چرا وقتی نوزاد را ماساژ میدهم گریه میکند

نوزاداولین حسی که در نوزاد پدید می آید حس لمس است. تحقیقات نشان داده اند که لمس کردن به اندازه خوردن و خوابیدن برای نوزاد حیاتی است. به اثبات رسیده است که تحریکات پوستی برای رشد کافی جسمی و روحی حیوانات و انسان اساسی است.ماساژ گردش خون را تقویت کرده دستگاه گوارشی را تحرک می کند و باعث رشد سیستم عصبی می شود به انقباضات عضلانی کمک می کند و روی نوزاد اثر آرامش بخشی دارد و از همه مهمتر این کار راهی لذت بخش برای شما برای برقراری ارتباط با نوزاد است.

در ابتدا برخی نوزادان از این کار لذت نمی برند. اگر به هنگام ماساژ دادن نوزاد آزرده شده دست بردارید و زمان دیگری این کار را امتحان کنید. حتی نوزادی که از ماساژ لذت می برد همیشه این کار را دوست ندارد. زمان هایی که نوزاد به آرامش احتیاج دارد بشناسید. بهترین زمان برای ماساژ کودک زمانی است که او آرام است و هوشیاری بالایی دارد.

ماساژ نوزاد یک ماساژ سطحی است تا یک ماساژ عمقی. هر ماساژی باید آرام باشد اغلب به جای تمام دست از یک انگشت استفاده کنید. در ابتدا از ماساژ به سمت پایین استفاده کنید که آرامش دهنده تر است. ماساژهای رو به بالا، بیشتر تحریک کننده اند. سینه و صورت نوزادان حساس ترند. از روغن گیاهی استفاده کنید زیرا نوزاد به هنگام ماساژ دادن دست را داخل دهانش می برند. پیش از مالش روغن آن را در دستانتان گرم کنید.

ناخن ها را کوتاه و جواهرات را از دستها خارج کنید. با نوزاد تماس چشمی برقرار کنید و به آرامی برایش آواز بخوانید ماساژ را مرتب انجام دهید تا نوزاد به آن عادت کند.

از ماساژ دادن نوزاد تا ۴۸ ساعت بعد از تزریق تا یک ساعت و نیم پس از شیر دادن خودداری کنید. از ماساژ بخش نرم سر نوزاد بپرهیزید. زمانی را انتخاب کنید که نوزاد در راحت ترین وضعیت قرار دارد صبح یا بعد از حمام. از یک روانداز برای نوزاد استفاده کنید تا بخش هایی که ماساژ نمی گیرند را بپوشاند. این کار باعث گرمی و راحتی نوزاد می شود.

یک مکان گرم و راحت برای خود انتخاب کنید. نوزاد را روی یک جای سخت مثل میز تعویض پوشک قرار دهید. یک مشمع زیر نوزاد قرار دهید تلفن را روی پیام گیر قرار داده. مخصوصا اگر نوزاد را روی زمین ماساژ می دهید حیوانات را از اتاق خارج کنید. برنامه ریزی کنید که ۱۰ الی ۳۰ دقیقه را به ماساژ دادن نوزاد اختصاص دهید.

از پاهای نوزاد شروع کنید. به پشت خوابانده و به آرامی دو دست را دور یک پای او قرار دهید. با کمی فشار در یک حرکت طولانی دستها را از ران تا کف پایش بکشید. این کار را به طور متناوب تکرار کنید. انگشتانتان را روی پای بچه بالا و پایین ببرید و انگشتان و کف پایش را به آرامی ماساژ دهید. انگشتان پا را با فشاری آرام ماساژ دهید. حالا زمان خوبی برای خواندن آواز یه توپ دارم قلقلیه است. یک پا را بین دو دست بگیرید. دایره های کوچکی به دور قوزک پا بکشید. پا را لمس کنید و تا انتها ماساژ دهید.

خوب، روزهای اول سخت ترین روزها هستند زیاد نگران نباشید.

یکی از دستها را گرفته به آرامی لمس کنید با نوک انگشتان در زیر بغل نوزاد دایره های کوچکی بکشید به طوری متناوب با دو دست از بازو تا نوک انگشتانش بکشید و ماساژ دهید. کف دست او را باز و ماساژ دهید. تمامی انگشتانش را ماساژ دهید. زمان مناسبی برای خواندن شعرهایی در مورد انگشت است. دو دست را دور بازوی او پیچیده آن را بمالید این کار را با کشش آرام بازو پاییان و همین کارها را روی دست دیگر او تکرار کنید.

شکم نوزاد را ماساژ دهید. با پشت دست راست شکم را به سمت پایین بمالید. انگشتانتان را خم کنید و با حرکت دایره ای کار را انجام داده این کار را به طور متناوب با دست راست و چپ تکرار کنید. دو انگشت شصتتان را وسط شکم نوزاد قرار داده به بالا و پایین شکم بکشید. روی شکم در جهت حرکت عقربه های ساعت دایروه هایی ترسیم کنید. از وسط سینه شروع کرده و با نوک انگشتان دو دست دایره هایی در خلاف جهت به سمت خارج سینه ترسیم کنید. یک قلب روی سینه اش بکشید. از سینه راست به ران چپ و از سینه چپ به ران راست ماساژ دهید.

نوزاد برگردانده روی زمین یا پا قرار دهید و پشت او را ماساژ دهید. دو دست را در دو طرف ستون مهره ها قرار داده و مالش دهید. فشار مستقیم به ستون مهره ها وارد نکنید دو طرف را به پهنای کمرش ماساژ داده و در بالا و پایین پشت هم انجام دهید. دایره های کوچکی به سمت بالا کشیده و این کار را تا شانه ادامه دهید. در کناره ستون فقرات دایره های کوچکی به سمت پایین کشیده و تا دور باسن ادامه دهید. دو طرف ستون مهره هایش را از شانه تا پا به طرف پایین و بالعکس ماساژ دهید. ماساژ را با مالش آرام پایان دهید.

به دنبال کلاس های ماساژ نوزاد بگردید یا یکی از چندین فیلم ویدئویی موجود در این رابطه را ببینید. تا زمانی که از راهنما استفاده کرده و از روی عشق این کار را انجام دهید کار اشتباهی انجام نخواهید داد. شاید روزی بچه تان بزرگ شده شما را ماساژ دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *