چاکرا چیست؟ معرفی و فعال سازی ۷ چاکراه بدن

چاکرا

‌چاکرا

‌چاکرا چیست؟

نگرش معنوی آیین هندو، هفت چاکرا را به عنوان هفت مرکز متمرکز انرژی متافیزیکی که از پایین ستون فقرات تا تاج سر قرار گرفته‌اند، توصیف می‌کند. کلمه «چاکرا» در سانسکریت به «چرخ» ترجمه می‌شود. هر چاکرا با فرکانس خاص خود در یک الگوی دایره‌ای ارتعاش می‌کند و انرژی را از کیهان به سمت بدن هدایت می‌کند.

چاکراها امواجی را که با فرکانس‌های خودشان همخوانی داشته باشد از محیط اطراف می‌گیرند. مانند آنتن عمل می‌کنند و ما را به آنچه در طبیعت، جهان و اطرافمان در جریان است وصل می‌کنند. از این رو چاکراها می‌توانند مانند اندام‌های حسی لطیف توصیف شوند. بدن فیزیکی ما، که مجهز به حواس است وسیله ای است که به ما امکان می‌دهد راه زندگی را در جهان بیرون پیدا کنیم. چاکراها نیز مانند گیرنده‌های امواج انرژی و اطلاعات ماوراء حیطه فیزیکی عمل می‌کنند. آنها روزنه هایی هستند که ما را به دنیای نامحدود انرژی ها وصل می‌کنند. انرژی چاکرا‌ها مدام در حال چرخش هستند که به آن‌ها نیروی حیات هم می‌گویند که در سراسر بدن جریان دارند.

به طور معمول، چاکرا‌ها هر کدام به تنهایی در درجات مختلف فعال هستند و گاها دچار انسداد می‌شوند و در طول زندگی این وضعیت دستخوش تغییر می‌شود. کسب دانش درباره چاکرا می‌تواند به شما کمک کند تا خود را بشناسید، تواناییهای ذاتی خود را درک کنید و بتوانید زندگی سرشار از نعمت و سرور داشته باشید.

چاکراهای اصلی و فرعی

 

طبق نوشته‌های قدیمی در بدن انسان ۸۸۰۰۰ هزار چاکرا وجود دارد که در همه جای بدن ما پراکنده هستند و بدن ما را به یک میدان انرژی بزرگ تبدیل می‌کنند. هر چاکرا وظیفه‌ای دارد که از اهمیت و قدرت متفاوتی برخوردار است.

۷ چاکرای اصلی ما که بر روی ستون فقرات تا بالای سر وجود دارند از بیشترین اهمیت بر خوردارند و هر کدام وظیفه کنترل غدد درون ریز بدن ما را دارند و هرگونه آلودگی یا ضعف در این چاکراها موجب بیماری و مشکلی در بدن فیزیکی ما میشود.

علاوه بر این ۷ چاکرا اصلی چندین چاکرا فرعی هم که تعدادشان تا ۱۰۰ چاکرا هم میرسد در تقاط مختلف بدن ما مانند دست و پا و کنار گوش وجود دارند و باعث یکپارچگی گردش انرژی در بدن ما میشوند.

 

چاکراهای اصلی

چاکراهای اصلی مراکز انرژی در حال چرخش هستند که به طور معمول ۳ تا ۴ اینچ قطر دارند و اعضای اصلی و حیاتی کالبد فیزیکی را کنترل می‌کنند و به آنها انرژی می‌دهند. چاکراهای اصلی درست مانند نیروگاه‌هایی هستند که انرژی حیاتی را برای اعضای حیاتی و اصلی تامین می‌کنند. اگر این نیروگاه‌ها به خوبی کار نکنند اعضای حیاتی ضعیف یا بیمار می‌شوند، زیرا برای درست کارکردن، انرژی حیاتی کافی ندارند.

چاکراهای فرعی

قطر چاکراهای فرعی یک تا دو اینچ است و چاکراهای بسیار کوچک، بخش‌های کم اهمیت تر کالبد جسمانی را کنترل کرده و به آنها انرژی می‌دهند. چاکراها در داخل کالبد فیزیکی نفوذ می‌کنند و در ورای آن نیز امتداد می‌یابند. چاکراها از دو طریق غدد درون ریز و سیستم عصبی بر جسم اثر متقابل دارند. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره مدتیتیشن چیست را بخوانید.

وظایف چاکرا چیست؟

کنترل، تقویت و مسئولیت درست کار کردن کالبد جسمانی و عملکرد مرتبط با اعضای بدن را برعهده دارند. هر یک از چاکراهای اصلی، بدن انسان را به نیروی حیاتی جهان وصل می‌کنند. آن‌ها مراکز تخصصی هستند که جریان خون را در بدن تنظیم می‌کنند و هر کدام به سلول‌های عصبی مرکزی و مراکز غدد لنفاوی درون سیستم غدد درون ریزی متصل هستند. هنگامی که به درستی عمل کند، چاکراها جریان انرژی را در سیستم های فیزیولوژیک خاص بدن را تنظیم می‌کنند. با متعادل‌سازی چاکراهای اصلی می‌توان عملکرد غدد درون‌ریز را بهبود بخشید و از بیماری‌های بسیاری پیشگیری کرد.

چاکراهای مختلف مراکز پتانسیل‌های روانی متفاوتی هستند. فعال‌سازی چاکراهای خاص ممکن است باعث توسعه یافتن استعدادهای روانی خاص شوند. برای مثال توانایی پیگیری اهداف و خواسته‌ها و داشتن انگیزه و اراده با متعادل بودن چاکرای سوم در ناحیه شکم مرتبط است. عدم جریان انرژی در چاکراها می‌تواند سلامت جسمی، روحی، روانی، احساسی و معنوی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر ما احساس افسردگی می‌کنیم، ممکن است با انسداد انرژی در این چاکرا مرتبط باشد.

در ادامه تمام چاکراهای اصلی را به شما معرفی می‌کنیم و هر آنچه که مرتبط با هر بخش هست؛ بررسی خواهیم کرد.

مفهوم چاکرا علمی است یا خرافاتی؟

پاسخ دادن به این سوال ساده نیست. واقعیت این است که مفهوم چاکرا به اندازه کافی توسط مقالات و شواهد علمی پشتیبانی نمی‌شود اما از طرفی بیشتر از خرافات قدیمی و نظریه تاریخ مصرف گذشته به‌نظر می‌رسد. ماهیت مفهوم چاکرا اصلی ترین دلیل این موضوع است. چاکرا مفهوم فیزیکی نیست و معیاری برای اندازه‌گیری انرژی موجود در چاکرا وجود ندارد. زمانی‌که درباره پدیده علمی صحبت می‌کنیم درباره اطلاعات قابل اندازه‌گیری و مقایسه آن‌ها صحبت می‌کنیم. لازم است بدانید که بسیاری از مفاهیمی که امروزه در علم از آن‌ها استفاده می‌کنیم زمانی غیر قابل اندازه‌گیری بودند و با پیشرفت علم انسان‌ها توانستند این مفاهیم را درک کنند، اندازه‌گیری کنند و روی آن تاثیر بگذارند.

هرچند انرژی سیستم چاکرا قابل مشاهده و اندازه‌گیری نیست. اما اثرات این انرژی بر بدن و ذهن افراد انکارناپذیر است و به همین دلیل است که یوگا به‌عنوان روش‌های مکمل درمانی در غرب رایج شده است. تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که انجام تمرینات یوگا در بهبود بسیاری از بیماری‌های فیزیکی و روانی موثر بوده است. برای مثال، انسداد در چاکرای قلب می‌تواند از طریق مشکلات قلبی، آسم و مشکلات وزن در سلامت جسمانی ما ظاهر شود. کار کردن روی انرژی این چاکرا در بهبود این بیماری‌ها موثر است. به خصوص در مواردی که افراد زمینه خانوادگی یک بیماری را دارند، کار کردن بر روی انسدادهای انرژی می‌تواند احتمال بروز بیماری را کاهش دهد.

اگرچه تحقیقات تجربی در مورد چاکراها محدود است، اما چندین محقق در غرب تلاش کرده‌اند که چاکراها را با مکان‌های آناتومیکی بدن فیزیکی مرتبط کنند. به عنوان مثال، مکان قرار گیری چاکراها با چندین شبکه عصبی اصلی و غدد درون ریز مثل آئورت، هیپوگاستریک و لگن و قشر جلوی پیشانی همراه شده‌اند. مقاله ریچارد ماکسول در مجله مذهب و علم مدلی برای ارتباط بین چاکراها و بخش‌هایی از بدن فراهم می‌کند. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره فواید خاص ورزش یوگا برای آقایان را بخوانید.

محققان دیگر نظریه های عملکردی چاکراها را ارائه کرده‌اند.جوزف لویزو، استادیار روانپزشکی بالینی در پزشکی مکمل در کالج پزشکی ویل کورنل، پیشنهاد می‌کند که چاکراها را با نقشه‌های سیستم عصبی مرکزی مقایسه کرد:

چاکرای تاج با نئوکورتکس

چشم سوم با قشر جلوی مغز

چاکرای گلو با سیستم لیمبیک

چاکرای قلب با مغز میانی

چاکرای خورشیدی با پونز (بخشی در ساقه مغز)

چاکراهای خاجی و ریشه با بصل النخاع.

مفهوم چاکرا

مدل لوئیزو چاکراها را با ساختارهای مغز و بدن پیوند می‌دهد که اطلاعات مربوط به شبکه عصبی مرکزی و فرآیندهای آن را در اختیار ذهن خودآگاه قرار می‌دهد. لویزو بیان می کند که دانشمندان نمی‌توانند این نظریه را به صورت تجربی ارزیابی کنند زیرا فناوری لازم برای انجام این کار هنوز وجود ندارد.

ماکسول می گوید «چالش برای هر کسی که علاقه مند به دانش مربوط به چاکراست این است که بتواند نشان دهد که چگونه یک چیز غیرفیزیکی می‌تواند با جسم فیزیکی تعامل داشته باشد». بدیهی است که دیدگاه رایج غرب که ذهن و بدن به عنوان موجودیت‌های جداگانه می‌شناسد، توضیح نظریه چاکرا را چالش برانگیز می‌کند.

علم مدرن هنوز فاقد ابزار اندازه گیری انرژی است که سیستم چاکرا را می‌سازد. هم در حوزه دانشگاهی و هم در فرهنگ عمومی، درک ما از سیستم چاکرا سطحی بوده است و در بسیاری از مواقع کمبود اطلاعات تجربی، بستر سو استفاده را برای افرادی ایجاد کرده است که ادعاهایی درباره بهبود و شفای بیماری‌ها و دگرگون کردن زندگی افراد تنها با انجام تمرین‌های خاصی دارند. افرادی که با اطلاعات واقعی و با رویکردی علمی این موضوع را مطالعه می‌کنند هیچ‌گاه وعده‌های عجیب و غریبی به شما نمی‌دهند. برای مثال ادعا نمی‌کنند که با انجام تمرین‌هایی روی چاکراها، تمام مشکلات زندگی شما حل می‌شود یا پول زیادی به‌دست می‌آورید. شاید خطرناک‌ترین ادعا، مربوط به شفای بیماری‌هایی باشد که نیاز به مداخله پزشکی جدی دارند. ارتباط چاکراها و بیماری‌ها مورد بررسی قرار گرفته است و افراد زیادی به‌صورت شهودی و تجربی به این ارتباط اذعان می‌کنند. اما این به معنی بی نیازی شما به پزشک نیست. متخصصین واقعی این حوزه نیز در مواقع لزوم به شما پیشنهاد می‌کنند به سراغ پزشک بروید.

معرفی هفت چاکرای بدن

 

چاکرای ریشه

مولادهاراچاکرا به نام‌های مرکز ریشه، چاکرای پایه یا مرکز دنبالچه نامیده می‌شود. جایگاه این چاکرا در بدن، بین مقعد و دستگاه تناسلی (نشیمنگاه) است و جهت ارتعاش آن به سمت پایین است. چاکرای ریشه محل ورود پرانا یا انرژی حیاتی به بدن است. طیف رنگیِ مربوط به این چاکرا قرمز است که نشانه زندگی، قدرت و نیروی جسمانی است. رنگ قرمز، رنگ انرژی و فعالیتی است که از هسته درونی سیاره ما بیرون می‌زند. به ما امکان زندگی روی یک «زمین جامد» را می‌دهد تا زندگی خود را بر روی آن بنا کنیم. این چاکرا نشانه ی نیازهای اولیه و غریزه های بقا در انسان است.

چاکرای ریشه

رنگ: قرمز آتشین

عنصر وابسته: خاک

حس: بویایی

سمبل (نشانه): لوتوس چهارپر

مانترا: لام (LAM)

اصل پایه: اراده فیزیکی وجود (در قیاس با اراده معنوی وجود در چاکرای هفتم)

اندام های وابسته بدن: تمام قسمت های سخت بدن مثل ستون فقرات، استخوان ها، دندانها، و ناخن ها. مقعد، راست روده، روده بزرگ، غده پروستات، خون و ساختمان سلولها.

غدد وابسته: غدد فوق کلیوی. غدد فوق کلیوی آدرنالین ترشح می‌کنند که بر تنظیم گردش خون اثر دارد، از این راه است که بدن ما قادر است بلافاصله نسبت به خواسته‌های مختلف واکنش نشان دهد. بعلاوه این غدد، اثر بارزی بر روی تعادل درجه حرارت بدن دارند.

چاکرای ریشه، ما را به دنیای فیزیکی وصل می‌کند. یعنی انرژی‌های کیهانی را به بدن فیزیکی و سطح مادی بدن می‌فرستد. به واسطه انرژی این چاکرا می‌توانیم نیروی عاطفی، عشق و صبر را تجربه کنیم. نیازهای اساسی فردی و جهانی انسان برای حیات و تنازع بقا در سیاره زمین متعلق به حوزه تأثیرات چاکرای اول است. وقتی انرژی این چاکرا در تعادل باشد شما حیات بر روی زمین را می‌پذیرید. یعنی برای زندگی کردن آمادگی دارید و نسبت به محیط فیزیکی اطراف خود پذیرا و کنجکاو هستید.

داشتن امنیت مادی و حفظ تنازع بقا انسان‌ها از اعمال مربوط به این چاکرا هستند. چاکرای ریشه سرچشمه نیروی حیات است. علاوه بر این، جایگاه اصلی ناخودآگاه جمعی است. از راه این چاکراست که دانش انباشته شده ناخودآگاه جمعی دست یافتنی می‌شود. در جهت حفظ تعادل درونی، چاکرای ریشه همیشه باید در هماهنگی با چاکراهای دیگر عمل کند.

اگر چاکرای ریشه درست کار نکند و یا نامتعادل شود، افکار و اعمالتان حول محور مالکیت‌های مادی دچار وسواس می‌شود. افراط در مسائل احساسی و هیجانی، مثل غذای خوب، الکل، سکس و غیره…ایجاد می‌شود. ممکن است بخواهید هر کاری را که دلتان خواست انجام دهید، بدون اینکه به نتیجه اش فکر کنید.

در سطح فیزیکی این ناهماهنگی ممکن است به شکل ناتوانی در رهاکردن آنچه که دیگر به آن نیازی ندارید؛ یا یبوست مزاج و اضافه وزن نشان دهد. ممکن است نسبت به خواسته‌های دیگران ناخودآگاه بی‌توجه باشید.

چاکرای خاجی

سوادهیشنهانا چاکرا به نام مرکز پیوند نیز شناخته می‌شود. جایگاه چاکرای دوم انتهای ستون فقرات ۲ تا ۴ سانتی متر زیر استخوان خاجی ( تقریبا زیر ناف ) است و ارتعاش آن رو به جلوست. طیف رنگیِ مربوط به این چاکرا نارنجی است که نارنجی نشانه انرژی است. این رنگ قدرت ارتباطی ، دفع خشم و کنترل بر خویشتن را متعادل می‌کند و مسائل مربوط به هضم غذا و گردش خون را منظم می‌سازد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره آموزش یوگا در خانه را بخوانید.

چاکرای خاجی

رنگ: نارنجی

عنصر وابسته: آب

حس : چشایی

سمبل (نشانه): نیلوفر شش پر

اصل پایه: خلق وجود (تولید مثل)

مانترا: وام (VAM)

اندام های وابسته بدن: لگن خاصره، اندام های جنسی، کلیه ها، مثانه، تمام مایعات بدن مثل خون، لنف، ترشحات معده، اسپرم

غدد وابسته: تخمدان ها، پروستات، بیضه ها.

چاکرای دوم مرکز احساسات اولیه، انرژی جنسی و خلاقیت است. به عنصر آب نسبت داده می‌شود که منبع حیات است و با حوزه احساسات و عواطف ارتباط دارد. همچنین عنصر آب پاک کننده و تطهیرکننده است. در سطح فیزیکی آلودگی‌ها را از کلیه‌ها و مثانه پاک می‌کند و در سطح معنوی به شکل جریان سطح روان و آزاد احساسات خود را نشان می‌دهد که این تمایل را در ما به وجود می‌آورد تا زندگی را چیزی همیشه تازه و جدید ببینیم.

از راه چاکرای خاجی است که قدرت باروری داریم. علاوه بر این میل به روابط اجتماعی به خصوص ارتباط با جنس مخالف به طور قطع تحت تأثیر عملکرد چاکرای دوم است. عملکرد هماهنگ چاکرای خاجی باعث می‌شود در ارتباط با دیگران باز رفتار کنید، به خصوص در مقابل جنس مخالف رفتاری طبیعی داشته باشید.

وقتی چاکرای خاجی هماهنگ کار کند جریان انرژی خلاق حیات را در درون بدن، روان و ذهنتان جاری احساس می‌کنید. با این جریان در شعف عمیق قرار می‌گیرید و زندگی شما را سرشار از شور و اشتیاق و شگفتی می‌کند.

نبود تعادل در چاکرای خاجی معمولا در سن بلوغ به وجود می‌آید. بیدار شدن انرژی های جنسی بدون وجود آموزش درست به جوا‌ن‌ها، بذر ترس و خشم را در وجود آن‌ها قرار می‌دهد. در نتیجه انرژی خلاق جنسی صریحا ابراز نمی شود و در راه نامناسب خود را نشان می دهد، اغلب با زیاده روی در رابطه جنسی، خیال پردازی و یا سرکوب امیال که گاه گاه به صورت طغیان انرژی اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است به حالتی شبیه به اعتیاد به مواد مخدر درآید.

چاکرای خورشیدی

مانیپورا چاکرا یا چاکرای شبکه خورشیدی که محل آن در پشت و امتداد ستون فقرات مقابل ناف، پشت شکم قرار دارد و با طیف رنگی زرد و زرد طلایی شناخته می‌شود. رنگ زرد نشانه عقل، هوش و ذهنیت است. رنگ زرد تأثیر مثبتی روی کبد، طحال، کیسه صفرا و اعصاب دارد و قدرت درمانی برای بیماری مرض قند و یبوست دارد و کنترل‌کننده چاقی است. این چاکرا نشانه ی انرژی عزم و اراده در انسان است. ارتعاش انرژی در این چاکرا به سمت جلوی بدن است.

چاکرای خورشیدی

رنگ: زرد طلایی

عنصر وابسته: آتش

حس: بینایی

سمبل (نشانه): نیلوفر ده پر

مانترا: رام (RAM)

اصل پایه: قالب وجود

اندام های وابسته بدن: قسمت‌های تحتانی پشت شکم، دشتگاه گوارش، معده، کبد،طحال

غدد وابسته: پانکراس

چاکرای سوم حیطه اختیارات متعددی دارد. به عنصر آتش نسبت داده شده است، و آتش جایگاه نور، گرما، انرژی و فعالیت، و در سطح معنوی حالت تزکیه است. چاکرای شبکه خورشیدی نشانگر قدرت درونی ماست. از طریق این انرژی است که ما وارد حوزه فعالیت و ارتباط با دیگران در دنیای مادی می‌شویم. ارتباط ما با دیگران، دوست داشتن‌ها و نفرت‌ها و توانایی داشتن ارتباط طولانی با دیگران از مهم‌ترین بخش‌های تحت کنترل این مرکز هستند.

چاکرای سوم نمایان‌گر خصوصیات فردی افراد است. در اینجا هویت اجتماعی مان را پیدا می کنیم و برای دستیابی به اهدافمان تلاش می‌کنیم.

مهمترین وظیفه چاکرای سوم تطهیر و پاکسازی امیال و آرزوهای چاکراهای پایین‌تر است. از طریق این چاکراست که آرزوها و احساسات چاکراهای پایین تر درک می‌شود، به کلام در می‌آید، و به قالب انرژی بالاتر تبدیل می‌شود.

باور و یکپارچگی احساسات، آرزوها و تجربیات ما کمک می‌کنند تا چاکرای سوم متعادل عمل کند. اگر چاکرای سوم قفل و یا مختل باشد یأس و اندوه و تا حدودی عدم تعادل احساس می‌کنیم. همزمان با این حالت در جهان بیرون هم همین حالت‌ها را حس می‌کنیم و در این حالت زندگی برایمان یا خیلی روشن به نظر می‌آید و یا تاریک.

وقتی چاکرای سوم درست کار نکند، تلاش می‌کنید دنیای درون و بیرون را کنترل کنید، می خواهید غلبه و اعمال قدرت کنید با این وجود از درون ناآرام و ناراضی هستید. احتمالا در دوره نوجوانی طردشدن را تجربه کرده‌اید. بنابراین توانایی این را ندارید که ارزش‌های خود را رشد دهید و در نتیجه نخواهید توانست رضایت درونی را نیز پیدا کنید. اصرار فراوان دارید تا فعالیت‌های بیرونی را افزایش دهید تا بتوانید احساسات آزارنده، کمبودها و نقطه ضعف‌ها را بپوشانید نیاز به آرامش درونی دارید و به سختی می‌توانید چیزها را رها کنید تا آرام شوید.

نهایتا روزی اذعان خواهید کرد که آن تلاش برای به دست آوردن ارزش های مادی و شدت نمی تواند برای زمان طولانی شما را ارضا کند.

چاکرای قلب

آناهاتا چاکرا یا چاکرای قلب در وسط در پشت و بین دو کتف و بالاتر از قلب ( در ناحیه پستان ) قرار دارد و رنگ مربوط به این چاکرا سبز است. سبز رنگ سلامتی، همدردی و هماهنگی است. این چاکرا به عشق ورزیدن و ارتباط برقرار کردن مربوط می‌شود. این چاکرا نشانه توانایی دوست داشتن و نشان دادن دلسوزی در انسان است. براى اینکه بتوانید از وجود فرد یا شرایطی لذت ببرید لازم است به آن عشق داشته باشید. از راه همین مرکز انرژی، هارمونی موجود در موسیقی، هنرهای تجسمی، و شعر را درک می‌کنیم. در چاکرای چهارم، تصاویر کلمات و صداها تبدیل به احساسات می‌شوند.

چاکرای قلب

رنگ: سبز، همچنین صورتی و طلایی

عنصر وابسته: هوا

حس: لامسه

سمبل (نشانه): گل نیلوفر ۱۲پر

مانترا: یام (YAM)

اصل پایه: ازخودگذشتگی

اندام های وابسته بدن: قلب، قفسه سینه، دستگاه گردش خون، ریه و پوست

غدد وابسته: تیموس

چاکرای قلب مرکز سیستم کل چاکراهاست. سه مرکز پایین‌تر را که مراکز فیزیکی و احساسی هستند به سه تای بالایی که مراکز ذهنی و معنوی‌اند وصل می‌کند. از طریق انرژی این چاکراست که به ظرفیت همدلی خود با دیگران و سازگاری با آنها و همنوا و همراه شدن با امواج کیهانی پی می‌بریم. هدف چاکرای چهارم رسیدن به وحدت کامل از راه عشق است.

در وضعیتی که این چاکرا در تعادل باشد،عشقی بدون قید و شرط را در وجود ما جاری می‌سازد. در چاکرای چهارم به این مطلب دست می یابیم که تمام احساسات و معناهایی که برای زندگی داریم از آرزو، و عشق یکی شدن با سرچشمه شور و شوق نشأت می‌گیرد که در نهایت باز هم تجلی دیگری از عشق است. چاکرای قلب اغلب جایگاه عمیق ترین و پرشورترین احساسات عاشقانه ماست.

چطور مدیتیشن صبحگاهی انجام دهیم؟ + ۹ فایده مدیتیشن صبحگاهی
ما در چاکرای قلبمان توانایی عظیمی را برای دگرگونی و سلامتی خود و دیگران داریم. اگر یاد بگیریم که تمام بخش‌های شخصیت خود را از صمیم قلب بپذیریم و دوست داشته باشیم، می توانیم بخش‌های مختلف شخصیت خود را از صمیم قلب بپذیریم و دوست داشته باشیم. می توانیم کاملا دگرگون یا سالم شویم. این گونه مهرورزی شرط لازم یک عشق رضایت بخش به دیگران و به خودمان است.

نامتعادل بودن چاکرای قلب، شما را بسیار آسیب‌پذیر و وابسته به علاقه به دیگران می‌کند. وقتی احساس می‌کنید که طرد شده‌اید عمیقا آزرده می‌شوید. دوست دارید که عشق بورزید، اما ترس از طردشدن باعث می‌شود که نتوانید راه درستی برای این کار پیدا کنید و این طرز تلقی بارها باعث تحکیم نقاط ضعف و ناتوانی‌تان می‌شود. اگر چاکرای قلب شما مشکل انسداد جدی داشته باشد، علائم خود را با سردی، بی تفاوتی و حتی «سنگدلی» نشان می‌دهد.

چاکرای گلو

ویشودهی یا مرکز ارتباط پائین و پشت مهره گردن، بین گودی گلو و حنجره قرار گرفته‌ است. طیف رنگی مربوط به این چاکرا آبی است که آبی نشانه ی جاودانگی، اخلاص و الهام است ، این رنگ روی بیماری‌های گرفتگی گلو و ناراحتی‌های عصبی تأثیرگذار است.این چاکرا مرکز بیان و ارتباط الهام انسان است. حالت طبیعت چاکرای پنجم نور شفاف آبی آسمان است که به تعادل آن کمک می کند. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره اصطلاحات یوگا را بخوانید.

چاکرای گلو

رنگ: آبی

عنصر وابسته: اتر

(اتر که تحت عنوان «آکاشا» نیز تعریف می شود، نور اختری است که تمام اتفاقات، افکار و احساسات که از ابتدای زمان رخ داده، ثبت شده است)

حس: شنوایی

سمبل (نشانه): نیلوفر ۱۶ پر

مانترا: هام (HAM)

اصل پایه: طنین و صدا

اندام های وابسته بدن: گردن، گلو، گوش‌ها و بازوها، تارهای صوتی، نای، آرواره

غدد وابسته: تیروئید

جالب است بدانید که عنصر چاکرای گلو، صدا و صوت شما است وقتی صحبت می‌کنید در حال فرستادن ارتعاش و فرکانس به جهان و هر آنچه در جهان است، هستید بنابراین ارتعاش ناشی از صدای شما بر همه چیز اثر گذار است حتی بر بدن شما که شامل سلامتی جسمی و روحیتان است. به نوعی می‌توان گفت این چاکرا مرکز ارتباط با هر آنچه در جهان است می‌باشد.

ارتباط برقرار کردن در زندگی شخصی عمدتا از راه صحبت کردن و همین طور با حرکت و فرم‌های خلاق بیان مثل موسیقی، هنرهای تجسمی، نمایشی، رقص و اتفاق می‌افتد.

به هرحال، ما فقط چیزهایی را می‌توانیم ابراز کنیم که در درونمان پیدایشان کنیم. از این رو یکی از وظایف چاکرای پنجم این است ما را قادر به انجام واکنش از راه افکار و اعمال می‌سازد. هر چقدر که چاکرای گلو درست تر کار کند آگاهی ما نسبت به بدن ذهنی‌مان بیشتر می‌شود.

اگر همچون فضای نامحدود و آسمان لایتناهی باز و گسترده شویم عمیق ترین سطوح دانش و بینش به ما عطا خواهد شد. بهترین راه رسیدن به چنین عمق دانشی این است که آرام شویم و به فضای درون و بیرونمان گوش دهیم. حواس شنوایی هم مختص چاکرای پنجم است. در اینجا گوش‌ها را باز می کنیم و به نشانه‌ها و صداهای پنهان «خلقت» گوش فرا می‌دهیم و در اینجاست که صدای درونی‌مان را درک می‌کنیم و الهام او را دریافت خواهیم کرد.

از راه چاکرای پنجم تکامل فردی‎مان را در تمام سطوح پیدا می‌کنیم. به علت استقلال درونی و ابراز آزادانه آنچه هستید سروری عمیق و احساس موفقیت و استحکام شخصیت دارید.

اگر چاکرای گلوی شما در تعادل باشد، احساسات، افکار و دانش درونتان را آزادانه و بدون ترس ابراز می‌کنید و همچنین می‌توانید نقاط ضعف و قوت‌تان را آشکار سازید. صداقت درونی نسبت به خود و یا دیگران را از موضع درستی بیان می‌کنید.

این توانایی را دارید که با تمام وجود خود را ابراز کنید. اما اگر لازم باشد می‌توانید کاملا ساکت بمانید و از صمیم قلب به دیگران گوش دهید و درک کنید. گفتارتان خلاق و پرشور و درعین حال که کاملا واضح است. مقاصدتان را به بهترین وجه و بیشترین اثر برای تحقق بخشیدن به خواسته‌تان بیان می‌کنید. می‌توانید اگر بخواهید «نه» بگویید. نظر دیگران نمی تواند شما را تحت تأثیر را قرار دهد یا فریب دهد. در عوض استقلال، آزادی، و عدم وابستگی‌تان را حفظ می‌کنید.

یکی از جلوه‌های نبود تعادل در این چاکرا در بین افرادی است که از قدرت کلام خود برای گول زدن بقیه استفاده می‌کنند.

چاکرای چشم سوم

آجنا چاکرا ششمین چاکرای اصلی بدن طبق سنت هندو است. گفته می‌شود چاکرای چشم سوم، انسان را به شهود خود متصل می‌کند و به او توانایی برقراری ارتباط با جهان را می‌دهد. این چاکرا در فاصله یک انگشت بالای بینی در وسط پیشانی قرار گرفته است و جهت ارتعاش آن رو به جلوست.

چاکرای چشم سوم

رنگ: نیلی و زرد و بنفش

حس: تمام حس‌ها

سمبل (نشانه): لوتوس ۹۶ پر

مانترا: کاشام (Kasham)

اصل پایه: دانش وجود

اندام های وابسته بدن: گردن، صورت، چشم‌ها، سینوس‌ها، مخچه، دستگاه عصبی مرکزی

غدد وابسته: هیپوفیز

درک آگاهانه «هستی» در چاکرای ششم جا دارد. جایگاه نیروهای ذهنی متعال، قوه تشخیص، حافظه و اراده ماست. در بعد فیزیکی مهم ترین مرکز فرمان برای دستگاه مرکزی عصبی است. رنگ واقعی آن آبی نیلی روشن است. اما زرد و سایه‌هایی از رنگ بنفش هم در آن دیده می شود. این رنگ‌ها نشان دهنده عملکردهای مختلف در سطوح مختلف آگاهی است. تفکر منطقی یا روشن فکرانه ممکن است تشعشعات رنگ زرد ایجاد کند، درحالی که رنگ آبی تیره نشان دهنده کشف شهودی و شناخت مجموعه نگری است. درک فراحسی در سایه‌هایی از رنگ بنفش مشخص می‌شود. قبل از هر تحققی افکار و یا تصورات طرح ریزی شده‌ای وجود دارد که یا با الگوهای احساسی ناخودآگاه یا با شناخت واقعیت می‌توانند به ثمر رسند.

عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به اختراع، بصیرت، شناخت خود، توانایی ذهنی ، فهم ، حافظه ، قوه درک و نترس بودن می‌شود. احساسات متعلق به این چاکرا بصیرت و تخیل و حیوان اساطیری آن شاهین است. حال اگر این چاکرا دچار پرکاری شود، نشانه ها و علائمی را بروز می دهد که آنها عبارتند از: عقاید نژادپرستانه، گم شدن در منطق ، زندگی در ذهن، برنامه‌های بی پایان بدون عمل ، توهم، سردرد و میگرن .

اگر جریان انرژی‌ها در چاکرای ششم به طور قابل ملاحظه‌ای بسته باشد تنها حقیقتی را می‌بینید و باور می‌کنید که در جهان بیرون قابل دید باشد. زندگیتان تحت نفوذ امیال مادی، نیازها فیزیکی و احساسات ابراز نشده است. بحث های معنوی به نظرتان خسته کننده و اتلاف وقت خواهد بود، و حقایق روحانی را رد می‌کنید به دلیل اینکه آنها را حاصل رویارویی بی معنا و بدون هیچ کاربرد عملی می بینید. افکارتان به سوی خط مشی که در جامعه برقرار است گرایش دارد. به راحتی در شرایط دشوار کنترل خود را از دست می دهید. احتمالا خیلی فراموش کارید. اگر بیناییتان ضعیف شده باشد اغلب با کم کاری چاکرای ششم همراه است، باید دقیق تر به درون خود نگاه کنید و آنچه را در زیر این سطح قرار دارد بشناسید. در موارد حاد، افکار شما خیلی پریشان و آشفته است و تصمیم های شما کاملا بر اساس احساسات سرکوب شده‌تان است.

چاکرای تاج سر

ساهاراساچاکرا یا چاکرای تاج در وسط سر و در بالاترین نقطه قرار دارد و ارتعاش آن به سمت بالاست.

چاکرای تاج سر

رنگ: بنفش، سفید و طلایی

سمبل (نشانه): لوتوس ۱۰۰۰ پر

مانترا: اُم (Om)

اصل پایه: هستی محض

اندام های وابسته بدن: مخ

غدد وابسته: غده صنوبری

چاکرای هفتم به ما انرژی لازم جهت ادراک را می دهد. این ادراک شامل تفکرات معنوی ما می شود. در واقع تفکرات معنوی ما هستند که موجب هدفمند شدن ما می‌شوند پس نقش مهمی در انگیزه‌های ما دارند. عملکرد خوب و مطلوب این چاکرا منجر به عقل، دانش، جذابیت، وحی، ذات برتر، هوشیاری، ازخودگذشتگی ، تفکرعمیق ، بصیرت می شود. اگر این چاکرا در تعادل نباشد،علائمی بروز میدهد که عبارتند از: دور افتادن از حقیقت ، عدم احساس تعلق به زمین ، اسکیزوفرنی، بیماری صرع .

چاکرای تاج بر تمام چاکراهای پایین تر تسلط دارد بنابراین کمترین تحولات در این چاکرا روی همه چاکراها و بدن تاثیر خواهد گذاشت. چاکرای هفتم جایگاه تکامل انسانی ست در واقع آغاز و پایان همه هستی ما از این چاکراست. مرکز اصلی دریافت انرژی و تقسیم انرژی های کیهانی مورد نیاز بدن است. شما با استفاده از انرژی این چاکرا در مسیر معرفت و خودآگاهی واقعی قرار می‌گیرید.

فعال سازی چاکراهای بدن

چاکراها در سیستم انرژی انسان دستگاه‌های تقویت‌کننده‌ای هستند که نسبت به ترس بسیار آسیب‌پذیرند. تجربه جدایی، تنهایی خلا درونی باعث می‌شود در دنیای بیرون به دنبال احساسی باشیم که فقط در درون ما وجود دارد. در ادامه با ایجاد وابستگی‌های متفاوت در ترس و پوچی فرو می‌رویم.

دلایل انسداد چاکرا

به طور کلی می‌توان گفت تقریباً هر فکر، احساس و اتفاقی که به نظر ما ناخوشایند محسوب می‌شوند، نقشی در نامتعادل شدن چاکراهای ما دارند. بزرگ‌ترین عاملی که باعث به هم ریختگی چاکراها می‌شود، ترس است. ترسی که ممکن است از فکر کردن به مرگ یا حتی در خیلی از افکار و وقایع روزانه نهفته باشد. علاوه بر ترس، افکاری که بار منفی دارند، مثل وقایع اجتماعی و … می‌تواند باعث انسداد چاکراها شوند.

علاوه بر این یک انقباض دائم بدنی نیز می‌تواند مانع آن شود که انرژی آزادانه جریان پیدا کند.فرم‌های نشستن و ایستادن اشتباه که بخشی از بدن شما را تحت فشار و انقباض دائمی قرار می‌دهد می‌تواند به تعادل انرژی در بدن شما آسیب بزند. به همین دلیل است که انجام تمرینات یوگا، باعث ایجاد تعادل انرژی‌ها در بدن شما می‌شود. در تمرینات یوگا، شما بدن را از انقباض‌های ماهیچه‌ای و ذهن را از انقباض‌های فکری رها می‌کنید.

تمرینات یوگا مثل ورزش‌های دیگر نیستند و صرفا جنبه فیزیکی ورزشی ندارند بلکه باعث تعادل انرژی در بدن شما می‌شوند و به همین دلیل است که احساس آرامش شما بعد از انجام این تمرینات بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید یوگا را شروع کنید بهتر است از مربی متخصص کمک بگیرید. در مجموعه زی‌یوگا، می‌توانید از کلاس‌های آنلاین، حضوری و یا کلاس خصوصی استفاده کنید.

باز کردن انسدادها

دو راه اساسی مؤثر برای متعادل کردن چاکراها وجود دارد.

راه اول این است که چاکراها را در معرض انرژی ای قرار دهیم که با هر یک از آنها از نظر ساختاری هماهنگی دارد و چاکرا با امواج طبیعی از قفل‌ها آزاد می‌شود. این انرژی را می‌توان در رنگ‌های شاد و ساده، در جواهرات، صداها و روغن‌های طبیعی پیدا کرد.

درواقع فرکانس ارتعاشی که مربوط به هر چاکراست به‌وسیله این ابزارها تنظیم می‌شوند. همچون نسیمی خنک در سراسر سیستم انرژی بورزد. یکی دیگر از راه‌هایی که باعث تعادل انرژی در بدن شما می‌شود انجام تمرینات یوگاست. هریک از تمرینات یوگا به نحوی طراحی شدند که روی چند چاکرا تاثیر بیشتری دارند.

متعادل سازی چاکرای ریشه

برای مراقبت کردن از چاکرای ریشه، از میوه و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، سیب، توت فرنگی و هندوانه میل کنید. گذراندن وقت در طبیعت، کوه، جنگل، دشت و … می‌تواند تاثیر بسزایی در متعادل کردن چاکرای ریشه بگذارد.

مناسب ترین موسیقی برای فعال کردن چاکرای ریشه موسیقی است که ریتم یکنواختی داشته باشد. موسیقی‌های قدیمی خیلی از قبایل بدوی بهترین نوع این ریتم ها هستند. رقص‌های آنها هم که در ارتباط کامل با انرژی طبیعت است و به تعادل انرژی در این چاکرا کمک می‌کند. به منظور هماهنگ کردن چاکرای ریشه، از صداهای طبیعت مانند صدای آب، صدای جنگل و …بهره بگیرید.

متعادل سازی چاکرای خاجی

برای متعادل کردن چاکرای خاجی از پرتقال آبدار، خربزه، آووکادو ، هویج و هر چیزی که نارنجی رنگ بوده و سالم باشد، استفاده کنید. با انتخاب فعالیت های جنسی سالم و انجام کارهای خلاقانه برای خود، از این چاکرا مراقبت کنید. این باعث می‌شود احساس رضایت بیشتری در روابط خود داشته باشید.

لذت بردن از طبیعت، مهتاب و لمس آب‌های زلال خارج از شهر چاکرای دوم را فعال می‌کند. ماه به خصوص در زمان بدر کامل احساسات شما را زنده می‌کند. مشاهده آب‌های زلال طبیعی و یا غوطه ور شدن در آن، یا نوشیدن جرعه ای از آب چشمه در پاکسازی و تزکیه روح موثر است و باعث آزادشدن احساساتتان از گرفتگی ها و گره‌ها می‌شود.

هر نوع موسیقی که شادی و سرور ایجاد کند برای فعال کردن چاکرای دوم مناسب است. ریتمهای «روان» رقص های محلی و دو نفره نیز چنین خاصیتی را دارند. علاوه بر این از هر نوع موسیقی که احساسات شما را جاری کند می‌توانید استفاده کنید. برای آرام کردن و یا هماهنگ ساختن انرژی‌های چاکرای دوم می‌توانید به صدای جریان آب، حتی نوای شرشر یک چشمه یا فواره کوچک در منزل یا خارج از منزل گوش دهید.

متعادل سازی چاکرای خورشیدی

نگاه کردن به هر آنچه در طبیعت مظهری از قدرت آتش است می‌تواند برای به تعادل رساندن این چاکرا سودمند باشد. برای مثال تماشای یک مزرعه گندم زیر نور خورشید یا نگاه کردن به گلبرگ‌های گل آفتابگردان. علاوه بر این چاکرای سوم با ریتم شاد فعال می‌شود. پوشیدن لیاس‌های زرد و آراستن خانه با عناصر طبیعی مثل گل‌های زرد رنگ می‌تواند به ایجاد هماهنگی در این چاکرا کمک کند. برای متعادل کردن چاکرای خورشیدی می توان از گیاهانی همچون: گل ختمی ، رزماری ، بابونه ، رازیانه ، بادرنجبویه استفاده نمود.

متعادل سازی چاکرای قلب

پیاده‌روی آرام در فضای سبز و نگاه کردن به شکوفه گل‌ها و برگ درختان باعث تعادل این چاکرا می‌شود. هر نوع موسیقی کلاسیک، مذهبی، شرقی و غربی اثر تذهیب کننده‌ای برای این چاکرا دارد. برای متعادل کردن چاکرای قلب می توان از گیاهانی همچون توت، زالزالک ، اسطوخودوس ، رویبوس ، گل ختمی ، پرتقال استفاده نمود. خوردن اسفناج، کلم، خیار، کیوی، عدس سبز، لوبیا سبز، خیار، نخودفرنگی، کاهو، فلفل سبز توصیه می‌شود. سعی کنید از لباس های به رنگ سبز بیشتر استفاده کنید و در منزل از گیاهان طبیعی نگهداری کنید.

متعادل سازی چاکرای گلو

برای مراقبت کردن این چاکرا می‌توانید مقدار زیادی آب تصفیه شده و تمیز بنوشید. جریان آب این چاکرا را به تعادل می‌رساند. بنابراین بازدید از اقیانوس‌ها و دریاچه‌ها به فعالیت آن کمک می‌کند. انجام مدیتیشن زیر آسمان آبی برای تعادل این چاکرا بسیار توصیه شده است. اگر نمی‌دانید چه‌طور باید مدیتیشن انجام دهید با مربی باسابقه زی‌یوگا سرکار خانم زینب گودرزی تماس بگیرید.

مهم است که این منطقه را پاک نگه داریم تا بتوانیم احساس راحتی کنیم و در حقیقت به آسانی صحبت کنیم. برای متعادل کردن چاکرای حلق می توان از گیاهانی همچون:مریم گلی ، بابونه ، شکوفه شبدر قرمز استفاده نمود.

موسیقی‌هایی که شامل تُن زیر هستند برای تعادل این چاکرا مفید هستند. موسیقی‌های مدرن امروزی که بی کلام هستند نیز می‌توانند مناسب باشند. موسیقی‌های مراقبه‌ای و رقص‌های آرام بر تعادل این چاکرا اثر خوبی دارند.

رایحه مریم‌گلی و اکالیپتوس نیز برای متعادل‌سازی این چاکرا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متعادل سازی چاکرای چشم سوم

با تماشای آسمان آبی و آسمان پر ستاره فعال می‌شود. هر نوع صدا و موسیقی که به شما ارامش می‌دهد و ذهنتان را باز می‌کند برای تعادل این چاکرا موثر است. قطعاتی از موسیقی کلاسیک غرب به خصوص آثار باخ فعال‌کننده این چاکرا هستند. سنگ لاجورد یا یاقوت آبی می‌تواند اثر خوبی بر روی این چاکرا داشته باشد. رایحه نعناع نیز برای فضای انرژی این چاکرا نشاط آور است.

متعادل سازی چاکرای تاج سر

زمان گذراندن در بالای کوه به تعادل این چاکرا کمک می‌کند. بهترین موسیقی برای این چاکرا سکوت است. پوشیدن رنگ سفید یا بنفش و استفاده از سنگ کوارتز بنفش و سنگ کریستال در فضای خانه به هماهنگ شدن ارتعاش این چاکرا کمک می‌کند.

نکته مهم درباره انسداد انرژی

گاهی اوقات وقتی انرژی‌های مسدودشده در روند پاک سازی آزاد می‌شوند؛ می توانیم بار دیگر همان احساساتی را که باعث انسداد شده بودند را تجربه کنیم. ممکن است دوباره ترس، خشم و دردهایی که باعث بروز این مشکل شده بودند را تجربه کنیم. حقیقت این است که گره‌های سیستم انرژی ما فقط زمانی باز می‌شوند که به خودمان اجازه دهیم تا نگاهی نزدیک به بخش های سرکوب شده و دوست نداشتنی خودمان بیندازیم و آنها را با عشق بپذیریم و رها کنیم.

دومین روش متعادل‌سازی چاکراها مربوط به همین پذیرش بی قید و شرط وجودمان است. تا زمانی که آگاهانه یا ناآگاهانه، خود را قضاوت می‌کنیم و در نتیجه آن خود را محکوم می‌کنیم. زمانی‌که بخش‌هایی از وجودمان را سرکوب می‌کنیم و درونا خودمان را نمی‌پذیریم انسداد مراکز انرژی تنها با استفاده از روغن‌های گیاهی و موسیقی شفابخش، برطرف نخواهد شد.

اگر آدمی هستید که در تنهایی خودتان، احساس خوبی درباره خودتان ندارید و برای آنکه آرام بگیرید مدام نیاز به تاییدهای بیرونی یا سرگرمی یا خریدن وسایل نو دارید باید بدانید که با بخشی از وجود خودتان بیگانه هستید. برای مثال برای برای متعادل کردن چاکرای چهارم لازم است روی پذیرش دیگران همان گونه که هستند، دوست داشتن انسان‌ها، ارزش قائل بودن برای خویش تمرین کنید.

استفاده از موسیقی و رایحه‌های مختلف برای تنظیم انرژی‌ها مفید هستند اما فراموش نکنید که «آگاهی» تنها چیزی است که در نهایت باعث ایجاد تعادل در وجود شما می‌شود. برای درمان کردن آنچه در وجود شما زخم دیده است متعهد شوید و هر آن چیزی که نیاز دارید برای خود فراهم کنید.

جلسات مشاوره روانشناسی، طبیعت‌گردی، انجام دادن کاری کوچک برای خود، خدمت به دیگران، انجام یوگا و مدیتیشن و کارهای بسیاری می‌تواند در جهت تعادل انرژی‌های وجودتان به شما کمک کنند. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید با یک جلسه یوگا امتحان کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *