیوستون در جریان ساعات بحرانی فرود آپولو ۱۱

ضمنا او کپ کام یا راهنما یا مدیر پرواز آپولو یازده، اولین ماموریت ناسا به ماه بوده است که با موفقیت اما با استرس فراوان برای او همراه بود او در حالیکه سوخت آپولو برای فرود بر ماه در حال اتمام بود با نگرانی از نیل آرمسترانگ می خواست زودتر تصمیمش را بگیرد یا هرچه زودتر فرود آید یا از خیر آن گذشته و فرود را کنسل کند و در حالیکه تنها ۵۰ ثانیه تا اتمام سوخت مانده بود آرمسترانگ سیستم را از حالت خودکار یا اتوپایلت خارج کرد و شخصا کنترل را در دست گرفته،نقطه مناسبی برای فرود یافته و آپولو را بر ماه نشاند. چارلی دوک و بقیه متخصصان مرکز کنترل نفس راحتی کشیدند. اولین جملات او به نیل آرمسترانگ این بود: صدای شما را در زمین داریم، نزدیک بود از ترس زهره ترک شویم، الان یه عده در اینجا رنگ رو به چهره ندارن، دوباره می تونیم نفس بکشیم.

عکس خانوادگی چارلز دوک که برای همیشه در ماه ماند،از جاییکه در ماه اتمسفر وجود ندارد و به طبع آن باد نیست این عکس برای همیشه در آن محل خواهد بود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *