چطور زبان بدن کسی را بخوانیم؟

زبان بدن

زبان بدن

خواندن زبان بدن یا نشانه‌های غیرکلامی راهی برای استنباط چیزهایی در مورد افرادی است که در اطراف خود می‌بینید یا با آنها تعامل دارید.

وقتی می‌دانید چگونه این کار را انجام دهید، خواندن زبان بدن می‌تواند چیزهای زیادی در مورد احساسات، وضعیت روانی یا منظور واقعی یک نفر هنگام صحبت کردن (به خصوص اگر دروغ می‌گوید) به شما بگوید. درک ارتباط غیرکلامی حتی می‌تواند به شما کمک کند با مردم ارتباط بهتری برقرار کنید و روابط بهتری ایجاد کنید.

نشانه‌های صورت

تماس چشمی

اگر کسی در حین صحبت کردن شما تماس چشمی ناراحت کننده‌ای برقرار می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از دروغ گفتن او باشد. اگر سطح تماس چشمی آنها طبیعی است، احتمالاً فقط به آنچه می‌گویید یا واقعاً به مکالمه‌ای که دارید توجه می‌کنند.

• هنجارهای تماس چشمی در فرهنگ‌ها متفاوت است. در برخی از فرهنگ‌ها، آن را بی‌ادبانه می‌دانند. همچنین برای افراد دارای معلولیت یا مشکلات سلامت روان مانند افراد مبتلا به اوتیسم یا اضطراب اجتماعی، ممکن است هنجارهای تماس چشمی بسیار شدید باشد، بنابراین در برخی موارد، اجتناب از تماس چشمی فقط به این معنی است که فرد سعی می‌کند راحت بماند یا مودب باشد.

• هنگامی که شک دارید، در مورد خواندن زبان بدن به غریزه خود اعتماد کنید. اگرچه راه‌های کلی زیادی برای خواندن نشانه‌های غیرکلامی مانند تماس چشمی وجود دارد، اما همه افراد متفاوت هستند، بنابراین غریزه خود را دنبال کنید.

ابروهای بالا رفته

ابروهای برآمده یکی دیگر از نشانه‌های رایج صورت است که نشان می‌دهد فرد احساس ناراحتی می‌کند. نگرانی، تعجب و ترس همه انواع ناراحتی هستند، بنابراین وقتی کسی ابروهای خود را بالا می‌برد، ممکن است هر یک از این احساسات را داشته باشد.

• ابروهای بالا نیز می‌تواند نشانه‌ای از عدم صداقت باشد. به عنوان مثال، اگر کسی با ابروهای بالا از لباس شما تعریف کند، ممکن است واقعاً این حس را نداشته باشد.

• گاهی اوقات، افراد ممکن است زمانی که احساس کنجکاوی می‌کنند ابروهای خود را بالا ببرند.

لبخند مصنوعی

وقتی یک لبخند واقعی است، گوشه چشمانشان چروک می‌شود. وقتی کسی به زور لبخند مصنوعی می‌زند، این چروک‌ها در گوشه چشم ظاهر نمی‌شود. چشم‌ها دروغ نمی گویند!

• به عکسی نگاه کنید که در آن همه فقط برای گرفتن عکس در حال لبخند زدن هستند تا بتوانید لبخند اجباری و مصنوعی را تصور کنید.

فک منقبض و ابروی درهم

اینها با هم، اغلب نشانه‌ای از احساس استرس یا نگرانی هستند. مردم اغلب گردن خود را همراه با فک و پیشانی خود سفت می‌کنند، بنابراین ممکن است در هنگام استرس نیز به طور غیرارادی گردن خود را مالش دهند.

• برای مثال، اگر یک مدیر هستید و از یکی از زیردستان می‌خواهید در آخر هفته کار کند، فک‌های منقبض و ابرویی درهم می‌تواند به شما نشان دهد که این پیشنهاد باعث استرس آنها می‌شود. ممکن است بخواهید در مورد درخواست از آنها برای انجام این کار تجدید نظر کنید!

شکلک درآوردن

این حالت دزمانی است که عضلات اطراف دهان فرد شروع به عقب کشیدن می‌کنند. این نوع واکنش می‌تواند به شما نشان دهد که فردی از درون وحشت کرده یا احساس ناراحتی می‌کند. بسیاری از نشانه‌های صورت مانند این، که به عنوان ریز بیان‌ها شناخته می‌شوند، غیرارادی هستند، بنابراین شما می‌توانید با مشاهده آن‌ها، حقیقت را در مورد احساس واقعی شخص بگویید.

• افراد همچنین ممکن است هنگام دروغ گفتن، علائم کوچکی از ناراحتی یا ترس از خود نشان دهند. بنابراین، اگر کسی وقتی چیزی به شما می‌گوید شروع به اخم کردن کرد، مراقب باشید!

حرکات بدن

دست‌ها و پاهای ضربدری

در یک مکالمه یا یک جلسه، این نشانه‌های غیرکلامی اغلب می‌تواند نشان دهنده مقاومت در برابر ایده‌های شما باشد. بسیاری از مردم این کار را غیر ارادی انجام می‌دهند که نمادی از مسدود شدن ذهنی، جسمی و عاطفی از کسی است. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که فرد احساس ناامنی یا محافظت می‌کند.

• به عنوان مثال، اگر در یک مذاکره تجاری هستید و طرف مقابل دستانش را روی هم گذاشته است، ممکن است پیشنهاد شما را دوست نداشته باشد.

• با این حال، این فقط می‌تواند نشانه‌ای باشد که آنها فکر می‌کنند اتاق کمی سرد است. ببینید آیا نشانه‌های دیگر آنها مطابقت دارند یا خیر.

اشاره کردن

زمانی که افراد با دست اشاره می‌کنند، معمولاً به سمت کسی که دوست دارند یا با او تفاهم دارند، اشاره می‌کنند. دقت به اینکه، در یک محیط گروهی، کسی به چه کسی اشاره می‌کند، می‌تواند راهی عالی برای فهمیدن اینکه با چه کسی ارتباط نزدیک دارند، باشد.

• به عنوان مثال، اگر در یک جلسه کاری هستید و فردی که صحبت می‌کند تمایل دارد به فردی که در سمت چپ او نشسته است اشاره کند، ممکن است بخواهید بعداً به آنچه آن شخص می‌گوید توجه کنید.

بی‌قراری

بی‌قراری با دست‌ها یا پاها اغلب نشانه‌ای از اضطراب یا کسالت است. از سوی دیگر، اگر کسی می‌بینید که کسی در حالی که دستانش آرام در دامانش نشسته و پاهایش ثابت است، احتمالاً آرام و راضی هستند.

• اگر کسی در حین صحبت کردن بیقرار است، می‌تواند نشانه دروغگویی باشد. به یاد داشته باشید که همیشه زبان بدن افراد را بر اساس زمینه قضاوت کنید.

• افراد دارای معلولیت مانند اوتیسم و بیش‌فعالی ممکن است بیشتر اوقات بی‌قراری کنند. اینها با اینکه می‌تواند نشانه‌ای از بی‌قراری باشد، اما ممکن است تنها راهی برای بهبود تمرکز یا حفظ آرامش آنها باشد. بی‌قراری شدید ممکن است نشانه‌ای باشد که آنها در تلاش برای حفظ آرامش خود هستند و ممکن است به استراحت یا محیطی ساکت‌تر نیاز داشته باشند.

زمان‌بندی حرکات دست

دروغگوها اغلب بعد از صحبت کردن از حرکات دست استفاده می‌کنند تا به داستان اضافه کنند و آن را باورپذیرتر کنند. وقتی کسی صادقانه صحبت می‌کند، همزمان با صحبت کردن، از حرکات دست استفاده می‌کند.

• این به این دلیل است که وقتی کسی دروغ می‌گوید، ذهنش آنقدر مشغول ساختن داستان است که نمی‌تواند همزمان از حرکات دست استفاده کند.

حالت و وضعیت بدن

وضعیت صاف ایستادن

وقتی افراد صاف می‌ایستند و شانه‌هایشان به عقب است، این یک حالت قدرتی است که نشان می‌دهد آنها اعتماد به نفس دارند یا مسئول هستند. از سوی دیگر، حالت خمیده قدرت کمتری را ایجاد می‌کند و می‌تواند نشانه‌ای از استعفا یا عدم اعتماد به نفس باشد.

• به عنوان مثال، اگر شخصی وارد اتاقی شد و شک داشتید که آیا او مسئول است یاخیر، نگاهی به وضعیت او بیندازید. آنها احتمالاً خیلی عمودی ایستاده‌اند!

زبان بدن آینه‌ای

اگر کسی زبان بدن شما را منعکس می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای ناخودآگاه باشد که با شما ارتباط برقرار می‌کند. آینه زبان بدن نشانه خوبی است که یک مکالمه یا تعامل خوب پیش می‌رود.

• به عنوان مثال، اگر شخصی هنگام صحبت کردن، سر خود را به همان شکلی که شما دارید خم کند یا پاهای خود را در همان جهت شما بچرخاند، این زبان بدن منعکس شده است.

حالت باز

حالت باز، مانند پرتاب هر دو دست در هوا، می‌تواند نشانه رهبری باشد. یا نشستن با پاها و دست‌ها به طرفین باز می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد به نفس باشد.

• به عنوان مثال، وقتی یک ورزشکار در یک مسابقه ورزشی برنده می‌شود، اغلب هر دو دست خود را به هوا پرتاب می‌کند زیرا احساس اعتماد به نفس و تسلط می‌کند.

خم شدن و چرخش

مردم تمایل دارند به چیزهایی نزدیک شوند که به آنها علاقه‌مند هستند و از چیزهایی که به آنها علاقه‌ای ندارند متمایل می‌شوند یا از آنها دور می‌شوند. اگر کسی از سمت شما خم می‌شود یا از شما روی برمی‌گرداند، ممکن است فرصتی برای پایان دادن به گفتگو را دوست داشته باشند.

خم شدن یا روی گردانی همیشه به این معنی نیست که آنها شما را دوست ندارند. آنها ممکن است به طور کلی احساس ناراحتی کنند، خلق و خوی نامناسبی برای صحبت کردن داشته باشند (مثلاً اگر فکر می‌کنند که دیرشان شده باشد)، یا فکر می‌کنند که بوی خوبی ندارید و نیاز به دوش گرفتن دارید. ببینید آیا آنها در طول همه‌ی مکالمه‌های شما به این شکل عمل می‌کنند یا این فقط یک بار همچین رفتاری دارند.

مجاورت

نزدیکی به این معناست که یک فرد چقدر به شما نزدیک است. اگر کسی در نزدیکی شما بایستد یا بنشیند، به احتمال زیاد به شما نگاه مثبتی دارد! اما، اگر کسی از آنجا دور شود یا وقتی به او نزدیک شوید، از شما عقب نشینی کند، ممکن است آنقدر نظر بالایی نسبت به شما نداشته باشد.

• شما همچنین می‌توانید مشاهده کنید که ۲ نفر دیگر چقدر به یکدیگر نزدیک هستند تا سعی کنید رابطه آنها را بفهمید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *