چرا سرطان پس از درمان دوباره بازمی‌گردد؟

سرطان

سرطان

بر اساس تحقیقات جدیدی که متخصصین علم سرطان‌شناسی انجام داده‌اند، سلول‌های سرطانی نیز در صورت وجود تهدیدهایی مانند شیمی‌درمانی می‌توانند مانند خرس به خواب زمستانی بروند و پس از برطرف شدن تهدید مجدد به زندگی عادی و تکثیر خود برگردند. این روش در برخی دیگر از حیوانات در زمان‌هایی که منابع غذایی کم باشند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانستن اینکه سرطان‌ها چگونه به بدن حمله می‌کنند و چگونه در مقابل دارو و درمان مقاومت می‌کنند بخش مهمی از مقابله با سرطان است و به همین دلیل شناسایی رفتار خواب زمستانی سرطان می‌تواند نقش مهمی در تحقیقات آینده در مورد سرطان داشته باشد. سرطان‌ها معمولاً پس از سال‌ها درمان شدن، مجدداً برمی‌گردند و بیمار را به چالش می‌کشند.

تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ انجام شده نشان می‌دهد که بیماری آن‌ها این امکان را دارد که برای مدتی به حالت تدافعی نسبت به درمان دارویی برود و پس از مدتی مجدداً فعال شود. به گفته‌ی محققین، تومور مانند یک اُرگانیسم زنده عمل می‌کند و برخی اوقات به حالتی می‌رود که بتواند انرژی خود را ذخیره کند تا زنده بماند و در آینده مجدداً به زندگی ادامه دهد. برخی از حیوانات برای زنده ماندن در شرایط سخت آب و هوایی این کار را می‌کنند و به نظر می‌رسد سرطان‌ها نیز مزیت این نحوه‌ی زیست را درک کرده‌اند و طبق آن عمل می‌کنند.

محققین با جمع‌آوری سلول‌های سرطانی در ظروف آزمایشگاهی و قرار دادن آن‌ها تحت درمان‌های شیمی درمانی دریافته‌اند که سلول‌های سرطانی برای مدتی وارد فاز خواب زمستانی می‌شوند و در این حالت از گسترش خود صرف‌نظر می‌کنند و به این ترتیب، برای زنده ماندن به مواد مغذی خیلی کمی احتیاج دارند. این یافته‌ها با مدل‌های ریاضیاتی تهیه شده نیز همخوانی دارد و به نظر می‌رسد این استراتژی زنده ماندن در همه‌ی انواع سرطان‌ها استفاده می‌شود.

ارزانسرای آرایشی

محققین این آزمایش را بر روی موش‌هایی که بافت سرطانی در بدن آن‌ها کار گذاشته شده بود نیز تکرار کردند و پس از اینکه تومور در بدن موش به اندازه‌ی خاصی رسید رژیم‌های شیمی درمانی را آغاز کردند. آن‌ها دریافتند که تومور در بدن موش طی ۸ هفته درمان رشد قابل توجهی نداشته است، ولی با متوقف کردن درمان تومور مجدداً با سرعت شروع به رشد کرد.

دانشمندان توانسته‌اند با روش‌های خاص فرآیند خواب زمستانی سلول‌های سرطانی را مختل کنند و سلول‌ها را از ریشه نابود کنند تا نتوانند پس از متوقف شدن درمان مجدداً به رشد خود ادامه دهند.

دانشمندان راه‌های دیگری که سرطان‌ها به کمک آن‌ها در بدن مخفی می‌شوند را نیز شناسایی کرده‌اند و به این ترتیب روز به روز به درمان قطعی سرطان‌ها نزدیک تر می‌‌شوند.

نتایج این مطالعه‌ی جدید در مجله‌ی Cell منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *