چای داغ علت احتمالی شیوع سرطان مری در ایران

سرطان مری

یک نهاد تحقیقاتی سازمان ملل اعلام کرد نوشیدنی‌های داغ «ممکن است» باعث ابتلا به سرطان مری شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستوفر وایلد، مدیر آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) می‌گوید: «نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های بسیار داغ یکی از عوامل ممکن برای بروز سرطان مری است. (در این تحقیقات) مشخص شده است که دمای (بسیار بالای) نوشیدنی عامل سرطان است نه خود نوشیدنی.»

سخنگوی آژانس مبارزه با سرطان سازمان ملل در عین حال اعلام کرد که اگر قهوه در دمای مناسب صرف شود، سرطان‌زا نیست.

این موسسه بیش از هزار تحقیق علمی درباره علل ممکن برای ربط سرطان و قهوه را (و همینطور ماته که یکی دیگر نوشیدنی‌های گیاهی مرسوم در آمریکای جنوبی است) بررسی کرده است. هر دوی این نوشیدنی‌ها از سال ۱۹۹۱ در فهرست «احتمالا سرطان‌زا برای انسان‌ها» قرار داشتند.

اما شواهد گردآوری شده از آن زمان تاکنون نشان می‌دهد که هیچ کدام از این دو نوشیدنی ربطی به ریسک‌ سرطان ندارند. هر چند شواهدی در دست است که نشان می‌دهد که چه قهوه و چه ماته (و دیگر نوشیدنی‌‌ها) ‌اگر دمای بیش از ۶۵ درجه داشته باشند، «ممکن است» باعث بروز سرطان مری شوند.

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان تاکید کرده که تحقیقات در مناطقی مثل چین، ایران، ترکیه و آمریکای جنوبی که در آنها چای، ماته و قهوه در دمای بسیار بالا (تقریبا ۷۰ درجه سانتی‌گراد) نوشیده می‌شوند نشان می‌دهد که ریسک ابتلا به سرطان مری بیشتر است. از این جهت این آژانس اعلام کرده است که «نوشیدن نوشیدنی‌های بسیار داغ و بالای ۶۵ درجه سانتی‌گراد ممکن است یکی از عوامل ابتلا به سرطان مری باشد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *