چرا تعداد نوزادان پسر، بیشتر از تعداد نوزادان دختر است؟

ایده‌ی تعیین جنسیت جنین در ماه‌های اول بارداری یا حتی تاثیر بر جنسیت از طریق خوردن بعضی چیزها و یا انجام برخی کارها، در زمان اقدام به بارداری، قرن‌ها موضوع بحث مورد علاقه‌ی عموم بوده است. اما مطمئناً جنسیت جنین، منحصراً توسط اسپرم پدر تعیین می‌شود. اگر کروموزوم X باشد، دختر می‌شود و اگر کروموزوم Y باشد، پسر می‌شود.
اما این همه‌ی داستان نیست. از قرن ۱۷ مشخص شده که تعداد پسرانی که متولد می‌شوند کمی بیشتر از دختران هست. مسئله‌ی عجیبی است؛ اگر جنسیت تنها با کروموزوم تعیین شود، احتمال دختر یا پسر شدن ۵۰ درصد است و قابل تغییر نیست. این درست است. تعداد جنین دختر و پسر در ابتدای لقاح، با هم برابر است، اما درصدی از جنین‌های دختر در اولین ماه‌های بارداری سقط می‌شوند.
اگرچه مکانیزم‌هایی که این یافته‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، هنوز کاملاً شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد فاکتورهای روانی مادر، بیشتر منجر به سقط ناخواسته جنین دختر می‌شود تا پسر. در نتیجه روی فراوانی جنسیت جنین تاثیر خواهد گذاشت.
یک مطالعه‌ی مهم و جذاب که روند نسبت جنسیت جنین را از حاملگی تا زایمان ترسیم می‌کند، نشان می‌دهد که جنسیت جنین در طول دوره‌ی بارداری تغییر نمی‌کند، محققان اطمینان دارند که نسبت جنسیت جنین در طول دوره‌ی بارداری، کاملاً متوازن است. آن‌ها مشاهده کردند که احتمال مرگ جنین پسر در ماه‌های اول و آخر بارداری بیشتر است؛ در حالیکه بیشتر مرگ جنین دختر، در سایر ماه‌ها بیشتر است. نتیجه‌ی اساسی این بود که  در کل، مرگ جنین‌های دختر بیشتر اتفاق می‌افتد و در نتیجه نوزادان پسر بیشتری متولد می‌شوند. با این حال هنوز علت این مسئله، تا اندازه‌ای ناشناخته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *