چرا جوانان به سرطان مبتلا می‌شوند؟

سرطان

سرطان

سرطان زمانی رخ می‌دهد که جهش‌های ژنتیکی منجر به رشد غیرقابل کنترل بافت‌ها شوند. این اتفاق در هر کدام از اندام‌ها و بافت‌های بدن امکان وقوع دارد. بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت، سرطان دومین عامل مرگ در دنیا است.

سرطان معمولاً افراد بالاتر از ۵۰ ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ولی مطالعات انجام شده از سال ۱۹۹۰ تا کنون، نشان داده است که تعداد مبتلایان به سرطان در بین افراد زیر ۵۰ ساله نیز رو به افزایش است.

ابتلا به سرطان در سنین پایین‌تر از ۵۰ می‌تواند مشکلات بیشتری در مدت طولانی ایجاد کند که از بین آن‌ها می‌توان به ناباروری، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های ثانویه و همچنین عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان اشاره کرد.

درک فاکتورهای ریسک ابتلا به سرطان در سنین پایین می‌تواند به جلوگیری از ابتلا، تشخیص سریع و درمان بیماری کمک کند.

متخصصین برای شناسایی دلیل ابتلای زودرس به سرطان، مطالعه‌ی جدیدی انجام داده‌اند و در آن داده‌های موجود در مورد سرطان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ را مورد آنالیز قرار داده‌اند. آن‌ها نتایج مطالعه خود را مجله‌ی Clinical Oncology به چاپ رسانده‌اند. در این مطالعه ۱۴ نوع سرطان شامل سرطان پستان، روده‌ی بزرگ، مری، سر و گردن و کلیه که شیوع آن‌ها در افراد زیر ۵۰ ساله رو به افزایش بوده، مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی‌ها نشان داده است که بین اولین آسیب‌هایی که سلول‌های بدن می‌بینند و تشخیص سرطان در برخی موارد چند دهه طول می‌کشد. محققین دریافته‌اند که افزایش سرطان زودرس ارتباط مستقیمی با تغییرات ایجاد شده از اواسط قرن بیستم میلادی در دنیا دارد. این تغییرات شامل موارد زیر می‌شود:

– غربی شدن رژیم‌های غذایی؛ در این رژیم‌ها چربی اشباع، گوشت قرمز، گوشت فرآوری‌شده، شکر و غذاهای فرآوری‌شده زیاد است و میوه و سبزیجات و دانه‌های کامل و فیبر کمتر وجود دارد.

– نرخ شیردهی با شیر مادر کمتر شده است و استفاده از شیر خشک افزایش داشته است.

– سیگار کشیدن در دهه‌های اخیر بیشتر تبدیل به عادت شده است.

– خواب کافی در کودکان کمتر شده است.

– شیفت‌های شبانه‌ی کاری منجر به دیابت و چاقی شده که از عوامل موثر در بروز سرطان هستند.

– تغییرات در زاد و ولد باعث افزایش سن مادر در هنگام تولد فرزند شده و از طرف دیگر داروهای پیشگیری از بارداری نیز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

– فعالیت فیزیکی در بین مردم کمتر شده است.

– نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش داشته است.

از طرف دیگر، محققین اذعان دارند که تغذیه و فاکتورهای مربوط به سبک زندگی و مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک بر جوامع میکروبی موجود در روده‌ی انسان‌ها تاثیر داشته است و خطر بروز سرطان را افزایش داده است.

محققین می‌گویند که عوامل مربوط به سبک زندگی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با افزایش خطر بروز سرطان‌های مختلف ارتباط دارد. به‌عنوان مثال، این عوامل می‌توانند در ابتدا موجب افزایش نرخ التهاب در بدن شوند و به این ترتیب فرآیندهای سلولی را تحت تاثیر قرار دهند و به‌صورت مستقیم باعث بروز سرطان شوند و از طرف دیگر می‌توانند منجر به بروز دیگر بیماری‌های مزمنی شوند که در ادامه سرطان را در پی دارند.

برای اینکه از بروز سرطان در سنین پایین جلوگیری کنید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

– از رژیم‌های غذایی غربی بپرهیزید.

– از شکر دوری کنید.

– مرتب ورزش کنید.

– سیگار را ترک کنید.

– الکل را فراموش کنید.

– غذاها و نوشیدنی‌های متعادل مصرف کنید.

– خوب بخوابید.

– از کار به صورت شیفت شبانه تا حد امکان بپرهیزید.

– واکسن‌های HPV و HBV را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *