چرا اسب‌دریایی نَر باردار می‌شود؟

محققانی از کشورهای چین، آلمان، انگلستان و آمریکا  تحقیقاتی علمی را برای پاسخ به این سوالات انجام داده‌اند:

– چرا اسب‌دریایی دندان ندارد؟

– چرا اسب‌دریایی نَر باردار می‌شود؟

در تصویر اسب‌دریایی دُم ببری با نام علمی هیپوکامپوس را می‌بینید که از نظر ژن دارای رده حیواناتی مانند انسان، شترمرغ و گاومیش است.
طبق گزارش آنها اسب‌های دریایی چندین ویژگی منحصربه‌فرد دارند، که آنها را از دیگر آبزیان و حیوانات متمایز می‌کند. برای مثال صورت لوله‌ای شکل و کشیده با یک دهان بسیار کوچک دارند، که فاقد دندان است. همچنین وظیفه حمل جنین‌های در حال رشد به عهده جنس نر است.
اسب‌های دریایی دارای ژن‌هایی هستند که کار تولید مثل را به شکلی عجیب انجام می‌دهد. ابتدا تخم‌ها در بدن اسب‌دریایی ماده ایجاد می‌شوند، سپس این تخم‌ها به بدن اسب‌دریایی نر برای رشد نهایی منتقل می‌شود. در نهایت اسب‌دریایی نر جنین‌های پرورش یافته را از بدن خود خارج می‌کند.
محققان همچنین  برخی از انواع ژن‌های مهم را در ژنوم این جانور ندیده‌اند، ژن‌هایی که تصور می‌شد در تکامل شکل بدن اسب‌دریایی نقش دارند. به عنوان مثال؛ ژن تولید پروتئین‌های مینای دندان در ژنوم این موجود وجود ندارد و به مرور موجب از بین رفتن دندان‌های این جانور شده است. این موضوع باعث تکامل پوزه لوله‌ای شکل و دهان کوچک آنها شده است. محققان دریافتند، نبود ژنی به نام tbx4، که ژن شناخته شده‌ای برای تنظیم رشد باله‌ها است، احتمالاً در نسل‌های پیشین اسب‌دریایی موجب از بین رفتن باله‌های انتهای بدن آنها شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *